Godine precizne besmislenosti
Ervin Jahić (Rijeka, 1970) godine 1994. u nakladi Studija grafičkih ideja objavio je zbirku, punim naslovom Oko andaluzijskog psa nad jednom kapi, koja nikako da se otkine sa zaleđenog vodopada, u koju su prikupljeni radovi nastajali između 1988. i 1992. Oko andaluzijskog psa ponudilo je poeziju dekonstrukcije, lingvističke i mikrosemantičke igre pa je podvedena pod gostoljubivi nazivnik poezije iskustva jezika. To je ta poezija i bila, mladenačkim zanosom, slobodarskim idejama i teorijom, posebice jezika, opčinjena, kako to već biva kada se poezijom promišlja ponajprije poezija kao jezična tvorevina i kada teorija pruža niz alibijskih utočišta i vrijednosnih nedoumica. U takvu tipu dekonstrukcijske prakse riječ je o (valjda svjesnu) ubrzavanju entropije, što u konačnici graniči s fatalizmom.
Nova poezija Ervina Jahića napisana je tijekom ove, 2000. godine, pa odmah valja upozoriti na autorovu šestogodišnju apstinenciju od aktivnijeg objavljivanja. U međuvremenu Jahić se javio kojim ciklusom, pod naslovom Sintaksa pustinje na slovenskom objavio izbor iz prve zbirke proširen novim radovima, a neke su mu pjesme prevedene na talijanski, engleski i francuski. Uskoro bi mu trebala izići druga knjiga, radnog naslova Žeđ.
Ciklus Udarci grada razlikuje se od poezije iz Andaluzijskog psa vjerojatno onoliko koliko se razlikuje dvadesetogodišnjak od tridesetogodišnjaka, za najburnije desetljeće života, kao input i output, kao dobra sirovina i poluproizvod, ako već ne gotov proizvod.
Udarci grada intimistička su i refleksivna poezija lirskoga subjekta bogatijeg, realnijeg i zrelijeg za životno iskustvo. To je poezija koja više nije utemeljena na iskustvu jezika, nego na iskustvu života koji fino reflektira, ne bježeći od gnomskih bilježenja, kakve iznimno rijetko susrećemo u suvremenoj domaćoj poeziji, koja kao da se, zajedno s prozom, odnosi prema misaonosti, transparentnoj erudiciji ili mudrosti kao prema anakronizmu, ideološkom porobljavanju ili, barem, manipulaciji. Uvodna i programska pjesma Stope vrlo jasno određuje tip svoje spoznaje. Riječ se tu o klasičnom zenu čija je (anti)misaonost već davno prevedena, s nužnim transportnim gubicima, u pojmove. Po zenu od svrhe je važnije činjenje, a proces dobiva prednost nad produktom (Ono nije u namjeri, nego u stopama). Nadalje, sama zen-spoznaja nijema je i time podudarna s već mnogo puta ozvučenom ili dotaknutom pričom o nemoći jezika. Motivski se pak Udarci grada redaju u klasičnom rasponu; prostori — konkretni eksterijeri (Jarun, Metalčeva, Trešnjevka), apstraktni interijer (soba) — žene (Vanja i Petra) i posao (opet Metalčeva, poezija). Sve pobrojano vodi istom, uspostavljanju kontinuiteta između udaraca, između prije i sada, bez ikakve ideje o budućnosti. Fina mješavina misaonosti i rezigniranosti koja joj daje šarm nenametljivosti, rijedak slučaj lirske kontemplativnosti nad urbanim scenama ono je što poeziju Ervina Jahića izdvaja iz mat(r)ice.
Kruno Lokotar
Ciklus Udarci grada
Stope
Nešto kao pokušaj ravnoteže. Ne spavaš, a budiš se.
Ionako si zaboravio zaspati. U gradu ostavljaš
Godine precizne besmislenosti.
Gomilaš udarce tijela.
Nikako se u sebi ne uspijevaš dotaknuti.
To ti je kao da te nema, objašnjavam Viti u Mefistu.
Toliko o razlozima, mada se danas više bavim posljedicama.
Odlazeći obično imaš osjećaj da je u svakom predmetu
Ponešto tebe, pa i da je poneki njegov djelić u tebi. Fotografije
Tako ne pokazuju gdje si bio nego dokazuju gdje si danas, s
knjigama
Je drukčije: bojiš se da ti koja ne promakne jer i nepročitana,
Na polici, kroji neki tvoj identitet, makar neosviješteni, koji ćeš
naknadno
Pokušati steći. Time zapravo izričemo sve o sadržaju torbi
Bez kojih putovanje ne bi imalo smisla. Ostalo je hodanje.
Ono nije u namjeri, nego u stopama.
Leptiri
U mojoj sobi noću se odmaraju leptiri.
Ne razumijem zašto to čine, kada počinje
Taj zastrašujući obred. Vanja veli da to rade
Jer im je prazno, zbog rupa na duši.
I još kaže kuću dok nađu trebaju godine
I da je samoća sebičan pad u sebe prema
Podnošljivosti neke druge vrste. Pitam
Koje, ona zna, ali ne želi razgovarati o tome.
Jarun
Mjesto koje podsjeća na vodu uz koju sam
Živio, koje me živi prije ovoga trenutka. Mislim da je riječ
O iluziji koja nam treba da bismo imali privid neprekinutosti
Našega iskustva. Ti nemaš iskustvo ljubavi, to je tvoj problem,
Govori žena kojoj se istovremeno divim dok ljubi moje iznosano
Srce, i čija me pažnja nervira. U konfekcijskoj šetnji voda gubi
svoja
Hirovita obilježja, ona je poznata i ukroćena. Stoga
Daleko od mene.
Metalčeva
U novinama nisam imao sreće. Živim od tzv. uslužnog
Sektora. Špilam čaše, izgovaram »živi bili« bitangama, kurvama i
Tobože običnim psihićima.
Poezija
Godinama ne pišem ništa. Kada sam i pokušavao ekran je oblikovao
Ciničnu bjelinu. Niti jedno slovo nije se zalijepilo, zastalo na
Vrhovima prstiju.
Možda zato što se u gradu ništa ne događa, što sam prestao
Čitati, maštati, sanjati. Možda od svega pomalo.
Kvar
Petra ima kvar u glavi. Vjerojatno to nije uvijek bilo tako.
Nekritičko trošenje 17-ogodišnjega tijela nastaje kada tijelo ne
Primjećuje vjetar što mu draška prsa. Mora da je fasciniranost
gomilom
Najrazličitijih muških i ženskih tijela nevjerica u ljepotu vlastitog.
Muškarci ne traže razloge nego pakosno uranjaju u gomilama u
Petru, čija povijest bolesti stanuje u izmišljenom silovanju oca
kojega
Nikada nije imala i specifičnom kvaru tijela.
Strah
Petkom se u sobu došuljaju anđeli
Ništa ne govore, iznad njih i ispod njih je nebo
Zapravo okrajci neba
Mi tebi nebo, ti nama strah
Ipak kažu
Ja im samo odšutim
Vanja
Ona nosi dva prezimena, ali muževo ne koristi. S mužem
Se igra skrivača, sa mnom lovice. U praznim zagrebačkim
Noćima kada sjeta uranja ispod rebara do tabana
Vanja priseže da će je odagnati, pa uranja još dublje.
Naša tijela ne boje se potapanja na dah.
Trešnjevka
Tu uglavnom živim.
Klikni za povratak