Vijenac 171

Film

Zaboravi Hollywood: Finski film

Realistična ratna drama

Parrikinu ratnu dramu obilježuje odsutnost svakog ideološkog veličanja pobjede ili junaštva malobrojne finske vojske u borbi protiv brojnijeg i jačeg neprijatelja

Zaboravi Hollywood: Finski film

Realistična ratna drama

Parrikinu ratnu dramu obilježuje odsutnost svakog ideološkog veličanja pobjede ili junaštva malobrojne finske vojske u borbi protiv brojnijeg i jačeg neprijatelja

Zimski rat (na programu 2. listopada)

Zimski rat iz 1989. finska je ratna drama nastala prema svjedočenjima sudionika finsko-sovjetskog sukoba i prvi je film koji progovara o toj temi. Redatelj Pekka Parrika, koji zajedno s autorom istoimenoga romana Anttijem Tuurijem potpisuje scenarij, priču započinje 13. listopada 1939. godine, kada sovjetska vojska napada Finsku. Unatoč brojnosti dobro naoružana sovjetskog pješaštva, njezina moćnoga topništva i zrakoplovstva, Finci uspijevaju odbiti napad sovjetske vojske.

Film je bio vrlo popularan i cijenjen u Finskoj, a djelomično je ta popularnost stečena i zbog teme koju obrađuje. Nakon Zimskoga rata Parrika je dobio status jednog od najnadarenijih finskih filmaša, pa se za njega pročulo i u svijetu.

Parrikinu ratnu dramu obilježuje odsutnost svakog ideološkog veličanja pobjede ili junaštva malobrojne finske vojske u borbi protiv brojnijeg i jačeg neprijatelja. Njegova je namjera što autentičnije prikazati tijek događanja, objektivno sagledati obje zaraćene strane, sav užas rata i njegov utjecaj na dehumanizaciju čovjeka te psihozu općeg rasula i snalaženja pojedinca u vremenu i prostoru, uprizorujući ljudsku nesreću i ako konačnu posljedicu potpunu destrukciju.

Redatelj promatra čovjeka u ratu i emocije koje se pritom u čovjeku izmjenjuju — strah, mržnja, bijes — tako da iz stanja potpune apatije zapada u stanje bezumne hrabrosti (jurišanje na tenkove). Bez obzira na težinu prizora koji prikazuje, on nije opterećen zasićenim teškim elementima patetike, nego s nevjerojatnom lakoćom prepričava događaje, na taj ih način čineći probavljivijima. Njegov je osamljeni pojedinac mladić suočen s mučnim putovanjem kroz rat u kojemu ne vidi pozitivan ishod za sebe i, premda obeshrabren, nosi se sa situacijom, bivajući svjedokom okrutne ratne igre i svakodnevne pogibije njegovih suboraca.

Što smo, zapravo, dobili ovim filmom? Ponuđena nam je tema koja još nije obrađena na filmu i zbog toga je zanimljiva, dok je u cjelini film Zimski rat potpuno realistična i potresna priča čija je zadaća svijetu prepričati događaj o kojem se nije pričalo. Sovjeti, iz razumljivih razloga, nisu voljeli pričati o svom napadu na Finsku i porazu pretrpljenu od malobrojnijeg i slabije naoružana protivnika, a rat koji je relativno kratko trajao u odnosu na trajanje Drugoga svjetskoga rata i njegove žrtve svijetu se nije činio toliko bitnim.

Ujednačenom narativnom strukturom i ravnomjernim ritmom, bez afektivna pretjerivanja, što je česta posljedica upravo pri uprizoravanju ovakvih tema, Parrika je bez teatralnosti i s apsolutnom autorskom kontrolom, prikazao 105 dana rata, zapamćena po golemim ljudskim gubicima i iznimno hladnoj zimi.

Kako se o finskoj kinematografiji u nas relativno malo zna, film Zimski rat Pekke Parrike jedinstvena je prilika našem televizijskom gledateljstvu da joj se barem djelomično približi.

Zvjezdana Bubnjar

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak