Vijenac 184

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

GLAZBENI GLOBUS
/slike/vijenac/Vij184/
/slike/vijenac/Vij184/
/slike/vijenac/Vij184/
slika

Abbado ponovno na sceni

Berlin »Frankfurter Allgemeine Zeitung« od 7. ožujka donosi vijest da se Claudio Abbado, svjetski ugledni dirigent i (još) prvi dirigent Berlinske filharmonije, vraća na glazbenu scenu. O teškoj bolesti mnogo se spekuliralo, a na konferenciji za tisak o njoj je u društvu dvojice liječnika progovorio sam Abbado. Nije krio da je dijagnoza bila iznimno ozbiljna: zbog kancerogenog tumora morao se podvrgnuti teškoj operaciji želuca. No kako sam tvrdi, unatoč izgubljenim kilogramima i otežanom uzimanju hrane, uspješno se oporavlja. Da je tome doista tako potvrđuje i ciklus svih Beethovenovih simfonija koje je s matičnom filharmonijom uz opće aklamacije publike, kritike i kolega glazbenika upravo odradio u Rimu i Beču. A kao buduće projekte Abbado s entuzijazmom govori o Verdijevu Falstaffu, Wagnerovim Tristanu i Izoldi i Parsifalu, glazbi Luigija Nonóa i suradnji s američkim trubačem Wyntonom Marsalisom.

slika

Händelova zagubljena Gloria

London Pretražujući notni materijal pohranjen u knjižnici londonske Kraljevske akademije za glazbu Joachim Marx, profesor pri Hamburškom sveučilištu, pronašao je novo Händelovo djelo, vijest je koju donosi BBC od 12. ožujka. Djelo — Gloria in Excelsis Deo — neobično je utoliko jer je skladana za sopran solo: »Sve ostale meni poznate Glorije iz toga doba zborska su djela«, pojašnjava profesor Michael Talbot, specijalist za talijansku baroknu glazbu sa Sveučilišta u Liverpoolu. Skladba za sopran i gudače najvjerojatnije je skladana u Rimu 1707, kada je skladatelj imao dvadeset i jednu godinu. Prva suvremena izvedba nove-stare Händelove Glorije priprema se za Međunarodni Händelov festival u Göttingenu 3. lipnja ove godine.

/slike/vijenac/Vij184/STG33922.gif

slika

Novi Mozart u Yorkshireu

Yorkshire Novo Mozartovo djelo iz 1780-ih otkriveno je u Calderdale Council's Records Officeu u Zapadnom Yorkshireu. Riječ je o Mozartovoj obradbi Händelova oratorija Juda Makabejac. Sretna je znanstvenica doktorica Rachel Cowgill sa Sveučilišta u Leedsu. Kako to obično biva, na Mozartovo je djelo naišla sasvim slučajno: nabasala je na njega prekapajući po ostavštini Williama Priestlyja, kolekcionara njemačke glazbe i člana Halifax Choral Society. Priestly je najvjerojatnije dobio obradbu preko svojih veza sa crkvom u Fulnecku u Zapadnom Yorkshireu: tamošnji su redovnici, naime, 1817. kupili više partitura od izdavača iz Leipziga, a pretpostavlja se da se među njima nalazila i Mozartova obradba. U Yorkshire je djelo moglo stići 1850. Rukopis nije ispisan Mozartovom rukom, no dr. Cowgill uvjerena je da obradba pripada upravo njemu. »Stvari koje čini u ovoj obradbi odgovaraju tehnikama koje je primijenio u adaptaciji Händelova Mesije«, tvrdi dr. Cowgill.

slika

Festival

Salzburg Barock Pfingsten Festival Georg Friedrich Händel u fokusu je 4. salzburškog baroknog festivala koji će se održati od 1. do 4 lipnja. Festival otvara oratorij Izrael u Egiptu u izvedbi Zbora Monteverdi, Engleskih baroknih solista i Johna Eliota Gardinera. Slijedi koncertna izvedba opere Ariodante koju će izvesti Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod dirigentskim vodstvom Marca Minkowskog; naslovnu ulogu pjeva sopranistica Anne Sofie von Otter. Jedini Händelov talijanski oratorij La resurrezione interpretirat će solisti Johanette Zomer, Magdalena Kozena, Claudia Schubert, Paul Agnew i Klaus Mertens uz Amsterdamski barokni orkestar i Tona Koopmana. Dva programa vezana su uz talijanski barok: Ensemble Accordone nudi putovanje kroz talijansku glazbu 17. stoljeća, a Cecilia Bartoli predstavit će izbor iz kantata Antonija Vivaldija. Tu su i Il giardino armonico, čiji nastup donosi rane Haydnove simfonije i koncerte Carla Philippa Emanuela Bacha te Giuseppea Sammartinija. Detaljniji program festivala potražite na http://www.salzburgfestival.at/

Verdiana

The Best of Verdi (IV) Sljedeći je kritičar »New York Timesa« koji odabire najbolje audiozapise Verdijevih djela James R. Oestreich: La traviata — Anna Moffo, Richard Tucker, Robert Merrill, Zbor i orkestar Rimske opere, dirigent Fernando Previtali (RCA Victor 09026-68885-2); Otello — Jon Vickers, Leonie Rysanek, Tito Gobbi, Zbor i orkestar Rimske opere, dirigent Tullio Serafin (RCA Victor 09026-63180-2); Met Stars Sing Verdi — različiti izvođači (Met 237); Rekvijem — Joan Sutherland, Marilyn Horne, Luciano Pavarotti, Martti Talvela, Zbor Bečke državne opere i Bečka filharmonija, dirigent Georg Solti (Decca 411 944-2); Quattro pezzi sacri — Simfonijski orkestar i zbor iz Atlante, dirigent Robert Shaw (Telarc CD-80254).

/slike/vijenac/Vij184/STG07555.gif

slika

Internet

EislerMusic.com Njemački skladatelj Hanns Eisler (1898-1962) gotovo je trideset godina bio bliski suradnik Bertolda Brechta, napisavši glazbu za sedam Brechtovih kazališnih komada i više od stotinu pjesama. Eisler i Brecht zajednički su razvijali i teorije o socijalnoj funkciji umjetnosti. Od 1938. Eisler živi u Sjedinjenim Državama, gdje piše za Hollywood. Tu i umire. Novi website posvećen ovom skladatelju realiziralo je Sjevernoameričko društvo Hanns Eisler. Uz niz podataka o skladateljevu životu i djelu, stranice www.EislerMusic.com nude i virtualno real audio putovanje kroz skladateljev opus. Svidi li vam se posebno neko Eislerovo djelo, iste stranice nude i mogućnost kupnje.

Borko Špoljarić

Vijenac 184

184 - 22. ožujka 2001. | Arhiva

Klikni za povratak