Vijenac 171

Fotografija

Iz fundusa Fotokluba Zagreb: Mladen Grčević

Svjetski putnik

Iz fundusa Fotokluba Zagreb: Mladen Grčević

Svjetski putnik

Mladen Grčević rođen je 1918. u Zagrebu u štovanoj zagrebačkoj obitelji koja se družila s mnogim uglednim ljudima poput Blagoje Berse, Vladimira Becića, Filipa Lukasa, Kolomana Raca i drugima. U takvu civilizacijskom okružju mladi Mladen stječe široku kulturu, što će biti vidljivo u njegovu životnom djelovanju.

U Fotoklub Zagreb pristupa godine 1939, gdje ubrzo stječe naklonost tada već legendarna tajnika Kluba Augusta Frajtića te u neku ruku postaje njegov mladi suradnik.

Zagrebačka škola, kao fotografski stil, tada je već bila svjetski afirmirana. Mladi Grčević, s nekoliko novih mladih članova Kluba (Ivan Medar, Oto Hohnjec, Zlatko Zrnec), vrlo se brzo uklapa u krug izlagača Fotokluba Zagreb gdje brzo bilježe uspjehe.

Poslije Drugog svjetskog rata, pedesetih godina, Mladen Grčević napušta stil Zagrebačke škole te kreće vlastitim putovima life-fotografije, gdje postaje poznat i priznat umjetnik u svjetskim relacijama stvorivši djela neprolazne vrijednosti. Bio je među prvim našim fotografima koji su se predstavili izvan domovine samostalnim izložbama, stekavši pri tome mnoga priznanja i veliki ugled.

Godine 1965. magistrira na Filozofskom fakultetu u Zagrebu na temu Razvoj umjetničke fotografije u Hrvatskoj.

Tijekom dugogodišnjega plodna djelovanja izdaje i vlastite fotomonografije-mape. To su Optička sjećanja, Djeca, Indija, Kina, Mexico i druge.

Napisao je i izvrsnu knjigu (godine 2000) August Frajtić, dobri duh hrvatske fotografije, kojom je obuhvatio život i djelo slavnoga tajnika Fotokluba Zagreb, jednog od utemeljitelja Zagrebačke škole.

Za dugogodišnji kreativni rad dobio je brojne nagrade i priznanja. Autor je i brojnih samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu.

Počasni je doživotni predsjednik Hrvatskog fotosaveza.

Vladko Lozić

Pred nama je još jedan velikan hrvatske fotografije, autor čiji je opus zasigurno nešto najljepše što se u njezinu cjelokupnom razvoju moglo dogoditi. Uključujući se u sredinu prepunu darovitih pojedinaca vrlo brzo izrasta u majstora čija djela uistinu ulaze u kategoriju neprolaznih i umjetnički iznimnih. Zahvaljujući talentu, obrazovanosti i odnjegovanoj likovnoj kulturi prepoznaje sebe sama te usavršava svoj umjetnički domet, koji neprestano raste. Od godine 1939, kada pristupa Fotoklubu Zagreb, njegov će se razvojni put kretati od onoga doživljenog i ostvarenog u stilu zagrebačke škole i sjajnoj simbiozi ostvarenoj u susretu s dobrom tradicijom i mladošću generacije koja traži i iznalazi posve nove smjernice. Mladen Grčević jedan je od prvih koji će svoj pravi izraz pronaći u life-fotografiji, pa ga danas s potpunim pravom smatramo i njezinim protagonistom. Upravo će u tom žanru postati autorom svjetskoga formata, a ako tome dodamo njegove samostalne izložbe izvan domovine, kojima je među prvima predstavio sebe i hrvatsku poslijeratnu fotografiju u posve drukčijem izrazu, postaje nam jasna njegova izvanredna uloga u ukupnoj povijesti naše fotografije.

Pored niza vlastitih fotomonografija, nezamjenjiva je njegova uloga u razvoju povijesti i teorije zagrebačke i hrvatske fotografije. Na tom području postavio je temelje za dalja istraživanja i omogućio mnogima lakši put sagledavanja i snalaženja. Svima nam je osigurao, a to čini još i danas, mogućnost stručnoga pristupa fotografiji, kako onoj iz prošlih vremena, tako i ovoj s kojom danas živimo, stvaramo ili je istražujemo.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak