Vijenac 176

Film

Zaboravi Hollywood: Talijanski film

Izražajna poetika

Uz ciklus filmova braće Taviani

Zaboravi Hollywood: Talijanski film

Izražajna poetika

Uz ciklus filmova braće Taviani

Braća Paolo i Vittorio Taviani autori su koji su znatno utjecali na talijansku i svjetsku kinematografiju. Obojica su studirali na sveučilištu u Pisi — Paolo slobodne umjetnosti, a Vittorio pravo. U studentskim danima počinju se baviti filmom te organiziraju klupske projekcije i bave se filmskom kritikom. Prije nego što će se posvetiti svom prvom filmu, napisali su i producirali nekoliko eksperimentalnih predstava i režirali kratke filmove. Po dolasku u Rim rade s Valentinom Orsinijem, nakon čega se osamostaljuju.

Ono što obilježuje filmove braće Taviani njihovo je bavljenje društvenim problemima južne Italije, istančana liričnost, poetičnost i slojevitost prikaza te lakoća kojom barataju pričom i njezinim likovima.

Do sada smo mogli vidjeti filmove Sveti Mihovil je imao pijetla iz 1971. godine, Otac gospodar iz 1977, nastao prema autobiografskoj knjizi Gavina Ledde i prvi koji je osvojio dvije nagrade — Zlatnu palmu i Internacionalnu nagradu kritike — na filmskom festivalu u Cannesu te naposljetku Noć svetog Lovre, snimljen 1981. Zahvaljujući tom filmu autorima raste reputacija te osvajaju Specijalnu nagradu žirija u Cannesu i nagradu Američkog nacionalnog društva filmskih kritičara za najbolju režiju. Film Kaos iz 1984. ekranizacija je pet novela Luigija Pirandella. Snimljen je na Siciliji i smatra se jednim od najboljih filmova braće Taviani. U tom filmu izvanredno su obrađena razdoblja sicilijanske povijesti s tragikomičnim prikazom sudbina ljudi toga kraja. Vidjet ćemo još i film Dobro jutro, Babilone, iz 1988, snimljen u talijansko-francusko-američkoj produkciji. Glavni likovi, dvojica braće Toskanaca, iz ekonomskih razloga, zbog siromaštva i nezaposlenosti, odlaze u Ameriku, u Hollywood, gdje sudjeluju u izgradnji scenografije za Griffithov film Netrpeljivost. Tim filmom braća Taviani prikazuju prve dane Hollywooda, ali i probleme doseljenika gledane očima dvojice talijanskih dekoratera.

Braća Taviani zapošljavaju mnogobrojne naturščike. Tako su na primjer u filmu Otac gospodar, osim Omera Antonuttija, gotovo svi glumci amateri. Takvim izborom protagonista, glumaca-naturščika, naglasili su prirodnost i autentičnost likova. To se, dakako, pozitivno odrazilo na kvalitetu i uvjerljivost priče. Također, radom s glumcima-naturščicima braća Taviani podsjećaju na pojedine pravce u povijesti filma kao što su, primjerice, talijanski neorealizam ili francuski novi val.

Važno je istaknuti da je ciklus filmova braće Taviani dosad najcjelovitiji te da će potrajati sve do sredine siječnja sljedeće godine. Filmofili će moći uživati u njihovoj izražajnoj poetici, a mlađe gledateljstvo upoznat će se s djelima te dvojice iznimnih autora.

Zvjezdana Bubnjar

Vijenac 176

176 - 20. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak