Vijenac 174

Film

Zaboravi Hollywood

Dinamična i snažna

U povodu prikazivanja filma Michael Collins Neila Jordana

Zaboravi Hollywood

Dinamična i snažna

U povodu prikazivanja filma Michael Collins Neila Jordana

Cijenjeni irski scenarist i redatelj Neil Jordan etablirao se ekscentričnim, turbulentnim kratkim pričama i novelama u koje je utkao veliku autorsku strast, pričajući o seksualnosti i promjenama koje je doživjela njegova generacija irskih sunarodnjaka.

U filmovima pokazao je golemu kreativnost, a u scenarijima opisao nekonvencionalne ljubavi i moralnu opravdanost nasilja i smrti. Elementi začudnosti, fantastike, iznenađenja i horora vrlo su česti u Jordanovim filmovima, pa čak i onda kada je riječ o političkim trilerima koji se računaju njegovim najboljim djelima. U svojem provokativnom pristupu Jordan nije sklon eksperimentalizmu kakvu se priklonio niz drugih filmaša, nego on kombinira stilsku svježinu sa snažnim psihološkim, sociološkim i seksualnim dimenzijama.

Nakon što je postigao uspjeh sa zbirkom pripovjedaka Noć u Tunisu i romanom Prošlost, Jordan se počinje baviti filmom kao pomoćnik scenarista na Excaliburu iz 1981. godine, redatelja Johna Boormana. Nakon tog iskustva odlučuje se upustiti u vlastite filmske projekte. Na uspjeh nije trebalo dugo čekati, a njegove je filmove kritika s mnogo odobravanja prihvatila. Tako u osamdesetima bilježi tri sjajna filma kao što su Angel, zanimljiva priča o glazbeniku koji je opsjednut umorstvom nijeme žene. Nadalje, U društvu s vukovima, film je kojim Jordan gledatelja uvlači u maštoviti svijet mlade djevojke, u svijet snova prepunih senzualnosti i groteske, mješavinu situacija proživljenih u djetinjstvu i kasnijih iskustava njezina zrelijeg razdoblja. To je rezultiralo nesvakidašnjim i maštovitim ostvarenjem, bajkom gledanom očima odraslih.

Najveći je uspjeh u tom razdoblju postigao film Mona Lisa, urbani triler koji će u potpunosti promijeniti tijek karijere glavnoga glumca Boba Hoskinsa.

Holivudski pokušaji s filmovima High Spirits i Mi nismo anđeli bili su veliko razočaranje, pa se Jordan vraća u Britaniju. Ondje će snimati Čudo i Plačljivu igru. Drugi je bio namijenjen televizijskoj produkciji, ali ono što je trebalo biti neambiciozni televizijski film izrodilo se u veliki kulturološki i komercijalni uspjeh. Plačljiva igra nominirana je za Oscara u šest kategorija, a osvojio ga je Jordan za vrstan i nesvakidašnji scenarij, kao i brojne nagrade kritike. Film je ostao zapamćen po najbolje skrivenoj tajni suvremene kinematografije.

U Hollywood se vratio kao pobjednik i odmah dobio posao, ekranizaciju bestselera Anne Rice Intervju s Vampirom, o kojem je kritika imala pozitivno stajalište.

Michael Collins povijesni je film iz 1996, koji će televizijska publika premijerno vidjeti na HTV-u. Politički je to intonirana priča o irskom vođi pobunjenika Michaelu Collinsu koji se šarmom, hrabrošću i idealizmom bori protiv britanske vladavine. Riječ je o dinamičnom i snažnom filmu u kojem je glavni glumac Liam Neeson briljirao, a ništa lošiji nije ni ostatak glumačke ekipe, Julia Roberts, Alan Rickman, Aidan Quinn i Stephen Rea.

Redatelj Neil Jordan, koji je i ugledni novelist i pisac kratkih priča, čovjek je čiji filmovi pružaju jedinstven spoj mašte i mračne zbilje, nade i razočaranja, što poput pravoga literata uspijeva ugraditi u filmske priče i svoje likove. Filmovi su to koji gledatelja ne mogu ostaviti hladnima i neispunjenim, nego dokazuju Jordanovu veliku sklonost mašti i poetici.

Zvjezdana Bubnjar

Vijenac 174

174 - 2. studenoga 2000. | Arhiva

Klikni za povratak