Vijenac 174

Književnost

Barry Gifford, Priča iz Sinaloe

Višak likova, manjak akcije

preveo Borivoj Radaković, Celeber, Zagreb, 2000.

Višak likova, manjak akcije

Barry Gifford, Priča iz Sinaloe, preveo Borivoj Radaković, Celeber, Zagreb, 2000.

Američka proza često je žestoka i naglašeno naturalistička — upravo onakva kakav je i sâm život na tom velikom i neuhvatljivom kontinentu. Postoji nit koja povezuje Carvera, Bukowskog, Ginsberga, Kerouaca ili Gifforda, da nabrojimo samo najpoznatija imena. Žestoko se živi, brzo ubija i brzo voli, mnogo putuje i redovito nekamo odlazi, pa je red da se sve to i opiše. Ljubiteljima američke literature (s onu stranu svake žanrovske podjele) nikad nije teško pronaći zanimljivi roman ili pripovijetku, jer materijala ima u izobilju. Ponuda je velika, a suženi tematski i pripovjedni horizont u tom slučaju nije slabost. U ovoj vrsti američke literature brutalnost i izravnost miješaju se s poetičnošću, romantična ljubav s okrutnim nasiljem, a život nije ništa drugo doli borba u kojoj pravila fair playa ne vrijede.

Gifford opisuje upravo takav svijet, ljude u neprekidnu kretanju, junake koji žive u sadašnjosti, a ona nije nimalo blistava. To je svijet kriminala, prostitucije, prijevare i izopačenosti, svijet koji je već po sebi dovoljno jak da podnese bilo kakvu književnost koja će ga opisati. U Priči iz Sinaloe (144 str.) isprepleće se mnoštvo priča i bezbroj likova, od kojih se kao glavni izdvajaju DelRay Mudo i lokalna prostitutka Ava Varazo. Prikazani kao suvremeni Bonnie i Clyde negdje na dalekom jugu blizu meksičke granice, njihova se gotovo romantična ljubav miješa sa sudbinama lokalnih mafijaša i svodnika, lokalne sirotinje malog gradića u kojem postoje samo zli i malo manje zli mještani. Onaj tko je čitao (ili gledao) Giffordove prethodne romane Divlji u srcu ili Perdita Durango, već zna čitav sadržaj ovog djela. Druga priča u romanu (koji je inače podijeljen na pet dijelova) koncentrira se na mladu crnkinju Kobru Box i Caira Muhu, a glavni je plan kurve Ave Varazo likvidirati moćnoga svodnika Indija Desacata i prikupiti novac za revoluciju kojom bi se siromašni Meksikanci oduprli beskrupuloznoj mafiji i pljačkašima!

Roman polifone strukture

Gifford je djelo zamislio kao roman polifone strukture, s mnoštvom likova od kojih većini čitatelj ne uspije zapamtiti ni imena. Uz naglašen naturalistički pristup i spisateljsku koncentraciju na dijaloge te uz mnoštvo potpuno nejasnih i nemotivirano uvedenih likova, roman je zapravo prilično konvencionalno štivo koje ni po čemu ne zavodi čitatelja. Čak i ako uzmemo redateljske dodatke poput grafički drukčije složenih i umetnutih stranica iz dnevnika što ga piše Ava Varazo ili izvadak iz dnevnika Carla Muhe na samom kraju romana, čini se da u djelu nema ničega što bi privuklo čitatelja i potaknulo ga da se intenzivnije zainteresira za sadržaj. Doduše, Gifford vrlo vješto barata naturalističkim registrom (možda iz prve ruke poznajući tematiku) — rečenice su koncizne i sirove, bez prevelike stilske nadogradnje, a uvodni dio (Preludij) doima se više kao filmski scenarij negoli prozni tekst. No, zašto mu je trebalo toliko likova kojima samo zbunjuje čitatelja i odvlači ga od glavne radnje? Vjerojatno stoga što mu je namjera bila prikazati okružje svijeta sirotinje i nasilja u kojem su likovi tretirani kao bezlične jedinke, kapi u moru kriminala i prostitucije. Pojedinačne sudbine nemaju nikakvu vrijednost, nego smisao dobivaju tek u cjelini furioznoga životnog ritma, toka u kojem se neprestano nešto kreće, a ljudske sudbine neizbježno isprepleću. To je možda i jedina prava vrlina ovog romana — opisujući život u pograničnom području, autor upućuje na kretanje kao koncept života sama, kretanje koje nije tek fizička promjena ili prijelaz iz jedne kulture i civilizacije u drugu (ona meksička i ona američka), nego je kretanje ponajprije bijeg, kako od društva koje nas okružuje, tako i od nas samih. U tom smislu tematski je blizak nekim američkim piscima (poput Kerouaca) koji su od motiva putovanja kao emotivne i duhovne, a ne samo fizičke promjene mjesta, napravili životnu filozofiju.

Tonči Valentić

Vijenac 174

174 - 2. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak