Vijenac 174

Matica hrvatska

Promocija knjige

Dragocjene interpretacije

Promocija knjige Pavla Pavličića Moderna hrvatska lirika — interpretacije, održana je 18. listopada 2000. u palači Matice hrvatske

Dragocjene interpretacije

Promocija knjige Pavla Pavličića Moderna hrvatska lirika — interpretacije, održana je 18. listopada 2000. u palači Matice hrvatske

Presjek je to kroz našu liriku 20. stoljeća, a i prosjek, kako je kazao Josip Bratulić, onog što se događalo u hrvatskoj književnosti — zapravo zbirka interpretacija lirike od Matoša do danas. Ovaj priručnik otkriva vrednote, a i problematiku kojom se bavila hrvatska moderna lirika. Ovako kvalitetan, opsežan i uvjerljiv izbor poslužit će svima — i profesorima i studentima, kao i onima koji tragaju što književnost jest i što može biti.

Naslovom asocira na izdanje iz 1933. — Hrvatsku modernu liriku, o kojoj je s predmetnom temom paralelu povukao Dragutin Tadijanović, dok je Zoran Kravar knjigu postavio u kulturološki kontekst.

Interpretacija je izvorno polemička književno-znanstvena vrsta, a nastaje pod utjecajem njemačke znanosti o književnosti. Pavličić oživljava metodu interpretiranja gdje unutarnji i vanjski pristup nisu u suprotnosti — u formiranju analize pjesme sudjeluju i njezini okviri.

Dva načela

Model Pavličićeve interpretacije temelji se, smatra Kravar, na načelu kontinuiteta i načelu tradicionalnosti. Prvo od spomenutih određuje sam autorov izbor pjesnika — poznatih, čak i programskih pjesama, i nepoznatih ili neviđenih. Uglavnom se oslanjajući na one poznatije, on time izražava vlastiti kulturološki kontinuitet, a ne puko plivanje niz struju. Iz tog automatski proizlazi načelo tradicionalnosti — naime, težnjom za respektabilnom tradicijom nastoji nas se rasteretiti od subverzivnog odnosa prema njoj. Pjesme se razlikuju — secesijski, simbolistički, ekspresionistički..., no sačuvan je kontinuitet normalne poezije pitomijeg i razumljivijeg jezika, ali sa smislom i katkad sklonošću za neočekivano.

Pavličićeva verzija, konstatirao je Kravar, u dosluhu je sa znacima vremena, te je vrijedna i čitateljske i stručne pažnje.

Najbolji poznavatelj recentne hrvatske produkcije, prema riječima Pavla Pavličića — Tonko Maroević, smatra da je djelo blagodat za hrvatsku poeziju. Nema dogmatičnosti ni jake tezičnosti, nego samo mnogo ljubavi koju treba znati uzvratiti. Pavličić duboko i široko te tehnički precizno iznosi zaključke i smješta ih kulturološki. Želi ulančati stvari i pritom tvori dinamičan sustav. Primjenjuje karakteristični binom — najprije uočava paralelizme, potom antiteze, da bi na kraju sintetizirajući ih, došao do rezultata. Pjesme su pri interpretiranju organizirane numerički — prvim poglavljem autor uvećava našu znatiželju (vodi nit baš kao i u detekcijskim pričama), a u sljedećim poglavljima, služeći se kombiniranim pristupom i tehničkom analizom, dolazi do semantičkog konteksta stavljajući pjesnika u vrijeme u kojem stvara. Pritom se kloni eksplicitnog vrijednosnog suda.

Dragocjena je ovo knjiga, zaključio je Maroević, koja nas upozorava da je tradicija interpretacije nešto bez čega se ne može.

Katarina Marić

Vijenac 174

174 - 2. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak