Vijenac 170

Kolumne

Ive Šimat Banov ŠETAJUĆI GRADOM

Glavni iz drugog plana

Sjecanje na Božu Becka

Glavni iz drugog plana

Sjećanje na Božu Becka

Suvremena hrvatska umjetnost druge polovice 20. stoljeća drukčije bi izgledala bez ustanova i ljudi koji su je otimali svekolikoj provincijalizaciji i nasilnu zrcaljenju domorodačkih i lokalnih sanjarija kakve poznaju dirljive zabiti. U svojevrsnoj deprovincijalizaciji hrvatske umjetnosti istaknutu je ulogu odigrala Galerija suvremene umjetnosti i ljudi poput njezina dugogodišnjega ravnatelja i promotora novih vrijednosti, nedavno preminuloga Bože Becka. O toj se ustanovi, dakako, može suditi i ovako i onako, prenaglašavati ili minorizirati njezino značenje, ali da je značila svojevrsni kontrast nadirućoj uskogrudnoj slici koja je loše pročitala znakove posebnosti i u kravicama i utihama pronašla spokoj identiteta — o tome ne treba raspravljati. Ostaje i činjenica da su njezine zlatne godine daleko iza nas, u vremenima kada se s nekoliko poteza svrstala u red likovnih promotora svjetskih likovnih kretanja (Nove tendencije i dr.) te da je novim konstelacijama njezina pionirska uloga postala izlišnom, a njezin osjećaj jedinog mentora novih događanja i fenomena krivom i pomalo isključivom i samoljubivom.

Ali, dakako, na ovom mjestu nemam nakanu govoriti o galeriji i njezinu značenju. Govoriti mi je o Boži Becku, čovjeku koji je nedvojbeno najveće ime te ustanove, koji je otvarao nove mogućnosti i nove prostore umjetnosti (šezdesetih i sedamdesetih) i koji je širinom vidika i ulogama u društvenoj hijerarhiji vjerovao u novi duh umjetnosti (poput Maljeviča). Može se slobodno reći da je bio uvjereni romantičar koji je vjerovao u plemenitu zadaću umjetničkog življenja, dok su sve njegove društvene uloge (od kojih nije nikada imao osobne koristi) bile samo podloga za bolji i lakši protok novih ideja i misli u hrvatskom likovnom prostoru, koje su se suprotstavljale lakoći i razumljivosti ili odveć nađenoj jasnoći slike i motiva. On je vjerovao u plemenitu misiju umjetnosti, u njezinu čistoću lica, u bogatstvo njezina siromaštva, u obilje njezine oskudice, otvarajući prostore za razne umjetničke koncepte, svjetonazore, ljude što su bez ikakvih kalkulacija protežirali duh ideje o novoj umjetnosti koja je ostala likovno čitka i čista; jednostavna i duboka.

Sreli smo se, može se reći, koje desetljeće prije njegove smrti i neke su moje predrasude o tvrdoći modela pale u vodu pred čovjekom koji je pokazivao razumijevanje za mnoge stvari bez one, ovdje, poslovične zadrtosti. To je bio čovjek sklon razgovoru, slušanju više nego govorenju, koji je šarmom, odgojem i elokvencijom odudarao od smrtne ozbiljnosti hrvatskih likovnih govornika i koji je otvarao prostor tolerancije koji je u Hrvatskoj tako uzak i tako dragocjen. Tolerantan, ali s kriterijem, skloniji neizvjesnosti nego pouzdanosti, skloniji novinama nego vrijednosnim okaminama, povezujući GSU s galerijama svijeta, vodećim ljudima, piscima i teoretičarima umjetnosti (urednik časopisa »Bit international« od 1968. do 1972) znao je biti glavni iz drugoga plana. Uostalom, ako i nije teško ocijeniti, teško je procijeniti njegovo značenje i njegove prinose koji žive u potkoži likovnog života i ne hvale se samo svojim svečanim haljama nego dubokim mravinjakom. Rasuti na mnogim stranama njegovi su prinosi suvremenoj umjetnosti nevidljivi, ali stvarniji, njegovo ime pretpotavlja prije korijen nego krošnju stabla. U vremenima u kojima je politika i plitki ideološki i politički pragmatizam polagao pravo na umjetnost, u kojima se nerijetko ismijavao svaki eksperiment i svako traganje, Beck je ustrajavao na znatiželjnoj i inovativnoj koncepciji umjetničkog poslanja.

Bilo kako bilo, sjećam se pažljiva slušača, zainteresiranoga i razgovorljivoga, obzirnog čovjeka daleko od one dosljedne subraće kojima Hrvatska jednostavno obiluje. U Becku sam gledao čovjeka najširih vidika, pažljiva slušača i zanimljiva govornika. Upleten u stvarnost (tzv. političke funkcije) taman koliko ona može pomoći umjetnosti, svoj je društveni angažman shvaćao nekom podlogom ili predvorjem pravog umjetničkoga života. Dakako, velikoga broja tekstova nema u njega u toj množini niti su takve prevratničke gorljivosti (kao primjerice u Bašičevića ili Putara), premda bi se mogla satkati podeblja knjiga-dvije njegovih priloga. Čini se da je teško i samokritički pisao, na njegove se tekstove znalo čekati, a znalo ih se i ne dočekati. Ali ne mjeri se sve knjigama ili izgrađenim građevinama. Osjećaj zanesenosti i predanosti, povjerenje u nove mogućnosti likovnoga izražavanja, svijest o svojoj zadaći pomogli su, zahvaljujući Boži Becku, da hrvatska poslijeratna scena bude bogatija izvan uskih granica mitske nacionalne magle i spokoja legendi. Znao je da taj put slobode umjetnosti vodi preko svojevrsne »društvene žrtve« (samožrtvovanja) te da je umjetnost pred elementarnim životom u monoteističkoj okolini žalosno nemoćna — posebice u Hrvatskoj. U skučenu prostoru, s brojnim otkupljenim djelima radio je za budućnost vjerujući da će cjelina biti vidljiva u budućem i još neizvjesnom Muzeju suvremene umjetnosti.

Ljudski osjetljiv, tankoćutan, osjećajan i obrazovan ostvario je koncept života i djelovanja tražeći ono što povezuje, a ne što razdvaja. Takvu je dobronamjernost malo tko imao. A prijateljujući s njim posljednje desetljeće njegova života, razvlašten, bez negdašnjih moći i utjecaja (koje je uvijek stavljao u službu umjetnika i umjetnosti) ostavljao je dojam spokojna i zadovoljna čovjeka, koji je ispunio svoju ljudsku i profesionalnu misiju ne podcjenjujući je niti je preuveličavajući. Bio je osoba koja je znala povezati društvenu i umjetničku vokaciju bez isključivih modela kojima su manje tankoćutni duhovi skloni unutar i izvan njegove kuće, koji i dan-danas žive od neprijatelja i pothranjuju jalove svađe oko prave i krive umjetnosti od kojih hrvatska kultura i umjetnost u cjelini nema ništa osim čaše žuči koje već u svekolikoj oskudici teku potocima i koje svojim kanibalističkim apetitima kuhaju i jednu jedni druge.

Sjećanje na Božu Becka sjećanje je na čovjeka, stručnjaka, prijatelja, na pitomost bez lažne tolerancije i popustljivosti, na duhovitost bez podrugljivosti. Spojivši toliko zvanja i zanimanja bilo je od njega nedvojbeno i boljih i plodnijih pisaca ali je bilo malo bolje ljudske i profesionalne Potpunosti. Ali sve su njegove uloge bile skupljene u cjelinu zaslugom njegove ljubavi za umjetnost, objedinjene njegovim zanosom i zanesenošću.

Ljudskih i profesionalnih vrlina imao je u izobilju. A ako »zagrobni život u Hrvata ne postoji«, sjećanje na Božu Becka ipak je neuništivo.

Ivo Šimat Banov

Vijenac 170

170 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak