Vijenac 171

Film

Filmska služba

Raskošna stilizacija

Nemoguća misija 2, Mission: Impossible II, SAD, 2000, režija John Woo

Raskošna stilizacija

Nemoguća misija 2, Mission: Impossible II, SAD, 2000, režija John Woo, scenarij Robert Towne (prema filmskoj priči Ronalda D. Moorea i Brannona Brage), fotografija Jeffrey L. Kimball, uloge Tom Cruise, Thandie Newton, Dougray Scott, Ving Rhames, Richard Roxburgh, John Polson, Rade Šerbedžija

Kritičari su razvezali priču o Ethanu Huntu, specijalnom superagentu kojeg utjelovljuje Tom Cruise, kao novom Jamesu Bondu, no umjesto inzistiranja na paralelama i razlikama između Hunta i Bonda mnogo je važnije bilo shvatiti da je Nemoguća misija 2 još jedan film hongkonškog klasika Johna Wooa, koji je nakon slaba holivudskog debija s Teškom metom sljedećim visokobudžetnim projektima (Slomljena strijela, Čovjek bez lica) pokazao da je i u holivudskim strogokontroliranim uvjetima sposoban sačuvati osebujnu poetiku, štoviše da je autor njegove orijentacije i kakvosnog kalibra Hollywoodu itekako dobro došao. Holivuđani naime nikad nisu imali ništa protiv raskošne stilizacije ukoliko nije bila u neskladu s komercijalnim probicima, a John Woo itekako zna spojiti vrhunski stil i komercijalne zahtjeve, premda je pitanje koliko on zapravo razmišlja o komercijalnom backgroundu kad stvara svoje filmske komade, jer njegova autorska orijentacija u sebi već sadržava mogućnost komercijalnoga zadovoljenja.

Woo naime polazi od vrlo jednostavnih priča s arhetipskim likovima i odnosima (središnji je sukob dobra i zla uobličen u ekstraordinarnim pojedincima kao njihovim nositeljima, a dobro dođe i intenzivna ljubavna priča), a onda ih bravurozno vizualno uobličuje u nizu često (pro)ritualnih situacija. Woo se tako s jedne strane naslanja na iskustvo znamenite Pekinške opere, s druge na filmsku tradiciju u kojoj ključnu ulogu igraju špageti-vesterni, ali je važna točka i Alfred Hitchcock svojom sklonošću senzacionalnom vizualnom oblikovanju dramatičnih prosedea. Nije stoga čudno da priča Nemoguće misije 2 transparentno rabi motive dvaju Hitchcockovih klasičnih filmova, Ozloglašene i Sjever-sjeverozapada, iako u njoj naravno ne treba tražiti psihološku složenost i intrigantnost prvospomenutog ostvarenja, jednog od psiholoških vrhunaca razdoblja klasičnoga Hollywooda. Woo je i u izboru i razradi negativca slabiji od Hitchcocka: Dougray Scott u ulozi Cruseova protivnika nema, premda je povremeno da naslutiti, onu zločinačku karizmu koju je Hitchcock dobivao od svojih negativaca, a koju i hiperbolično-ritualna vrst filmskog iskaza koji primjenjuje Woo zahtijeva (dovoljno je prisjetiti se lika negativca Indija iz Leoneova klasičnog špageti-vesterna Za dolar više).

Iako je taj nedostatak važan, prednosti Nemoguće misije 2 znatno su izraženije. Woo je s jedne strane velik romantičar, s druge vizualni genijalac i ukoliko je recipijent imalo senzibiliziran za njegov autorski svijet, može samo uživati. Čovjek bez lica, istina, nudio je više intrigantnosti i ostaje vrhunac dosadašnjeg Wooova holivudskog opusa, no i Nemoguća misija 2 film je za koji je evidentno da ga je radio silno nadareni umjetnik filma, bez obzira koliko estetski dogmati pod pojmom filmske umjetnosti podrazumijevali nešto dijametralno suprotno.

Damir Radić

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak