Vijenac 172

Književnost

Chuck Palahniuk, Klub boraca

Tipična stanja mračnoga vremena

SysPrint, Zagreb, 2000.

Tipična stanja mračnoga vremena

Chuck Palahniuk, Klub boraca, SysPrint, Zagreb, 2000.

Iako Chuck Palahniuk nije poput B. E. Ellisa prekinuo vezu s medijima i kritičarima, te izazvao masovne neprijateljske osvrte i distancu građanske i književne javnosti, kao što je to uspjelo autoru kontroverznog Američkog psiha, i premda je američka čitateljska publika navikla na temu nasilja, Klub boraca izazvao je burne reakcije. Američka kritika proglasila ga je najprovokativnijom i najšokantnijom knjigom devedesetih, a publika ga je prihvatila. Stekao je status kultnoga štiva cijele generacije. Nekako u to doba David Fincher, poznat po sklonosti prema iskošenim temama, snimio je istoimeno filmsko ostvarenje koje će vjerojatno pridonijeti tome da će se ukoričeno izdanje Kluba boraca manje držati u rukama nego što će se videovrpca posuđivati u videoklubovima.

Gubitak iluzija

Uspjeh toga romana krije se vjerojatno u činjenici da on artikulira karakteristična stanja i opisuje fenomene svoga vremena te oblikuje iskustvo generacije koju su »mediji i TV odgajali u uvjerenju kako će jednoga dana biti rock-zvijezde ili milijunaši«, a oni postaju svjesni da se to uopće neće dogoditi. Gubitak iluzija nadomještaju agresivnošću, a dostojanstvo pokušavaju povratiti gestama pobune protiv svega što mrze u svojim životima.

Američki roman osamdesetih i devedesetih dostojno prati promjene u svakodnevici i vrlo precizno bilježi različite segmente društvene stvarnosti, a mnoštvo mladih pisaca, poput B. E. Ellisa, D. Leavita ili P. Camerona, svjedoči o gubitku iluzija, razočaranosti i banalnosti svakidašnjeg života svoje generacije. Osim toga, nakladnici, kritičari i agenti te cjelokupna književna industrija odavno već znaju kakva je zlatna koka nova izgubljena postreganovska generacija i kakav joj instant treba ponuditi da bi se nadražili njezini konzumacijski neuroni; uz seks i animalne strasti tu su droga i nasilje, i stvar funkcionira. No u Palahniuka čini se ima i viška svega toga, ponajprije, duboke kritike stanja u kojemu se društvo nalazi, pa čak i temelja na kojima počiva civilizacijski ustroj, snažne kritike institucija koje nude pomoć i koje održavaju društveni status quo lažnom i površnom potporom i reciklažom različitih, nepotrebnih ikonografija.

Anarhija, fanatizam, agresivnost

Potragu za identitetom, tako karakterističnu za kraj stoljeća koje se već dugo koprca u postmodernom osjećaju izgubljenosti, Palahniuk je zorno oblikovao kreirajući lik glavnoga junaka. On na početku romana traži identitet i tragove bilo kakvih iskrenih emocija na sastancima skupina za psihološku pomoć oboljelih od različitih, neizlječivih bolesti, a do kraja romana realizira se kao potpuno podvojena osoba, nesvjesna svoje mračne strane. Tijekom dana on je, naime, agent osiguravajuće kuće s manjim psihičkim poteškoćama, a noću organizator masovnih borbi između fanatika fizičkih okršaja. Smještajući radnju romana među anarhoidne i buntovne članove Kluba boraca, nezadovoljne pozicijom koju zauzimaju u društvu, te stvarajući lik glavnog junaka, koji je rascijepljena osobnost, Palahniuk kritizira utvrđene društvene pozicije, a nasiljem grupe pokušava odgovoriti na nasilje društva i civilizacije te povratiti dostojanstvo običnim ljudima, onima koji ne žude za statusnim simbolima, novcem ili pozicijom. Subverzivnim gestama članova Kluba, kao što su mokrenje po hrani, pićima i parfemima na skupim zabavama društvene elite ili pak pravljenjem sapuna od ljudskog sala, on upućuje kritiku kulturi u kojoj su pojedinci postali samo dio mehanizma proizvodnje kapitala i recikliranja otpada, bez osobnog identiteta i vrijednosti.

Palahniuk roman završava scenom raja, kamo je dospio glavni junak nakon samoubojstva, u kojoj je on usred aseptične bjeline okružen anđelima, svjestan kako projekt čiji je bio zemaljski vođa i dalje funkcionira, a vezivno mu je tkivo žestina neshvaćene generacije i prokletstvo naopako usustavljene civilizacije. Vjerojatno one iste koja je uznemirujući svijet Palahniukova romana prihvatila kao autentični izraz svoga svjetonazora.

Željka Bertić

Vijenac 172

172 - 5. listopada 2000. | Arhiva

Klikni za povratak