Vijenac 176

Književnost

R. L. Stine

Filmični tekstići

Algoritam, Zagreb, 2000.

Filmični tekstići

R. L. Stine, Miss maturalne zabave, Algoritam, Zagreb, 2000.

R. L. Stine, Polusestra, Algoritam, Zagreb, 2000.

R. L. Stine, Vikend u divljini, Algoritam, Zagreb, 2000.

Poveznica tri bestselera za mlade — Miss maturalne zabave, Polusestra i Vikend u divljini, jest ulica — u kojoj živi barem po jedan lik iz svakog djela — Fear Street (Ulica straha).

slika

Oni su poput vremenske kapsule koja vas nakon ulaska izbaci u osamdesete — doba dobrih starih slash horrora: Petka 13, Noći vještica ili Strave u Ulici brijestova, kojih je recentni, novi val započeo Vriskom (koji je već trostruk) i iz kojeg nas Munchovo iskrivljeno lice prati kao nijemi svjedok užasa isprazne svakodnevice. Susrećući se s današnjim problemima učestalih razvoda ove seks & nasilje & rave-trans-extacy generacije koja živi formulaično, i to upravo po toj formuli, dodajući još i globalnu mekdonaldizaciju, kao i zagađenje (na svim područjima), ne začuđavaju učestali Stineovi motivi poput nedostatka oca obitelji ili raspleti s tučnjavama (čak dva puta u tri djela!) ženskog roda — on upravo tankoćutnom psihologičnošću prodire u današnju svijest mladih, muškaraca ili društva u cjelini — prema potrebi.

Pisano je to za mladež koja je odrasla na filmovima. Knjige danas ionako nisu neka špica. Otud nevjerojatna filmičnost ove proze, koja gotovo da nam klizi pred očima u obliku filmske role. Zahvaljujući linearnosti smjene kadrova to za ljubitelje Agathe Christie sigurno nije, ali tragaoci za zabavom — samo naprijed!

Ubojice, ubojice i opet ubojice

slika

Romani posjeduju mnoge atribute klasičnoga slash horrora — mlade i zgodne junake, ubojicu koji čuči u pritaji i mogao bi biti bilo tko te strogo jednodimenzionalne likove, samim time i nezanimljive, a bez i trunka želje ili namjere autora da formira bilo što nalik izgrađenoj ličnosti koja bi se izdvojila iz te stereotipne ljepenke. Ima i nešto krvi, baš kao i neizostavna slash-rekvizita — dojmljiva kostima ubojice. U Miss maturalne zabave to je smeđa bejzbol jakna i kapa školskog tima, a u Vikendu u divljini pilotska jakna.

Nešto je drukčija, psihološki ozbiljnija i naklonjenija umnom manipuliranju negoli običnim kriminalnim činima, Polusestra, koja neodoljivo, iako samo donekle (osobito u sceni sa psom) asocira na Single white female.

Osim eksplicitnosti slasha, u ovim teen-djelcima zapažamo specifičan podtekst — dozu humora. Ako se ima na umu činjenica iz R. L. Stineove prošlosti, njegovo zvanje urednika humorističnog časopisa i neka druga slična iskustva, to ne treba čuditi (duhovitošću se ističe lik Rickyja Schorra iz Vikenda u divljini).

Kako Stineov uzor, odnosno horor (osobni mu je favorit Tales from Crypt), nikad nije shvaćan posebno ozbiljno, tako i ovi filmični tekstići nude samo nekoliko sati opuštene klišeizirane zabave, u kojima teško da će vam srce brže zakucati.

Katarina Marić

Vijenac 176

176 - 20. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak