Vijenac 170

Margine

FASTFOOD

FASTFOOD
slikaBubice u glavi

Lansiranje Sonyjeve Playstation 2 prate reklame sa slikama otkačenih superstaraca

Sonyjeva nova konzola za igranje Playstation 2 postat će pravi emocionalni stroj. Tako barem tvrde u Sonyjevu propagandnom zapovjedništvu. Platforma će se već od sljedećeg mjeseca moći nabaviti na europskom tržištu i ondje će konkurirati još do jučer najvećem čudu moderne tehnologije — Seginoj igraćoj konzoli Dreamcast. I dok Segini reklameri kupcu utjeruju strah u kosti slikama vjerno odsimulirane stvarnosti (uz prijeteći, gotovo lakanovski slogan — Disturbingly Real), u Sonyju su se odlučili za nešto zaigraniji, recimo ničeovski, pristup. Tako reklame koje ovih dana možemo vidjeti po europskim trendovskim magazinima prikazuju šašave starce što se karikaturalno našminkani i okićeni protetičkim pomagalima blesavo cere u promatrača poput supermana i superwoman kućne izrade. Autori su kampanje Dirk Van Dooren i Michael Horsham, otprije poznati po svojem promotivnom radu za dizajnerski studio Tomato. Oni će buduće kupce pokušati uvjeriti da se samo uz pomoć Playstationa 2 mogu pretvoriti u heroje iz dnevnoga boravka. Reklame prekriva raster od plavih točkica koje simboliziraju seriju nanizanih konzolica te upotpunjuju tekstovi što opisuju bizarne podvige superstarčeka. Jedan superdedek, kako piše u tekstu, spašava vrećicu s narančama pred jurećim automobilom, dok superbakica jaše divljega konja vranca. Ma kakve li su im samo to bubice u glavi, zapitat ćete se. Na takav upit u Sonyju reagiraju skroz kulerski. Oni od početka znaju da se snaga ljudskog igranja ne smije podcjenjivati. A kako bi i mogla kad su se toj snazi divile i takve filozofske veličine poput Kanta ili Nietzschea. Pitanje o tome je li onda Sonyjeva razvojna filozofija i mogla ići u drukčijem smjeru ostaje samo retoričke naravi.

slikaMeni treba dobar link

Prikazi cmakanja u krupnom planu ispunjavaju knjigu fotografija Snog britanskog trendovskog fotografa Rankina

Da su Hrvati nekad bili manje traumatizirani na oralnom planu pokazuje činjenica da današnji žargonski izrazi za cjelivanje nemaju neki izrazito afirmativni karakter kao nekada cjelivanje, kuševanje ili ogrizivanje. Tako, recimo, cmakanje ili žvaljenje asociraju na rutiniziranu tjelovježbu i bliže su opisu mladenačkih mušica nego neke integralne ljudske aktivnosti. Pa ako već riječi dovoljno ne rajcaju, preostaju slike. No ni na tom planu u nas ne vidimo nekih većih postignuća. Na svu sreću britanski fotograf Rankin nije Hrvat pa ne pati od jezične blokade i lakše mu se uz pomoć fotoobjektiva nositi s temom cjelivanja nego nekim našim jezikoljupcima. Njegova knjiga fotografija Snog što ju je ovih dana izdala izdavačka kuća Vision On ispunjena je krupnim planovima poljubaca. Savršeno prepletanje ljudskih anatomija u poljupcu postaje u Rankinovoj viziji idealnim — od majčice prirode danim — interfaceom. U pozadini njegova projekta, dobro ste naslutili, leže oralne preokupacije internetske generacije. Takozvane online discussion groups, četiranje na webu, i opsesivno slanje e-mailova samo su neke od pojava koje idu u prilog toj tezi. A da je u Rankinovu viđenju omrežene interakcije prisutna i prava oralna web-demokracija na djelu, vidi se po tome što se anonimni modeli međusobno ljube bez obzira na činjenicu kojem spolu, seksualnoj orijentaciji te dobnoj ili subkulturnoj grupi pripadaju. Blizina, anonimnost, uštekavanje i intimizam — povlašteni su sada parametri međuljudske interakcije. I budući da je mrežna web-kultura danas globalni fenomen, čijem utjecaju ni lokalne zajednice poput naše ne mogu izbjeći, možemo sa sigurnošću reći da će nam se lijepi duh ogrizivanja opet vratiti. Svakom sada treba jedan dobar link.

slikaPokorite se plakatu

Skejter Shepard Fairey postao je poznat po svojim diverzijama na reklamne panoe

Umjetnik i saboter Shepard Fairey vrlo je neobičan predstavnik američke skejterske scene. Po uzoru na crnačke reperske bande taj je mladac osnovao umjetnički odred kojem glavni cilj nije tek puko nošenje vrećastih sportskih hlača, nego organizirana diverzija nad reklamnim korporacijskim panoima. Koristeći se skejtom kao munjevitim sredstvom za bijeg Fairleyev je odred izvršio brojne prepade na Coca-Coline i Spriteove reklame lijepeći na njih vlastite postere i naljepnice. Njegovi plakati što ih je načinio u kućnoj radinosti i u kojima se poslužio slikama pop-idola i ljevičarskih političkih figura nisu ostali tek prolazni znamen i smetnja na korporacijskim panoima, nego su ovih dana dočekali i svoj blistavi trenutak kraseći zidove umjetničkih galerija New Yorka, San Franciska i Birminghama. Faireyeva slava mogla se doduše anticipirati budući da se od početka vizionarski oslanjao na nasljeđe Barbare Kruger, Georgea Orwela i Marshalla McLuhana, kao i na ikoničke prizore iz svijeta pop-dizajna. Svi njegovi posteri doimaju se kao promidžbeni materijal za proizvod Giant (Div) koji reklamira lice davno preminulog američkog hrvača Andrea Ronsimoffa poznatog pod nadimkom Div. Ronsimoff je zapravo reklama za neposluh kojeg Fairey preporučuje konzumentima u ratu protiv korporacija. Lice hrvača Fairey je transfigurirao u oporbene likove Sida Viciousa i Che Guevare, dopisujući mu osviještene slogane tipa — Div je izliječio sve moje probleme pokornosti, te Isprašit ću vam dupe i sve će biti u redu. Njegovim fenovima ostaje još samo da spremno poslušaju poruke s plakata i pokažu svesrdnu solidarnost. Ili možda pokornost?

Predrag Madžarević

Vijenac 170

170 - 7. rujna 2000. | Arhiva

Klikni za povratak