Nizozemska nova mima
What is theatre? A building?
The Alexandrinski, the Dramaten, La Comédie Française?
Is it an institution, a name, a statue?
Theatre is the men and women who do it.
(Eugenio Barba, The Paper Canoe)
Na informacijskom letku ovo stoji kao uvodni tekst. Taj tekst isto tako vrijedi i za ono što se nažalost samo nekoliko dana zbivalo u Rijeci, desile su se djevojke i mladići who just did it.
U organizaciji Studentskog zbora iz Rijeke održana je devetodnevna (od 16. svibnja do 24. svibnja 2000) radionica plesa i pokreta zadana temom Mimska tehnika i neutralna maska. Voditelj radionice bio je Žak Branko Valenta koji je pohađao John Dereck Dance School; Mime School, Visoku školu za kazalište, Nizozemska; MAPA (Moving Academy for Performing Arts) te različite kazališne radionice plesa i mime. Riječkoj publici Žak Branko Valenta u najsvježijem pamćenju ostao je kao jedan od performera i koautora predstave Hodač kazališne skupine Trafik, koja je eto ove godine (dvije godine nakon premijere) dobila svoj lokus na Hrvatskom festivalu malih scena koje se održavaju u Rijeci.
Radionica je bila namijenjena plesačima, redateljima i koreografima koji su se željeli pobliže upoznati s mimskom tehnikom i razviti svoje izvođačke potencijale. Svrha radionice bila je da polaznici na osnovi ciljano vođenih vježba osvijeste proces izvođenja određenoga dramaturškog materijala/mimografije/koreografije, dok je pozornost bila usmjerena na samu mehaniku pokreta, te analizu određene fizičke akcije/izvođenja, kao i na uporabu neutralne maske.
Mima je termin koji se često krivo shvaća i poistovjećuje s pantomimom. Zapravo, ona se preklapa s nekoliko formi fizičkog teatra koje imaju neke slične esencijalne principe. Mima je kazališna umjetnost koja koristi ljudsko tijelo kao središnje značenje ekspresije; drukčija je od plesa po tome što su izvođači čvrsto ukorijenjeni u tlo i zasnovana je na kretanju iz života; ne pokušava stvoriti iluziju lakoće i letenja kao ples. Kao suvremenu kazališnu umjetnost utemeljili su je pedagozi i redatelji Mejerhold, Copeau i Decroux. Kao učenik nizozemske škole mime, koja je nastala, kao novi tip akademije u Amsterdamu, nakon povratka nekolicine nizozemskih glumaca iz Pariza, gdje su bili privučeni slavom Decrouxove privatne škole mime corporel, Žak Branko Valenta zasnovao je radionicu na principima Dutch new mime.
U Zagrebu tokom cijele studentske godine u dvorani SKUC-a održavala se radionica tehnika suvremenog plesa i plesne improvizacije koju je vodila Iva Nerina Gattin. Plesno obrazovanje stekla je u Northern School of Contemporary Dance u Leedsu, Velika Britanija. Od 1995. radi u Zagrebu kao samostalna plesna umjetnica. Nastupa u raznim nezavisnim kazališnim produkcijama te održava brojne seminare iz plesnih tehnika i kreativnog pokreta. Kao samostalna suradnica Centra za ženske studije u Zagrebu održava teoretska predavanja o plesu. Osnivačica je i jedna od koordinatorica i koreografkinja grupe LLINKT!. Riječkoj publici također je poznata iz Nezavisnog projekta na specifičnoj lokaciji Hodač.
Radionica Ive Nerine Gattin pokrivala je tri područja: osnove plesne tehnike, koreografiju i kompoziciju te osnove plesne pedagogije. Trening je uključivao rad na maksimaliziranju osobnog tjelesnog i kreativnog potencijala svakog polaznika, a ne ostvarivanju estetske forme. U trening su bili uključeni elementi Cunningam-tehnike, principi realise i body-mind centering-tehnike, dok se rad zasnivao na temama stvaranja pokreta: vježbama osvješćivanja tjelesne intuicije, percepcije i dinamike tijela kojima je cilj istraživanje kreativnosti i razvijanje individualnoga plesnog vokabulara.
Kao početak suradnje studentskih organizacija, i sa željom da se istakne važnost i perspektiva ovakvih događanja, u Rijeci u dvorani Filodrammatike 27. svibnja održana je prezentacija plesnih radionica zagrebačkog SKUC-a. Na prezentaciju su bili pozvani svi koji na bilo koji način podupiru takva zbivanja, jer iako akademija izvedbenih umjetnosti u gradu još ne postoji, to ne znači da ne postoje oni koji bi takvu akademiju pohađali.
Mila Čuljak
Klikni za povratak