Za prozu adrenalin nije dovoljan
Hellmuth Karasek, Das Magazin, Rowohlt Taschenbuch Verlag, Hamburg, 2000.
Jedan od najpoznatijih, svakako medijski najviše eksponiranih njemačkih književnih kritičara, Hellmuth Karasek, objavio je u šezdeset četvrtoj godini prvi roman, a kritike koje su ga dočekale potvrdile su uvjerenje mnogih kritičara da je bolje pisati o tuđoj prozi nego se sam u nju upuštati.
Karasek, član Književnog kvarteta, najgledanije njemačke emisije o književnosti pod vodstvom kritičarske ikone Marcela Reich-Ranickog, i bivši urednik kulture časopisa »Der Spiegel«, novinske institucije poslijeratne Njemačke, upustio se u romanu Das Magazin u reminiscencije o svom dvadeset dvogodišnjem radu u »Spiegelu«, koji je napustio 1996, ne sasvim svojevoljno.
»Spiegel« u zrcalu
Ime autora i naslov romana imali su efekta: izdavač Rowohlt potpisao je vrlo vrijedan ugovor i roman odmah izdao u sto tisuća primjeraka. U Njemačkoj, a pogotovo u Hamburgu, sjedištu redakcije »Spiegela«, roman se očekivao i s nestrpljenjem i sa zebnjom. Publika se naime pitala koga li će to Karasek u prvencu napasti, kakve će tajne otkriti i tko će se zapravo kriti iza nekog naizgled fiktivnog lika.
U pet poglavlja i više od četiristo stranica raspreda se o onome što inače ne izlazi iz zgrade redakcije jednog od najutjecajnijih časopisa u Europi. Daniel Doppler, Karasekov alter ego, dolazi u redakciju u trenutku kad je tjednik u zenitu slave. Magazin je institucija istraživačkog novinarstva i od iščekivanja njegovih otkrića naciji iz tjedna u tjedan zastaje dah. Ipak, u mehanizmu redakcije ne vrijede samo postulati poštenog novinarstva, nego i intrige, podmetanja, poniženja i mobbing. Iz prve ruke saznaje se kako funkcionira mehanizam kojim se u velikim novinama melju, uniformiraju i zapravo stvaraju vijesti, odnosno, politička zbilja.
Priča se o karijerama napravljenima u krevetu, samoubojstvima novinara pod stresom, plaćanju stotina tisuća maraka za informacije koje se ispostavljaju lažnima, alkoholizmu i ekstravagantnim feštama do sitnih sati, sve to pred kulisom općih mjesta njemačke poslijeratne povijesti, poput afere oko Uwea Barschela, medijske histerije nakon otkrića AIDS-a i slučaja Waldheim, ili prepričavanja susreta s ljudima poput Güntera Grassa, Güntera Walraffa ili pjesnika/šansonijera Wolfa Biermanna, zamaskiranima pod izmišljenim imenima.
Posvemašnja zbrka
Ipak, unatoč očekivanjima, roman je pravi antiklimaks. Das Magazin nepovezano je prisjećanje insidera tjednika koji je u mnogim trenucima odredio tok političkih događaja posljednjih desetljeća u Njemačkoj, ali ograničeno na redakcijske epizode, anegdote i opisivanje stvarnih osoba koje su s Karasekom radile. To su priče koje, nažalost, može ispričati svatko tko je ikada radio u nekom velikom uredu.
Na kraju krajeva, knjiga ostavlja dojam posvemašnje zbrke. Daniel Doppler zagušen je brigadama epizodista, koji su doduše opisani do u detalje, ali se zatim nikada više u knjizi ne pojavljuju, a i kad se pojave, ne igraju nikakvu bitnu ulogu za radnju. Radnja je lišena smjera i cilja, tako da knjiga ostavlja dojam da se ne mora čitati od početka, već se može početi i iz sredine ili s kraja, a da se ne propusti nešto bitno.
Ne piši vlastitu prozu!
Sve u svemu, to su reminiscencije novinara, kao i svaki novinar uživa u naletima adrenalina i redakcijskom stresu, kao i u moći da tekstovima izmijeni politički pejzaž svoje zemlje. I Karasek u tome uživa, istodobno ne zapažajući da istresanje žuči o »Spiegelovoj« mašineriji i svojim bivšim šefovima zapravo može biti zanimljivo jedino bivšim kolegama ili novinarima aspirantima, a ne širem čitateljstvu. Knjiga je pamflet čovjeka koji je promijenio strane i sada to svim silama želi dokazati. Nakon ovog iskustva Karasek će možda poslušati i savjet svog kritičarskog mentora Marcela Reich-Ranickog, koji se odavno zakleo da »nikada, ali stvarno nikada« neće objaviti vlastitu prozu.
Iva Krtalić-Muiesan
Klikni za povratak