Vijenac 171

Ples

Otvorena plesna sezona u zagrebačkom HNK-u

Monotona plesna radionica

Plavi vuk, gostovanje plesne trupe Tangram dance, u koreografiji Kiline Cremona, HNK Zagreb, 14. rujna 2000.

Otvorena plesna sezona u zagrebačkom HNK-u

Monotona plesna radionica

Plavi vuk, gostovanje plesne trupe Tangram dance, u koreografiji Kiline Cremona, HNK Zagreb, 14. rujna 2000.

Nakon odgledane prve ovosezonske plesne predstave sjetila sam se u »Vijencu« nedavno objavljena kratkog razgovora s Mašom Kolar, zagrebačkom plesačicom koja je ostvarila lijepu karijeru u inozemstvu. Na pitanje hoće li se baviti koreografijom odgovorila je da nekoliko lijepih koraka ili pokreta može osmisliti svatko, no dokle god se ne osjeti potreba da se ljudima nešto prenese ili kaže, nema smisla koreografirati.

Kilina Cremona ne misli tako. Ovo je već šesta ili sedma njezina predstava koju postavlja/prezentira u Hrvatskoj i uvijek s jednakim dojmom: monotonije. Cremoni ne treba glazba, priča, ideja, emocija, dramaturgija — u redu. No, što ostaje? Vjerna učenica Mercea Cunninghama koji je šezdesetih oslobađao moderni ples svih konvencija, ona zadržava njegovu hladnu objektivnost. No Cunningham je danas zanimljivo poglavlje iz povijesti plesa 20. stoljeća, i to u smislu plesnog eksperimenta. Niz slobodno posloženih sekvenci i etida mjestimice povezanih improvizacijom danas se više ne mogu gledati kao koreografija. To može biti tek uspješna prezentacija plesne radionice. (Cremona je uostalom odličan, pažljiv i analitičan pedagog.)

Zašto Plavi vuk? Chevalier-Gheerbrantov Rječnik simbola bilježi postojanje mita o modrom ili nebeskom vuku u turskoj i mongolskoj poeziji, koji je kratofanija uranske svjetlosti. Budući da je dobar dio plesača iz Nacionalne opere iz Ulaan Baatora, Mongolija, i da se ova predstava potkraj rujna izvodi tamo, pretpostavljam da naslov potječe iz meni nepoznate mongolske mitologije.

Predstavu izvode plesači različitih nacionalnosti (Mongoli, Francuzi te Hrvati i Rumunji angažirani u splitskom HNK; Cremona je trenutačno tamo direktorica baleta), i različitog plesačkog obrazovanja, no to se uglavnom ne vidi. Oni su vrlo disciplinirani i uredni u izvođenju, vrlo prepoznatljiva, Cremonina plesnog stila. Kako nema dinamike ni eforta, ne postoji mogućnost izrade individualnih kvaliteta pokreta. Ples je ostao sputan i ograničen koreografskom — slobodom.

Maja Đurinović

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak