Vijenac 171

Margine

FASTFOOD

FASTFOOD
slikaUživaj u klimatskim promjenama

Vankuverska skupina Adbusters svojim se aktivističkim web siteom hvata u koštac s pogubnim djelatnostima globalnih korporacija

Dvadeseto je stoljeće iznjedrilo novu, korporativnu, supervrstu u životinjskom carstvu globusa. Tvrdnja je to aktivista pri vankuverskoj multimedijalnoj skupini Adbusters, koji su postali poznati po svojim antikorporacijski usmjerenim web siteom adbusters.com. Članovi ove grupe razmišljaju ovako — u svojem darvinističkom, žderačkom, pohodu globalna je korporacija postala toliko snažan primjerak razvijene vrste da je ljudima uspjela nametnuti vlastite industrijske, ekonomske i kulturne ciljeve. U tom su smislu aktivisti Adbustersa razradili strategije za potkopavanje utjecaja globalnih korporacija sijući najrazličitije »meme« i antireklamne postere, naljepnice i pamflete kojima upozoravaju na negativne razvojne trendove što ih šire mehanički pipci velikih korporacija. Njihov novi web site u nastajanju nosi naziv corpspotlight.org i na njemu se planiraju našaliti sa samopredstavljanjem korporativnih veličina kao što su Coca-Cola, Marlboro i Philip Morris. Dopadljive medijske slike Coca-Colinih reklama adbusterovci prisvajaju na taj način da ironijski razotkrivaju nevidljive, i po okoliš pogubne, tendencije u radu te tvrtke. Na udaru je Coca-Colina uporaba rashladnih spojeva koji ubrzavaju stanjivanje ozonskog omotača, a koji su sastavni dio Coca-Colinih automata. Sjajni slogan Uživaj u klimatskim promjenama suponiran je animiranim prikazima Coca-Colinih medvjeda na otopljenom Sjevernom polu. Vjerujemo da velike korporacije nanose štetu i da su izvan domašaja demokratskih institucija, odlučni su pri Adbustersu. Stoga ih treba dobrano potprašiti. Nitko, dakle, nema pravo izbjeći zasluženoj ruci pravde.

slikaSeks, laži i mobitel

Mladi grafički dizajneri Matthew Hyde i George Agnelli kreirali su prvi pornografski kalendar za mobitele

Ni mobiteli više nisu imuni na pornografski virus! Dolazak ovog novog milenijskog virusa mogao se doduše i anticipirati jer je, a o tome naveliko možemo čitati ovih dana, upravo lansiran prvi GSM antivirusni program za mobilne telefone. I ako ste pomislili da je ova vijest već po sebi dovoljna da vlasnicima popularnih mobitela podigne tlak, mladi su se britanski grafički dizajneri Matthew Hyde i George Agnelli potrudili da osim Vipovih wap rutina padnu i nečije čipkaste gaće. Njihov kalendar što su ga dizajnirali za korisničko sučelje GSM telefonije sadrži prikaze golišavih ljepotica po kojima svak može slobodno klizati pogledom čačkajući gumbe na mobaču. Na ikonografskom planu Hyde i Agnelli posegnuli su za izgledom Playboyevih porno sličica iz sedamdesetih pri čemu su niskotehnološki štimung dobili samim crnobijelim prikazom na zaslonu mobitela. Nastojali smo se poigrati s idejom porna na Internetu, tvrde dizajneri. Sad još treba samo smisliti antivirusne programe za roditelje koji bi uz pomoć njih onemogućili pristup znatiželjnim klincima da na mobitelima slobodno surfaju po pornu.

slikaAlahova fotografkinja

Izložba radova iranske fotografkinje Shirin Neshat prava je senzacija u Londonu

Fotografkinja Shirin Neshat vrlo je neortodoksna Alahova sljedbenica. Ta umjetnica iranskog podrijetla skrenula je ovih dana pozornost umjetničkog svijeta izložbom Women of Allah postavljenom u londonskoj Serpentine Gallery. Ništa tu ne bi bilo neobično da spomenuta nije vrhunski lirik za fotoobjektivom i zafrknuta fajterica koja na nepogrešiv način secira spolnu polariziranost islamskoga društva. Osjećaj izoliranosti iranske žene, te njezinu gotovo erotsku čežnju i tugu Neshat prikazuje u seriji sugestivnih i precizno iskadriranih crno-bijelih fotografija. Njoj kao dvostrukom egzilantu (najprije je kao obična žena iskusila što to znači biti segregiran u iranskom društvu, a zatim se nakon studija u Americi nije smjela vratiti u rodnu grudu zbog fundamentalistički obojene Islamske revolucije) sudbina u društvu zapostavljene žene logičan je i prirodan izbor za umjetničku obradu. Neshatin fotografski opus spaja poetsku gorčinu s nepogrešivim osjećajem za fotodetalj i briljantnu kompoziciju. »Ja sam samo umjetnica, a ne aktivist«, izjavila je za novine. Možemo samo pridodati — i to kakva umjetnica! Jedan njezin rad prikazuje scenu s masovnog javnog okupljanja u kojem su žene i muškarci odvojeni platnenom pregradom. U bezličnoj masi izdvaja se samo lice žene koje nedvosmisleno ukazuje na svu njezinu osamljenost i individualnost. Ženino lice žudi za slobodom i progovara neizmjernom tugom i tišinom. Baš kao i sama Shirin Neshat, i ona je vrlo neortodoksna Alahova žena.

Predrag Madžarević

Vijenac 171

171 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak