Vijenac 176

Kazalište

Teatroskop

Nagrade hrvatskog glumišta

Književnik mlađe generacije svojedobno je sramotni predizborni trik nazvao Švindlerovom listom. Bolji komentar ovogodišnjoj dodjeli Nagrada hrvatskog glumišta, ambiciozno (kao i uvijek) zamišljenoj glumačkoj svečanosti u Hrvata ne bi se ni mogao dati. Iz zagrebačkoga HNK 26. studenog najzadovoljniji su izašli Histrioni, jer je njihov Hamlet, po žiriju, najbolja dramska predstava u cjelini, s najboljim muškim glavnim glumcem (Goran Grgić) i najbolje režije (Zlatko Vitez). Ivica Kunčević s Dundom Marojem i Paolo Magelli s Ah, Nora, Nora u kategoriji za najbolju režiju ili predstavu zapravo nisu ni dolazili u obzir.

Najboljom predstavom one druge kategorije, u kojoj je sve osim drame, proglašen je Jesus Christ Superstar GK Komedija, pa je redatelj Vlado Štefančić usput, uz nagradu za svekoliko umjetničko djelovanje, odnio i onu za najbolju režiju u toj drugoj kategoriji. Nagradu za svekolikost dobio je i Tonko Lonza.

Najbolju žensku dramsku ulogu ostvarila je Zrinka Kolak-Fabijan s Velikom Tildom, dok su ostale dramske uloge najbolje napravili Jasna Palić Picukarić, Natalija Đ orđević, Dražen Kühn, Rakan Rushaidat. Najbolji scenografski rad napravio je Miljenko Sekulić, najbolje kostime Ljubica Wagner, a najbolju glazbu Ingrid Flesch.

Petoljetka akcije Frakcija

Od 23. do 26. studenog na kazališnim pozornicama Zagreba i Splita zbila se druga Akcija Frakcija, zatvorenija prema domaćoj, ali potencijalno otvorenija inozemnoj publici. Nakon pet godina postojanja, magazin za izvedbene umjetnosti »Frakcija« mijenja koncepciju i vizualni identitet, a novi 16. broj posvećen je hrvatskoj izvedbenoj produkciji devedesetih.

Četverodnevna Akcija Frakcija pokazala je producentima, umjetničkim voditeljima europskih festivala i platformi te ostalim gostima ono što redakcija »Frakcije« smatra kvalitetnim proizvodima domaćega novog kazališta i plesa. Selekciju po autorskom ključu prošli su Nesigurna priča Teatra &TD, Povratak u pustinju i Marlene Dietrich HNK Split, Alaska Jack HNK Osijek, 50% Teatra Exit, Pečalbari Narodnog teatra Bitola (redatelj Branko Brezovec), Krava Licario Sveta Oppiano Zagrebačkog plesnog ansambla, Žestoka vožnja D. B. Indoša, Kartografija Studija Mare, Stade sunce čudom gledajući Liberdance studija i premijerno Čovjek. Stolac BAD Company. Studijskim prezentacijama predstavili su se i brojni koreografi i plesači (N. Bujas, P. Devlahović, M. Šćekić, J. Frankić-Brkljačić, I. N. Gattin, K. Šimunić, Lj. Zagorac, A. Bogdanović).

Oporuka i jednočinke

Druga ovosezonska premijera Dramskog kazališta »Gavella« komad je Vanče Kljakovića Teštamenat i u režiji Zorana Mužića premijerno će zaigrati 1. prosinca. Radnja te komedije karaktera vrti se oko pokojnika, no glavni interes živih mediteranskih lica staroga Splita, kakav danas polako nestaje, naslovni je dokument i sve što on nosi. U scenografiji Voje Radoičića i kostimima Danice Dedijer, u Teštamentu igraju Predrag Vušović, Slavica Knežević, Vlasta Knezović, Joško Ševo, Ranko Zidarić, Siniša Ružić i alternacija Mirjana Majurec/Mia Begović.

Isto kazalište za sredinu mjeseca najavljuje i premijeru na sceni Mamut. Riječ je o jednočinkama Davida Ivesa pod zajedničkim naslovom Sjajno prolazno vrijeme. Redatelj sva tri združena komada je Mario Kovač.

Krležine dane otvara Tango

Iz reakcija na Tango Slavomira Mrožeka, točnije na nekoliko ključnih replika, Vladimir Stojsavljević napisao je i u HNK u Osijeku i režirao komad Tango drugi put. Stojsavljević je probleme sabio unutar obiteljska četiri zida, između tri sukobljene generacije i samo jednog prolaznika. Glumačka ekipa u sastavu: Mario Rade, Jasna Odorčić, Mile Ognjenović, Radislava Mrkšić, Slaven Špišić, Vjekosav Janković i Nela Kočiš proslavit će se na premijeri 5. prosinca.

Prva postpremijerna izvedba predstave Tango drugi put otvorit će i ovogodišnje Krležine dane. Sljedećih dana, od 7. do 9. prosinca, na sceni osječkoga HNK izredat će se još tri predstave: Ti si taj anđeo HNK u Vraždinu, osječki Povratak Filipa Latinovicza i Cabaret &TD istoimenoga zagrebačkog kazališta.

Beader, Štrljić i Bošnjak ponovno iza brave

Nakon Ptičica glumci splitskog HNK, vratili su se u pržun zbog dramskog prvenca Elvisa Bošnjaka. U režiji Nenni Delmestre, kao prvi od nekoliko najavljenih naslova na komornoj Sceni 55 splitskog kazališta, Otac će premijerno zaigrati 8. prosinca. U naslovnoj ulozi najstarijega zatvorenika koji se dan prije konačnog puštanja na slobodu vraća u zajedničku ćeliju da bi se otkrilo kako mu o glavi radi plaćeni ubojica igra Josip Genda. Kostimografski je posao za Oca obavila Irena Sušac, scenografski Vesna Režić.

Othodu vlastela

I to ne baš svi u miru i tišini. Kako se u domaćem kulturno-medijskom prostoru stvari uglavnom započinju da bi završile loše, tako je i na sjednici 17. studenog ministar kulture Antun Vujić, nakon neprihvaćanja financijskog izvješća 51. dubrovačkog ljetnog festivala, zatražio mandate članova Vijeća festivala. Dobio je na raspolaganje sve, osim jednog. Slobodana Prosperova Novaka, umjetničkog ravnatelja kojeg je sam i postavio, morao je te dužnosti razriješiti sam. Ravnatelj, sad već bivši, odlučio je naime »nikome ne olakšati posao linča politike nad kulturom«. Ministar je odgovorio kako je šutio dok su od festivalskih događanja bila glasnija prepucavanja nekoliko čelnih ljudi: ravnatelja glazbenog (Valter Dešpalj) i dramskog (Joško Juvančić) — u manjoj mjeri, te ravnatelja općeg (S. P. Novak), direktora Festivalske kuće (Petar M. Mihočević) i gradonačelnika (Vido Bogdanović) uglavnom. Uz opasku da bi vodeći ljudi Festivala trebali biti iza, a ne ispred cijele manifestacije, najavljeno je da će se prazna mjesta u Vijeću popuniti javnim natječajem.

Igor Ružić

Vijenac 176

176 - 20. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak