Vijenac 178

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

ARHITEKTONSKI GLOBUS
/slike/vijenac/Vij178179/

Gehryjev Muzej suvremene glazbe u Seattleu

Muzeji pop-glazbe relativno su nova tipologija, a nedavno otvoren u Seattleu, gradu na američkom sjeverozapadu, najnovije je ostvarenje arhitekta Franka O. Gehryja. Idejni je tvorac i financijaš muzeja nazvana Experience Music Project (prema sastavu The Experience Jima Hendrixa) Paul Allen, drugi najbogatiji čovjek svijeta i suosnivač Microsofta, veliki poštovatelj legendarnoga rock-gitarista Jima Hendrixa, kojemu je muzej i posvećen. I premda je Gehry sredinom devedesetih, kada je projekt započet, upozorio svog klijenta da radije sluša Haydna, američka megazvijezda, poznata po radikalno inovativnim arhitektonskim rješenjima, bila je najbolji mogući izbor za ovaj projekt. Muzej na 3500 m2 površine izložbenog prostora sadrži eklektičnu kolekciju predmeta (gitare, fotografije, posteri, kostimi), kao i edukativni centar, muzički teatar, knjižnicu i kompjutorizirane interaktivne displeje s kronikom evolucije američke popularne glazbe. Šarolika zbirka predmeta pop-kulture udomljena je u Gehryjevu »kaleidoskopskom sekstetu uzgibanih i izlomljenih volumena, međusobno izmiješanih poput gomile divovskih tropskih riba što izdišu na ulicama Seattlea«. Slobodno oblikovani volumeni u interijeru stvaraju uzbudljive prostorne sekvence, povezane stubištima, mostovima i rampama. Nosiva struktura kompleksa izvedena je u kombinaciji čelika i betona, preko čega je navučena koža u kombinaciji inoksa i obojenog aluminija. Dvadeset i jedna tisuća metalnih ploča, variranih u obliku i boji, tvori seriju uglačanih površina koje naglašavaju skulpturalnost građevine. Iako se može činiti da osebujnim vitalnim neredom pretjeruje, EMP formalnom snagom i konstruktorskom vještinom znači prinos Gehryjevu opusu, a zavodljivim sjajnim površinama, slično Guggenheimu u Bilbau, snažno upisuje Seattle na svjetsku arhitektonsku mapu.

/slike/vijenac/Vij178179/
slika

Španjolci izlažu u Frankfurtskom muzeju arhitekture

Kao posljednja, deveta u nizu, nakon Austrije, Irske, Portugala, Švedske, Švicarske, Grčke, Finske i Njemačke, Španjolska zaključuje sjajnu seriju izložbi arhitekture 20. stoljeća vodećih europskih arhitektonskih nacija, započetih još 1995. u Njemačkom muzeju arhitekture u Frankfurtu. Izložba donosi izbor od sto pedeset projekata prezentiranih putem fotografija, originalnih crteža, modela i izabranoga pokućstva u dvanaest sekcija postavljenih na četri etaže, vodeći posjetitelja kroz povijest zemlje koja je u dvadesetom stoljeću iskusila sve moguće političke sustave. Burna politička situacija odrazila se i na polju arhitekture u nizu suprotstavljenih izama — modernizam suprotstavljen klasicizmu, realizam protiv obnove historicizma, funkcionalizam nasuprot formalizmu, a i renesansa suvremene španjolske arhitekture u posljednja dva desetljeća rezultat je političkih promjena postfrankovske ere, kada su svoj prinos dali i mnogi povratnici, poput Boffilla i Calatrave. Arhitektonske paradigme u posljednjih pedeset godina bili su španjolski paviljon za Expo 1958. u Bruxellesu, koji je markirao trijumf modernizama nad klasicizmom kao službenim državnim stilom, te nakon Frankove smrti Expo u Sevilli i Olimpijske igre u Barceloni, kojima je Španjolska proslavila povratak na internacionalnu scenu i potvrdila svoju arhitektonsku posebnost. Izložba ostaje u Frankfurtu do 31. prosinca, nakon ćega će kružiti svijetom.

/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif

Natječaj Japanske dizajnerske zaklade

U namjeri da obilježi jednu od prekretnica u ljudskoj povijesti, naime ulazak u novo tisućljeće, 10. međunarodni dizajnerski natječaj, što ga provodi Japanska dizajnerska zaklada, ima za temu iznalaženje ideja koje bi pomogle svijetu u rješavanju problema s kojima se suočava. U 21. stoljeću svijet će morati izići na kraj s brojnim problemima globalnoga karaktera: galopirajući rast populacije, smanjenje zaliha hrane, uništavanje okoliša i presudni utjecaj brzog razvoja informatičke tehnologije. Natječajem se traže rješenja koja će pružiti odgovore na te i brojne druge izazove. Od natjecatelja se očekuju promišljanja, »lagana i neobavezna poput mjehura od sapunice, sposobna održati kritičnu ravnotežu između globalnih konfliktnih pritisaka«. Rok za prijavu na natječaj i predaju radova je 19. siječanj 2001. Nagradni fond iznosi ukupno 71 000 dolara, a natječaj je otvoren za sve arhitekte i studente, bez ograničenja. Sve informacije i registracija na adresi: The 10th International Design Competition, Osaka, Japan Design Foundation, Osaka Ekimae Dai-chi Building 8F, 3-1-800, Umeda 1-chome, Kita-ku, Osaka, 530-0001 Japan, faks: +81 6 6346 2615, e-mail: jdffŽsilver.ocn.ne.jp i website: www.jidpo.or.jp

/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif

Natječaj Archiprix

Nizozemska nagrada Archiprix za studente završne godine arhitektonskih studija, koja je znatno pridonijela generiranju žive arhitektonske kulture u Nizozemskoj, postaje internacionalna. Archiprix 2001 imat će istaknuti međunarodni žiri. Izbor od pedeset najboljih projekata izložit će se u poznatom Mart Stamovu modernističkom remekdjelu, tvornici Van Nelle u Rotterdamu, koja je pretvorena u kulturni centar. Između izloženih radova bit će odabran konačni pobjednik, a najbolje radove objavit će poznati engleski časopis »The Architectural Review«. Očekuje se i da Archiprix objavi knjigu o natječaju. Počevši od ovog mjeseca arhitektonske škole mogu se natjecati putem websitea www.archiprix.org, gdje se daje potpuna informacija o natječaju, kao i na adresi časopisa AR: www.arplus.com. Svaki natječajni rad mora sadržavati šest panoa formata A2, deset dijapozitiva veličine 35mm i opis koncepcije u petsto riječi.

/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif
/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif
/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif
/slike/vijenac/Vij178179/STG33840.gif
Vinko Penezić

Vijenac 178

178 - 28. prosinca 2000. | Arhiva

Klikni za povratak