Vijenac 178

Margine

FASTFOOD

FASTFOOD

Spajsice protiv kataklizme

Novim romanom Zeitgeist američki pisac Bruce Sterling poručuje — apokalipsa je mrtva. Kraj milenijske retorike o smaku svijeta navješćuju sada novi mesije — Spice Girls Apokalipsa je dosadna. Na budućnost ukazuju Spice Girls. Slogan je to američkoga pisca znanstvene fantastike Brucea Sterlinga, s kojim je u novomilenijskom tonu najavio izlazak svoga novog romana Zeitgeist. Objavljen za nakladničku kuću Bentam Spectra Sterlingov roman zamišljen je kao obračun s dugogodišnjom praksom američkoga kulturnog katastrofizma u filmovima i romanima koji prikazuju invazije izvanzemaljskih bića, biotehnološke pošasti ili asteroide što jurišaju prema Zemlji. Sterlingov Zeitgeist nasuprot tome podastire pročišćeniju i popističnim šarenilom obojeniju književnu SF naraciju. U njegovu romanu članice umjetničke pop-skupine znakovita imena G-7 paradiraju medijskom scenom poput kakvih popularnih spajsica koristeći se svim raspoloživim tehnološkim igračkama što im osiguravaju nesmetanu komunikaciju i interakciju sa slobodarski usmjerenim pojedincima i skupinama diljem svijeta. Stvari teku glatko sve dok Sterlingove spajsice ne počnu jedna po jedna nestajati u zamršenim igricama globalnoga kapitala i međunarodne birokracije. Konce zapleta, ispostavlja se, povlači zločesti turski biznismen. A sama globalna pozornica događaja Sterlingu služi ne bi li ogolio prirodu pop-slave, zapadnjački zabavljački turizam, političke igrice oko duga ekonomski nerazvijenih zemalja te istočnoeuropski brutalni neokapitalizam. Sad kad je opasnost od globalnog uništenja prošla skupa s milenijskim asteroidom koji je profulao Zemlju, jedini preostali mesija koji nam je preostao zgođušna je spajsica Leggy, poručuje nam ironično Sterling. Toj opaski, čini se, ne treba dodati ništa osim možda prolaznoga stiha iz poznate pjesme: Keep on moving.

Britart is not dead

Dizajn novog albuma britanske skupine Blur djelo je umjetnika Juliana Opieja. Na radost i oduševljenje svih ljubitelja britarta Britpop je mrtav! Živio britart! Parola je to Juliana Opieja britanskog umjetnika mlađe generacije koji je za svoj dizajnerski rad na novom albumu engleske pop-skupine Blur dobio iznimne pohvale od svih važnijih svjetskih magazina posvećenih grafičkom oblikovanju. Opie se već prije pročuo slikarskim platnima na kojima je tradicionalne likovne žanrove — pejzaž, mrtvu prirodu i akt — zamijenio virtualnim prikazima što podsjećaju na kompjutorske simulacije. U sličnom se duhu i na omotu Blurova albuma poigrao s referencijama na tradicionalnu formu slikarskog portreta. No, ovaj se put Opiejeva kompjutorska simulacija opasno približila izgledu uredno iscrtane đačke bilježnice. Britpop, u koji pripada i grupa Blur, oduvijek je bio simulacijski žanr (budući je na glazbenom i ikoničkom planu kopirao »prave« vrijednosti britanske pop-baštine). Stoga je izbor Juliana Opieja za autora dizajna bio više nego logičan potez. Opiejevi visoko sintetizirani, pročišćeni i na tri-četiri osnovne boje reducirani portreti članova skupine Blur savršena su ilustracija britpopa u globalu. Imitacija je on starog pop-izričaja, ali i njegova pročišćena nadogradnja. Konzervacija naftalinskih engleskih pop-vrijednosti i iskaz primjeren novijoj generaciji postrokera i hiphopera. Ako je britpop danas mrtav, o čemu se može raspravljati već i samom činjenicom što blurovci svojim novim, best of, albumom komemoriraju dosadašnji opus, onda je jedno ipak sigurno — britart je više nego vitalan. Damien Hirst je možda out. Ali zato neka živi Julian Opie!

Pohotni u sjedalu

Satirični sajt furnitureporn.com šali se na račun bezbrojnih pornografskih stranica na Internetu. Kliknite na nj i zagrijte svoja pohotna sjedala Kad se jednom prištekate na Internet, s njega se gotovo više i ne možete skinuti. No, na mrežnim se sajtovima ipak masovno skidaju predstavnici drugih virtualnih klasa — vruće porno-zvijezde i seksualni amateri-ekshibicionisti. Pornografska neman što je puštena s weba, kažu statističari, uzela je toliko maha da je gotovo devedeset posto prometa na informacijskoj autocesti zakrčeno listanjem erotskih stranica ili pregledavanjem seksi sličica. Da se erotskom ludilu ipak može stati na kraj, i to neinkvizicijskim, satiričkim metodama, pokazuje velika popularnost sajta furnitureporn.com, koji je na webu postavio tim anonimnih dizajnera. Njihov iznimno uspjeli sajt imitira sučelje brojnih pornografskih internetskih stranica, s tom razlikom što se umjesto fotki privlačnih ljepotica i super pastuha ondje nalazi niz sličica što prikazuju stolce, naslonjače i rasklopive ležaljke u vrućim sladostrasnim pozama. Sajt ne diskriminira nikoga i podilazi svim ukusima. Za one perverzne tu je odjeljak sa svezanim stolcima podvrgnutim sadističkom mučenju. Ljubitelji istospolne ljubavi mogu pregledavati sličice na kojima se dvije pederske tinejdžerske ležaljke ševe sve u šesnaest. Seks u visokom stilu prikazan je snošajem barokne kurvinske foteljice i muževnoga kožnog foteljana. Pozornost posebice privlači odjeljak u kome se biseksualne filmske štoklice s natpisima (Drew) Barrymore i (Cameron) Diaz tucaju na plaži uz prethodno podmazivanje zaštitnom kremom s faktorom petnaest. A da je furnitureporn.com prava stvar, a ne neki marketinški lažnjak upozorava nas i natpis kojim autori obavještavaju kako su sve sličice na sajtu prave te postavljene bez i najmanje uporabe Photoshopa. Jedno je sigurno — nakon što posjetite furnitureporn.com, doživljaj online pornografije više nikada neće biti isti.

Predrag Madžarević

Vijenac 178

178 - 28. prosinca 2000. | Arhiva

Klikni za povratak