Vijenac 167

Književnost

Na vrh jezika

More: Utopija

Nakon petoljetke čekanja Robert Perišić piše poeziju u laganom ljetnom điru

Na vrh jezika

More: Utopija

Nakon petoljetke čekanja Robert Perišić piše poeziju u laganom ljetnom điru

Robert Perišić (Split, 1969) danas se prije doživljava kao književni kritičar, prozni i dramski pisac negoli kao pjesnik, premda mu je prva objavljena knjiga Dvorac, Amerika (SC, 1995) zbirka poezije. Ta zbirka izašla je u literarno nevrijeme, u firmi koja je sve samo ne izdavač, pa nije ni čudno što nije bila jače zapažena izvan stručnih krugova. Cehovske su pak kolege Perišićevu poeziju uvrstili u sve relevantne preglede poezije devedesetih. Ljeto je pak jedina neobavezna poveznica svih ovdje uvrštenih, odreda novih, pjesama.

Prva Perišićeva zbirka Dvorac, Amerika, u okviru koje je objavljen i najuspješniji camp/špageti ciklus Kosti konja, nudila je fino disperziran urbani nomadsko melankolični senzibilitet, uz okus hlapljenja zbilje pred njezinim medijskim umnošcima pomalo ŕ la Baudrillard. Vjerojatno odatle potječe taj dojam didaskaličnosti, sažetih, nabačenih slika, ambijenata i scenerije, koji su, iscrpljeni, potrošeni, uglavnom odslužili svoje. Nadalje, u Perišićevoj poeziji česta je fascinacija tehničko-tehnološkim motivima povezivim s futurističkim menijem. Unatoč očekivanoj temperamentnosti i tempiranosti tih motiva ova poezija kao da pripada povijesti duga trajanja. Tako i doslovce — duga trajanja. To je poezija koja svojom miksturom nježnosti, otuđenosti i ironije vrijedi i idućih ljeta.

Kruno Lokotar

Utopija

sladoled

morski psi

nudizam

obitelji & potpuno ludi mladi ljudi

kao Suzi, Dalibor, Leo i Thomas More

naranča (kotrljanje)

ravno, ravno

džipovi u pijesku, pivo

Visoke staklene čaše bljeskaju na suncu

snima se reklama

djevojčice leže

mlijeko

ah...

uzdasi vampira

More je, onih godina,

davno prije Yesterday,

kad se planirala ta trgovina,

bio državni kancelar

minimum

moja draga i ja na terasi sanjamo duhove

more nešto govori u sebi

i nebo je čisto, mračno

naš automobil ispred kuće radi na minimumu

radi

ništa se ne vidi

evo čitavu noć sanjamo golubove

i katedrale

kao da nismo bili komunisti

i, zašto bi nekoga pitao?

Isus sjeda u naš automobil

i nijem vozi cijelu noć

meni je podne zakon

tad me zovu mobitelom

ustajem

ništa ja ne vidim od svjetla

jer sam gotički tip

a on popravlja retrovizor

prstima prolazi kroz kosu

i pita stopere koji idu u Frisco

Zabok

Lyon

nitko ne ide u Korenicu

i pita ih

zašto smo tako siromašni?

njegov mozak radi

radi

bilo tko to može vidjeti

naša djeca rastu i odlaze

na cestu

ispred kafea Charlie

na stotine ljudi

zagleda u motor našeg novog automobila

i govore, pljujući

žena je umirala polako u njemu

žena je umirala polako u njemu

nije dobro opisivati njene oči

nizovi žarulja uz obalu, restorani

koje je kasnije pomela soldateska

žena je umirala polako, kao radij,

i zalasci su lijepi, ozbiljni

iznad grada koji je izgrizla

memorija

novi život

govor radija u praznom stanu

pod jalovim oblacima

zaustavljenim na fotografiji dok zastava vijori

žena je umirala polako

nije odgovarao na pisma

progonjen izložbama pasa, držanjem šampiona, lajanjem brojeva

odselio se nekoliko puta

mržnja bez objekta

izgrizla je njegovo tijelo, konstrukciju i okvir

lutke, kiša, kablovi, najlonske vrećice, sunce, dom

možda more

žena je umirala polako

zureći u Jadran

zalasci bijahu divni, ozbiljni, kao krv u vodi

kad progovorimo

kaže da ima

šampon od kokosa

kaže da je dobar

kad stisne bocu učini cccccccc

i izađe na ruku

preko telefona

kaže

i ništa

gleda kroz prozor

razmišlja o težini u nogama

gleda televiziju

nikad se neće ubiti, iako ovo

nema smisla

čita stare novine

vidi što je sve to bilo

da, bilo je, trebalo je tada

biti apsolutno odsutan

biti stvarno daleko

uzdahne

ali običan čovjek si to ne može priuštiti

tek jednom godišnje

u vlaku čita krimić

noću

u hotelu novi zavjet

(o njemu sve najgore)

sve što mu dođe pod ruku čita

ponekad nas sve spominju

ni tada ne pišu dobro

no kad progovorimo zajedničkim jezikom

sve nestane

dojke

pepeljasta svjetlost kroz dugu kuću

pada na umjetne dojke

kao prašina

»još spava«

šapuće sestra

koja je trebala biti porno star

bolesni snovi u temperaturi

ruka, očaj

Hawaii na njegovoj košulji

»danas mu je puno bolje«

kaže

tamo u tubi

iza zidova

pod plafonima

voda u čaši

stoji mirno

dužina

posjekotina kao prozor, papir

hlepi poeziju

i ova se oziva

kao neprijatelj

/slike/vijenac/Vij167/

Vijenac 167

167 - 27. srpnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak