Vještica pod svjetlom neona
Tko je kriv za pustoš na poljima?
Među moćnima ima sve više onih koji smatraju da svjetina ne mora znati sve. Neka otpočne doba poluznanja. A težnju ljudskog mozga da se uvijek nečim zabavlja treba zadovoljiti šarenim motivima. Razina školskog sustava u siromašnijim zemljama može se po volji sniziti, jedino što mora biti ugrađen mehanizam za otkrivanje iznimnih talenata. Onima koji imaju papire treba dati i kruha, afirmirajući iznova rimsku poslovicu: Kruha i igara.
Odjeća sašivena dječjom rukom
Čini se da je na odlagalištu ideja došlo do nestašice materijala. Prepakiravaju se stare ideje i kradu etikete. Odjeća sašivena dječjom rukom reklamira se skupim plakatima dizajniranim da izazovu sućut prema gladnoj djeci. U udžbeniku biologije hladno se ubacuje tumačenje da je evolucija jedna stranica božjeg stvaranja. Davno je, naime, rečeno: Blago siromašnima duhom, njih ćemo lakše eksploatirati. Oniropauza prerasta u moru bdjenja, odsutnost sanjarije. Povremeno optok novca želi zahvatiti ponešto iz mora ideja kao što kanader zahvaća vodu, u brzini i na malo. Nema prodaje ideja na veliko, ni s popustom, a oni koji propagiraju nov odnos prema zemlji rado se udružuju i s pogrebnim agencijama da nešto ušićare. Između ostalih, ideja učinkovitosti čezne za nasljednicom. Kad se nešto projektira, treba izabrati lik koji udvostručuje djelovanje, tako je rezonirala pruska policija lansirajući Karla Theodora Reussa, pjevača i novinara, osnivača skupine O. T. O. i reda iluminiranih. Spojiti ugodno s korisnim svakako je dobra njemačka tradicija kojom su postavili i Gertrudu Margaretu Zelle, odnosno Matu Hari, da bude plesačica i pročelnica obavijesnog središta u Parizu.
Metla pozlaćena štapa
Od Seattlea preko Praga do Seula zapaženo je da se među ruljom kreću i skupljaju i vještice. Jedna od njih prepoznata je kao Starhawk. Po edukaciji psiholog, po rođenju Židovka, a po vokaciji vještica. Ta vještica s team leaderima boraca protiv gospodarske globalizacije raspravlja o važnim momentima nasilja i nenasilja, siromaštva i bogatstva, komunikacije i ustanka. Izravna je akcija moćna i učinkovita. Miriam Simos zvana Starhawk sama je, kako izvještava »The Jerusalem Post«, pred punim auditorijem sabora Ramat Efal, izjavila »Ja sam Židovka, feministica i vještica«. Ona oživljava drevni pristup ženske duhovnosti i iscjeljiteljstva poznat kao Wicca. Ona ne nosi šiljasti crni šešir, niti jaše na metli, ali čini se da njezina metla ima pozlaćen štap. Prije tri godine izdala je Pogansku knjigu življena i umiranja, koja je, kao i njezina druga djela, orijentirana da slavi ženska božanstva. Jedna od njezinih sljedbenica, po edukaciji neurobiologinja, doktorica Jenny Kien, koja živi u Jeruzalemu, objašnjava da je Wicca pretkršćanska, sjevernoeuropska religija koja je kao središnju figuru slavila božicu, a ne boga. Sudeći po mekanu i razgovijetnu govoru, Starhawk bi prije mogla biti prispodobljena dobrostojećoj gospođi s kovrčavom kosom nego vještici iz bajki i filmova strave i užasa. Njezini su djedovi bili ortodoksni, roditelji reformirani Židovi, a ona je odgajana u konzervativnoj židovskoj okolini. Odrasla je u Los Angelesu, tamo pohađala Hebrejsku srednju školu i Judaističko sveučilište. Aktivno je radila u antinuklearnim skupinama i u pokretu za očuvanje šuma, kao i popularizaciji prevencije AIDS-a. Po njezinim riječima, u šesnaestom stoljeću inkvizicija se okrenula protiv iscjeliteljica, optužujući ih za savez s đavolom. Facilitatorka Wicca grupe u Izraelu objašnjava da tradicija obožavanja božice nije u sukobu sa židovskom tradicijom jer bog ima dva lica, muško i žensko. U vrijeme kad je tvornica cigareta Waldorf-Astoria financirala rođenom Kraljevičaninu Rudolfu Steineru prvu školu još su se mogli neposredno sagledati interesi i kombinacije, ali danas treba malo više vremena: iza neke akcije naći ćete takozvanu nevladinu organizaciju (NGO), pa djelatnika koji je usmjerava, pa onda neki lobi. U interesu praćenja ideja i novca dobro iskorištena osoba na svom mjestu (koja ima novca, ali nema vremena) poprimit će i lik vještice, ako tako treba. Za razliku od Karana koji svoju ljepoticu možda čeka negdje u vrtu, dok ona dolazi u ponoć, silazi niza skaline i prolazi kraj fontane, vi svoju vješticu možete očekivati negdje na osvijetljenom glavnom trgu uz odsjaj policijskih štitova i pendreka ili pod svjetlima kongresne dvorane. Srednjovjekovne vještice bile su optuživane da su svojim čaranjem prouzročile neplodnost polja. Današnje ne žele biti pasivne žrtve, nego nastupaju agresivno, optužujući za pustoš u poljima nikog drugog nego sveto trojstvo: MMF, Svjetsku banku i Svjetsku trgovinsku organizaciju.
Dobrivoj Žutinić
Klikni za povratak