Vijenac 171

Likovnost

Izložba Matka Trebotića u Ninu

Udaljavanje od ugaslih metafora

U Galeriji Višeslav u kolovozu i rujnu izloženo je devet autorovih djela iz ciklusa Tragovi i Iskopine

Izložba Matka Trebotića u Ninu

Udaljavanje od ugaslih metafora

U Galeriji Višeslav u kolovozu i rujnu izloženo je devet autorovih djela iz ciklusa Tragovi i Iskopine

Iako se Trebotić u ova dva ciklusa slika udaljio od svoje ikonografije starohrvatskih crkvica, križeva, lubanja, čempresa, itd. te u velikoj mjeri oslobodio slikarsku gestu prema mnogo manje kontroliranom i fiksiranom potezu, i dalje su u tragovima, u podslojevima slika naznačeni iscrtani volumeni i tlocrti crkvica tamnije slikanim dijelovima ili isprekidanom bijelom linijom (ninski Sv. Križ), ali potisnuti u neki dublji plan. Na sadašnjim platnima postoje samo fragmenti figurativnoga; uz izlazak iz doslovnosti teme i motiva te mnogo oslobođeniji potez neopterećen potrebom figurativne prepoznatljivosti motiva, Trebotić je krenuo prema mnogo iskrenijem, spontanijem slikarstvu. Sadašnja mogućnost čitanja slika u metaforičnom ključu za Trebotića je bio nužni iskorak nakon zasićenosti kršćanskom ikonografijom u devedesetim godinama. Odnosno: čak u ovom trenutku i nije važno da li su ova dva ciklusa rezultat slikareve osviještenosti o potrebi odmaka od dosadašnje manire kao svjesno mišljen proračunat čin ili rezultat umjetnikova iskrenog slikarskog sazrijevanja i nekalkuliranog eksperimentiranja s izrazom... Važno je da se slikar udaljio od statičnosti kompozicije i danas već, na žalost, prazne slikarske retorike istrošenih i ugaslih metafora. Nedvojbeno je kako svaki umjetnik koji želi rasti mora malo u procesu traganja i potonuti, no Trebotić je uspješno izmaknuo Scilama i Haribdama figurativnog detaljiziranja motiva, a u bliskoj će budućnosti izmaknuti i opasnosti od usitnjavanja geste i slikanih formi. Ako nam se učinilo da se na platnima većih formata (120x150) slikar u tipu poteza, gestama, primjeni bogato zasićene raznolike palete boja još mjestimično traži (s manje slikarskih sredstava moglo bi se reći isto ili čak i više!), prepoznajem to kao veliki plus u slikarskom traganju i konačnom sazrijevanju, a nipošto nedostatak! Trebotić je u potpunosti ovladao platnima manjih formata (100x80), gdje su se različito usmjerena kompozicijska i koloristička gibanja (veličina poteza, njihova gustoća, stupnjevanje prema dubini) pretočili u gotovo idealan slikarski iskaz Trebotićevih novih traganja. Dakle, put je pronađen...

Iva Körbler

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak