Bijela limuzina — crno srce
Bez uzimanja u obzir Hrvoja Pancera teško da će biti moguće reći nešto autoritativnije o hrvatskoj poeziji devedesetih
Hrvoje Pancer (Zagreb, 1971) objavio je 1997. u izdanju Naklade MD razmjerno nezapaženu zbirku poezije Bijela limuzina.. Začudo, dvije godine poslije, Damir Radić objavio je po mnogočemu sličnu zbirku Lov na risove i pobudio mnogo veću kritičarsko-kuloarsku recepciju. Valja pretpostaviti da su tako nejednoliku odjeku razlozi različiti, dijelom sigurno izvanknjiževni: godine 1997. o književnosti se općenito, posebice o poeziji, u Hrvatskoj manje pričalo, a osim toga Radić je insider u medijima pa su mu komunikacijski kanali dostupniji. Konačno, po mojoj skromnoj procjeni Radićeva je knjiga ipak bolja, ali to ne razrješava enigmu ignorancije Pancerove zbirke, tim prije što ona, zanemarimo li objavljivanja po periodici, ima kronološku prednost, a povrh svega tako se lijepo uklapa u modele poezije devedesetih.
Bijelu limuzinu Hrvoja Pancera Branko Maleš svrstao je u model uličnog melankolizma, nastao na »filmsko-stripovskoj infrastrukturi i neoegzistencijalističkom emotivnom dijagramu«. Sa svim navedenim lako se složiti: Pancerova je poezija nomadska, njezini najčešći motivi, ulice i ceste su eksteritorijalnost, ničija zemlja, prostor bijega. Posljedično, kada je lakše otići nego ostati, kada »bez središta nema težišta«, javlja se neoegzistencijalistička ravnodušnost i pomirenost i — kod nas već s automatizmom pribrojena, premda je Sartre nikom ne bi oprostio — pasivnost. Fascinacija nomadizmom i neoegzistencijalizmom ohlađena je medijskog podrijetla, neoromantično stripovski linearizirana i filmski narativizirana. Po svemu tomu Pancerova poezija se, valjda odveć idealno, uklapa u generacijski prosjek: sličnu fascinaciju nalazimo osim kod već spomenutog Damira Radića i kod Dragana Juraka, Roberta Perišića, dijelom kod Zvjezdane Bubnjar, a Pancerove tramvajske skice iz novog opusa podsjećaju na humoristično-čangrizavo svakodnevničarenje Krešimira Pintarića.
Jaka Pancerova konstantna govorenje je iz pozicije lirskog subjekta momka crna srca, a nije se promijenio ni ton njegova (sveukupnog) doživljaja svijeta; njegovi su stihovi izjavni, od interpunkcijskih znakova dopušteni su točka i trotočka, a nikako zapitanost ili afekt uskličnika. Riječ je tu o dobrovoljnom redukcionizmu i tautologijama praznine, no ironija, ta legitimacija osviještenosti, u Pancera nije uvijek jasno upisana, pa ponekad viši stil i metapriče ostavljaju ožiljke u tekstu.
Za kraj važno je još jednom reći da bez uzimanja u obzir Bijele limuzine Hrvoja Pancera i novih radova koje predstavljamo teško da će biti moguće reći nešto autoritativnije o hrvatskoj poeziji devedesetih.
Kruno Lotokar
pukotina
Nepoznati dani izlaze noću
ravno u sobu
prepune plastičnih igračaka
ostavljenih na plaži
godine ne razlikujem, ni lica
na ulici od monotone vrtnje
stropnog ventilatora
nekog topless bara
lice mi izgleda kao da se nikada ne tučem ili ne proklinjem dan
prerano sam počeo živjeti
stanujem između dvije ulice
sasvim tiho
na gramofonu je Charlie Parker
igla je tupa
ne razgovaram više
ne sa sobom
gledam iz fotelje za vlakovima
u zamračenoj sobi
bez središta
nema težišta
ovaj grad uništio mi je ravnotežu
Ida bi trebala sjediti tu sa mnom
vidi mi se u očima
samo žar cigarete
gori crvenim odrazom
prekomjerne doze
satima
na istoj cesti
nedovršeni kraj
Dva dana stoje
dva koraka od tišine
slušam...
riječi se ne vide
kiša prestaje
udaranje traje
na granici
znam svoje pravo ime
poznam svoj strah
živi mi u krvi i kostima
bio sam već ovdje
skidam košulju
zrak je pun mirisa
usidrenih brodova
loše vrijeme za ribarenje
uskoro krećem
noć blijedi kao napušteni valovi
ispred grada
svjetlost se mijenja
bez kisika
hodam
nema vremena
prelazim ulicu
ne ostaju tragovi.
prvi put
danas sam vido Montanu
nismo se pozdravili
ovo je prije bilo dobro
mjesto za pecanje
presuda
pretiho je za ovo doba dana
bez glazbe i bez misli
samo još mogu pričekati
da me netko konačno odvede
gore ili dolje
zakon
meni je mjesto u zatvoru
u samici doživotno
zapravo nemam ništa protiv
smrtne kazne
poncho
mrzim kad mi je netko frend
pogotovo u nekoj kubanskoj rupi
na 39 stupnjeva
dva zuba su mi rasklimana
nisam ja ničiji prijatelj
oaza
na tramvajskoj stanici
duboko na Trešnjevci
sparno je i nikoga nema
palim obaveznu cigaretu za čekanje
mrzim vrućinu i izdajice općenito
konačno, stigla je dvanaestica
nisam morao tražiti mjesto
jer pokraj vrata kroz koja sam ušao
sjedio je tamni anđeo
duge, čvrste noge padale su
preko plastične sjedalice
slobodno kao mirna rijeka
što utječe u ocean
više me ništa nije moglo odvojiti od nje
samo sam gledao glatke natkoljenice
kako izviru pod suknjom
ližem ih, grizem, gnječim
u mislima
ona me je pogledala
i namjestila se malo udobnije
blago ih razmaknuvši
stanice su prolazile
već sam bio s njom na plaži
u Savskoj, negdje kod vatrogasca
tramvaj je prikočio, a ona je brzo prekrižila
svoja fina, sjajna čudovišta
podijelivši sa mnom tajnu
o prozirninm čipkastim gaćicama
kao suvišnom odjevnom detalju
trebao sam sići u Frankopanskoj
Klikni za povratak