Vijenac 172

Film

Zaboravi Hollywood: Finski film

Vrhunska ratna drama

All the King's Men (Svi kraljevi ljudi), britanski ratni film, 1999, ponedjeljak 16. 10. (II program, u 22.30)

Zaboravi Hollywood:Britanski film

Vrhunska ratna drama

All the King's Men (Svi kraljevi ljudi), britanski ratni film, 1999, ponedjeljak 16. 10. (II program, u 22.30)

Za vrijeme Prvoga svjetskoga rata, ostarjeli kapetan kraljevske vojske Frank Beck obučio je i poveo grupu vojnika u bitku na Dardanele. Na bojišnici će se suočiti sa svim neočekivanim teškoćama: lošom opskrbljenosti, nepreciznim kartama, nerazumnom komandom i dobro uvježbanim i organiziranim neprijateljem. Nakon prve bitke, kapetanu i vojnicima gubi se svaki trag, a jedini svjedok ranjeni je vojnik koji tvrdi da je vidio kako vojska nestaje u magli, pa njihove obitelji umjesto istine o masakru nad vojnicima dobijaju misterioznu priču koja im ulijeva nadu da će se njihovi najbliži ipak vratiti.

Redatelj Julian Jarrold, nadahnut pričom o događaju na Dardanelima, tim više što nikada nije dato nikakvo službeno objašnjenje tog događaja i što je sudbina kapetana Becka i njegove vojske postala legendom o kojima su se ispredale razne priče, našao je intrigantnu i poticajnu temu za iskazivanje doživljaja konkretnih zbivanja.

Inscenacija tajanstvenog nestanka Becka i njegovih vojnika, poslužila je visokim dužnosnicima da prikriju svoje goleme greške i izbjegnu odgovornost. Ono što je tim nadrealnim objašnjenjem nestanka vojnika redatelj dobio, povezano je s duhovnim procesima koji se događaju u ljudima budeći nadu o mogućem povratku nestalih, i tako priči daju izravnu notu poetičnosti. Unatoč smirenom ritmu, filmu ne nedostaje dinamike i akcije, pa Jarrold uspjeva izbjeći monotoniju i postići psihološku gustoću svojih brojnih likova, ne gubeći nit i važnost povijesnog okvira i njegova značenja u čemu mu prilično pomaže vrsna glumačka ekipa predvođena Davidom Jasonom. Jason, kao kapetan Beck, pokazao je slojevitost svog velikog glumačkog raspona, dajući liku kapetana herojsku pozu koja u sebi ne nosi svijest okorjelog ratnika o neizbježnosti događaja i datog mu zadatka. Junaštvo Jasonova kapetana nikako nije antipatično, jednosmjerno i kruto vojničko razmišljanje, već je njegovo junaštvo dio osobnosti senzibilnog i inteligentnog čovjeka kojem je više od pobjede stalo do preživljavanja njegovih vojnika, a pozitivan ishod, za njega je očuvanje ljudskih života.

Na moderan i protočan način, Julian Jarrold aktualizirao je sliku povijesti i iz nje uzdigao ono za njega najznačajnije, a to je apsurd rata i pogibije, a na kraju i cjelokupne njegove kompleksnosti. Premda izravno ne osuđuje, Jarrold ne oklijeva u skretanju pozornosti na sramotu vojnog vrha, izravnog krivca za smrt Beckovih vojnika čije žrtvovanje, po njemu, daje crni pečat engleskoj povijesti.

Redatelj koristi historiografske izvore ne samo na razini naracije, povezanosti događanja, već i on, iako postoji jasna i sigurna indicija o pogibiji Beckovih vojnika, barem na trenutke želi povjerovati u legendu o mističnom nestanku, te dio svog vjerovanja prenijeti na gledatelja o čemu govori i posljedna scena filma, nestajanje vojnika u magli čija atmosfera pridonosi izrazitoj poetičnosti prizora.

Redatelj Jarrold i autorica scenarija Alma Cullen dali su izrazito artikuliranu i najpotpunije strukturiranu recepciju povijesnog događaja stvorivši visokoestetiziranu ratnu dramu, pokazavši poznavanje, kako filmskog jezika, tako i vrhunsku sposobnost u struktuiranju drame.

Zvjezdana Bubnjar

Vijenac 172

172 - 5. listopada 2000. | Arhiva

Klikni za povratak