Vijenac 170

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

KAZALIŠNI GLOBUS
Pisci u središtu zanimanja

New York NYC 2000. International Playwrights Festival osmodnevna je manifestacija koju od 20. do 27. rujna organizira Juan Carlos I Center u New Yorku u suradnji s International Playwrights Institute (IPI). Pozvano je šest neameričkih pisaca, čije su drame ocijenjene kao inovativne i drukčije, a zajednička im je osobina da se tekstovi bave provokativnim temama kao što su homoseksualnost, promiskuitet, psihički poremećaji uzrokovani ratom ili neimaštinom, neželjenim brakom ili sudbinom djece rođene izvan braka. Među dramama iz Španjolske, Argentine, Italije, Amerike i Venezuele našla se drama Važno je biti pozitivan hrvatskoga dramatičara Darka Lukića.

Vjerodostojnost autorstva

London Tema velikog međunarodnog simpozija The Playwright's Process, koji će se u organizaciji Goldsmiths University održati od 10. do 12. studenog 2000, pisac je kao kreativni umjetnik u suvremenom kazalištu i medijima. Na tom znanstvenom skupu trebalo bi se razgovarati o vjerodostojnosti i autorstvu dramskoga teksta, sukobu oko autorstva kazališne predstave, koji se pojavljuje između redatelja i pisca, britanskom kazališnom sustavu i njegovim smjernicama razvoja, utjecaju elektroničkih medija na dramskog pisca i definiranju položaja dramaturga u kazalištu. Otvoreni razgovori i rasprave okupit će više od dvadeset poznatih pisaca, televizijskih producenata, redatelja i dramaturga, a pridružit će im se i predstavnici književnih agenata i tamošnjeg ureda za kulturu, odnosno London Arts Boarda.

Hitovi sezone na Broadwayu

New York Broadway početak nove sezone najavljuje i reklamira uglavnom predstavama koje se mogu pohvaliti ponekim Tonyjem, najprestižnijom američkom kazališnom nagradom. Tonyji se dijele na kraju sezone, u lipnju, a ove je godine Contact (Kontakt) proglašen najboljim mjuziklom u sezoni (Susan Stroman i John Weidman), ali je dobio i nagradu za sporednu glumicu i koreografiju (Susan Stroman).

Aida nije dobila nagradu kao best musical, ali je dobila tri vrlo važne — za scenografiju, za glavnu glumicu (Crnkinja Heather Headley u naslovnoj ulozi) te Elton John i Tim Rice. Treći favorit sezone je mjuzikl Kiss Me Kate (Poljubi me, Kato), jer je naslagao najviše nagrada kao najbolja obnova, uz režiju, glumce, kostime i orkestraciju, što samo dokazuje da američka publika voli »podgrijanu juhu«, pa ne čudi što i producenti vole igrati nasigurno. Zanimljivo je da je nagrađeni redatelj za Kiss Me Kate, Michael Blakemore, proglašen najboljim redateljem i za dramu Copenhagen Michaela Fryna, koja je bila favorit prošle sezone.

Brookovo afričko nadahnuće

London Peter Brook će u kazalištu Young Vic prikazati svoju novu predstavu, dramu Le Costume pisca Mothobija Mutloastea, koju je prilagodio Barney Simon. Brook, koji živi i radi u Parizu, za tu je predstavu u »Le Mondeu« dobio vrlo pozitivne kritike, a prikazana je i uglednoj kazališnoj publici na ovogodišnjem svjetskom kongresu ITI-ja u svibnju u Marseillu. Predstava se tako uklopila u ovogodišnji kazališni trend — nakon Bosne i rata na Balkanu u modi je Afrika u svojoj kazališnoj naivnosti i nevinosti, napose tragedija Ruande. Upravo to privuklo je Brooka, koji nakon svih svojih europskih dostignuća već godinama istražuje izvore kazališta okrenuvši se i Africi i njezinu bajkovitom pričanju priče. Le Costume (Odijelo) južnoafrička je priča o mužu koji je zatekao ženu s ljubavnikom. Ljubavnik je pobjegao, ostavivši odijelo koje ona, za kaznu, mora tretirati kao počasnog gosta na večerama i izvoditi ga u šetnje. Predstava se izvodi na francuskom jeziku.

Sanja Nikčević

Vijenac 170

170 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak