Vijenac 171

Glazba

Orgulje u Istri

Više od festivala

Treće izdanje umaških orguljaških susreta

Orgulje u Istri

Više od festivala

Treće izdanje umaških orguljaških susreta

Glazbeno-festivalska ljetna situacija u Hrvatskoj ipak pokazuje znakove promjene! Uz velike festivale što ih obilno sponzorira država, poput Dubrovačkoga ljetnog festivala, Zagrebačkog ljeta ili Varaždinskih baroknih večeri, sve više se otvaraju mogućnosti za realizaciju glazbenih projekata, skromnijih, doduše, po uloženu novcu, ali daleko fleksibilnijih po organizacijskom ustroju i neusporedivo vitalnijih po programu. Jedan od takvih projekata su i Dani orgulja u Istri sa sjedištem u Umagu, koji su ove godine, od 3. do 10. rujna, doživjeli svoje treće izdanje. Umaški orguljaški susreti više su od glazbenoga festivala. Oni su projekt revitalizacije ne samo orguljaške glazbe nego i instrumenata, i kao takvi uklopljeni u međunarodne programe koji se bave umjetničkom baštinom Mediterana, te sanacijom povijesnih orgulja, kao dijela sakralne arhitekture najuže vezane uz glazbenu praksu na tom prostoru. Uz pokroviteljstvo Ministarstva za europske integracije RH i materijalnu potporu brojnih sponzora, Dani orgulja u Istri funkcioniraju kao spretno, vrlo profesionalno vođen projekt s osobnim potpisom izvršne producentice Vedrane Gamboc, direktorice privatne tvrtke Lifestyle iz Umaga, i umjetničkog direktora, zagrebačkog orguljaša Marija Penzara.

Orgulje i orguljari

Želja da se radi drukčije i da se program svake godine kreira sve bliže viziji festivala kao prioritetne kulturne manifestacije istarske regije čini umaške orguljaške dane vrlo iznimnim sadržajem u kontekstu naših ljetnih glazbenih festivalskih priredbi. Premda grad Umag predstavlja središte Dana orgulja, on je tek jedan od mnogih istarskih gradića na čijim se orguljama odvijaju koncertni programi. Istra je regija prebogata povijesnim orguljama, no pretežni broj tih plemenitih glazbala skrivenih po istarskim crkvicama u tako je jadnu stanju da se na njima uopće ne može svirati. Možda najdrastičniji primjer tako zapuštena instrumenta predstavljaju orgulje u Motovunu. Mnoge istarske orgulje gradili su poznati majstori svoga vremena, među njima i naš orguljar Petar Nakić. Jedini njegov do danas sačuvani instrument u Istri, onaj je u Crkvi sv. Jurja mučenika u Piranu. Orgulje u Župnoj crkvi sv. Pelagije u Novigradu djelo su Nakićeva učenika Francesca Daccija, dok je na jednomanualnom pozitivu u Crkvi Rođenja Blažene Djevice Marije u Završju uz godinu gradnje 1740. upisano ime čuvenog venecijanskog graditelja Ioanna Baptistae Piaggie, učitelja našega Petra Nakića.

Već ovih nekoliko primjera potvrđuje važnost istarskih povijesnih orgulja u širem kontekstu europske, posebno mediteranske kulturne baštine. Umaški orguljaški susreti, osim što atraktivnim koncertnim programima daju mogućnost posjetiteljima da uživaju u muziciranju danas u svijetu afirmiranih majstora tog instrumenta, dio su i sveobuhvatnije zamisli koja na širem, mediteranskom planu ima za cilj restauriranje povijesnih orgulja i njihovo ponovno uključivanje u glazbenu praksu. Ovogodišnji Dani orgulja u Istri, uz gostovanja Andrea Macinantija iz Bologne, Jamesa O'Donnella, titularnog orguljaša Westminsterske opatije, Joaa Vaza, orguljaša Naše Gospe od Fatime iz Lisabona, Saše Freliha Miše ili Andreasa Liebiga (da budu spomenuta samo najpoznatija imena), uključili su u program i kratke seminare namijenjene ponajprije mladim orguljašima, u sklopu kojih su gostujući koncertanti držali predavanja na zadanu temu, vezanu redovito uz repertoar njihova koncerta.

Dis i Es

Valja spomenuti i nekoliko popratnih manifestacija: promociju knjige Julesa Vernea Gospodin Dis i gospođica Es, šarmantnu pripovijetku oca znanstvene fantastike, tematski vezanu uz orgulje, koja je prvi put objavljena u hrvatskom prijevodu ove godine kao sunakladnički projekt tvrtke Lifestyle i kluba Julesa Vernea iz Pazina. Privatna diskografska kuća Sveta glazba promovirala je u Umagu najnoviju kompaktnu ploču s djelima J. S. Bacha u izvođenju orguljaša Christopha Bosserta. Svi ti popratni događaji, s čvrstom programskom podlogom orguljaških koncerata — među kojima posebno valja izdvojiti velemajstorsko muziciranje sjajna, istodobno suzdržana, otmjena stila (le style, c'est l'homme męme, rekao je Buffon!) Jamesa O'Donnella — treće izdanje Dana orgulja u Istri pokazalo se u cjelini kao živo, vitalno glazbeno tkivo koje bi u istarskoj regiji moglo prerasti u središnju kulturnu manifestaciju i postati dijelom jedne europski osmišljene, ciljane turističke ponude. Mnogo pozitivne energije i pravog entuzijazma uloženo je u taj, u nas još vrlo netipičan kulturni projekt. Ta činjenica mogla bi biti od presudne važnosti da se Dani orgulja u Istri razviju u prepoznatljivi kulturni sadržaj regije, ali i u preporučljivi model organizacije glazbenoga projekta festivalskog tipa na širem hrvatskom kulturnom prostoru.

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak