Patriot, The Patriot, SAD 2000, režija Roland Emmerich, scenarij Robert Rodat, fotografija Caleb Deshanel, uloge Mel Gibson, Heath Ledger, Jason Isaacs, Lisa Brenner, Joely Richardson, Chris Cooper, Tchéky Karyo, Tom Wilkinson
U svom pretprošlom filmu Dan nezavisnosti Roland Emmerich opjevao je američki patriotizam u bajkovitoj SF-budućnosti, a sad je s Patriotom potražio njegove korijene na samom izvoru američke nacije i države — Ratu za nezavisnost ili — termin koji izrazito prevladava u američkoj historiografiji — Američkoj revoluciji. Emmerich se u svom dosadašnjem opusu manifestirao kao spektakularni zabavljač koji mnogo više polaže na vizualno-tehničku atraktivnost prizora i njihovo djelovanje na gledatelje nego na dramaturška pitanja i psihološku uvjerljivost likova; štoviše, on se u američki milje (Emmerich je naime Nijemac) uklopio tim lakše i po još jednoj osobini — infantilnosti svojih uradaka koja je u Hollywoodu i uopće američkom show businessu na velikoj cijeni. Patriot u tom smislu nije iznimka. Tamo gdje bi neki drugi režiser, recimo veliki švedski filmaš Jan Troell u čijem su opusu (europsko-)američke teme odigrale presudnu ulogu, posegnuo za poetskim dokumentarizmom, ili poput Michaela Manna (Posljednji Mohikanac) ostvario pustolovnu romantičarsku melodramu posebno intonirana ugođaja, Emmerich se ponovno odlučio za provjerenu formulu trivijale i u maniri koja podsjeća na crtane romane o Komandantu Marku i Velikom Bleku isporučio plošnu naivu čiji je glavni cilj dobro zabaviti, što joj u priličnoj mjeri i uspijeva.
U takvu kontekstu neki sasvim ozbiljni motivi scenarista Roberta Rodata (Spašavanje vojnika Ryana) ne mogu djelovati drukčije nego kao standardan holivudski postupak pokušaja pribavljanja višeg digniteta kojim bi se zaintrigarala i nešto zahtjevnija publika. Takvi pokušaji uglavnom nikomu nisu osobito važni, oni obično označavaju autorsko i producentsko prenemaganje ljudi koji ponekad imaju potrebu ostaviti dojam da tu nisu samo radi novca. Pa ipak, dobro je zapaziti da su se u Patriotu — filmu koji se pravi da problematizira kob onih koji su u želji da zaštite obitelj odlučili ne prikloniti se nijednoj zaraćenoj strani, te da ispituje mračnu stranu ljudske psihe — potkrale neke istine.
Mel Gibson u naslovnoj ulozi (fiktivnog) vođe gerilaca, udovca Benjamina Martina sa sedmoro djece, tako ispravno kaže — u trenutku kad mu se postavi pitanje o njegovim slobodarskim principima, a u pogledu njegova suprotstavljanja ratu s britanskom krunom — da si ne može dopustiti luksuz pridržavanja principa otkad je roditelj. Uostalom, Martinov prijelomni inicijalni razlog kasnijega priklanjanja revolucionarnim snagama neće biti slobodarski ideali samouprave i nezavisnosti, nego spašavanje jednoga sina od smrtne kazne i osveta drugoga kojeg je ubio okrutni britanski časnik — dakle individualno i konkretno prije općeg i apstraktnog, obitelj prije Amerike i njezine slobode. Posebno je pak intrigantna sekvenca, inače najuzbudljivija u filmu i pored toga što ju je Emmerich dobrim dijelom iznenađujuće šlampavo režirao, u kojoj Martin s dvojicom svojih sinova, još dječaka, napada i pobije kompletnu jedinicu crvenih mundira. Ne samo da se točno pokazuje kako i djeca mogu biti itekako korisni ratnici, nego se u nešto kasnijem prizoru — kad stariji od te dvojice dječaka kaže da mu je drago što je pobio britanske vojnike — jasno demonstrira kako djeca, napose u onom prijelaznom pubertetskom razdoblju (otprilike od dvanaeste do četrnaeste godine), nisu takva nevinašca kakvima ih odrasli, koji su potpuno zaboravili kakvi su bili u tim godinama, vole vidjeti.
Dosta je kritičara Patriotu prigovorilo ideologiziranost u odnosu prema Britancima (Englezima), a veći broj britanskih kritičara film je navodno dočekao s otvorenim prezirom. Ta ideološka komponenta nije sporna, ali kad se stvar gleda iz hrvatske perspektive i ovdašnjega nedavnog ratno-filmskog iskustva po kojem su Srbi kolektivno prikazivani kao oličenje pokvarenosti i zla, onda se ideolozigiranost Patriota čini prilično benignom. Glavni je zlikovac, britanski konjanički pukovnik Tavington (Isaacs), jasno individualiziran, kao što je i očigledna distanca normalnih Britanaca prema njemu, odnosno osuda njegovih okrutnih postupaka: prvo u liku anonimnog časnika kojem je Tavington zapovjedio likvidaciju američkih ranjenika, potom u povijesnom liku generala Cornwallisa (Wilkinson), koji je, čak i pošto se silom prilika privremeno priklonio Tavingtonovim metodama, dan s dozom simpatičnosti i uvažavanja. Istina je, Cornwallisov moralni status okrnjen je prihvaćanjem Tavingtonovih metoda, dok se na drugoj strani i najprimitivniji segment američkih gerilaca prikazuje s nedvojbenom naklonošću, a osim toga svi zločini koje počine Amerikanci, ma kako strašni bili, ublaženi su time što su oni uvijek odgovor na još strašnije britanske (ili u jednom ranijem slučaju francuske) zločine koji su im prethodili. No iz hrvatske vizure i to gotovo da se doimlje politički korektnim, jer se na ovim prostorima još jako teško priznaje da su i naši činili zločine, a na hrvatskom filmu neki hrvatski ratni zločin još nismo — i pitanje je kad ćemo — dočekati, pa makar bio opravdan kao tek posljedica nekog većeg i strašnijeg srpskog zlodjela.
Patriot je jedan od onih filmova koje treba uzeti onakvima kakvi jesu i ne tražiti od njega ono što niti može niti želi ponuditi. Povijesna i psihološka autentičnost tu se mogu zateći samo usput, ne bježi se od oslonca u klišejima, ali zato ima dopadljivih humornih mjesta, a kroz perolaku kategoriju priče, dramaturgije i likova gledatelj je sigurno i uglavnom vješto proveden, što, kako svjedoče brojni holivudski i hrvatski filmovi entertainment orijentacije, nije uvijek laka zadaća za tvorce takvih djela.
Damir Radić
Klikni za povratak