Vijenac 165

Kolumne, Likovnost

Ive Šimat Banov ŠETAJUĆI GRADOM

Hrabrost promjene Joška Eterovića

Hrabrost je lijepa osobina, ali osamljena, žalosno nedovoljna za umjetničko djelo.

Hrabrost promjene Joška Eterovića

Hrabrost je lijepa osobina, ali osamljena, žalosno nedovoljna za umjetničko djelo. A sposobnost da se promijeni sposobnost je najjačih i velikih. Stilska navika, predvidljivost, prepoznavanje i istovjetnost stila možda je i samome umjetniku postala pomalo sumnjivom

Konačno dolazim u priliku (kojoj se iskreno veselim) napisati nešto, makar i malešno, o umjetniku o kojemu gotovo nisam slova ispisao, a kojega sam uvijek cijenio. Jednostavno, splet okolnosti, vrli i brojni tumači (bez samopodcjenjivanja — temeljitiji i bolji), njegova nenametljivost, ležernost — slobodnije rečeno — europska kultura ophođenja nisu ni u najudaljenijim sugestijama obvezivali niti ostavljali dojam prijateljskih zadaća ili dužnosti (u stilu ja tebi-ti meni). Daleko od toga da na ovom mjestu iskupljujem svoj dug. Što se mene tiče, ovo je tek prolog, uvod ili znak, a sve zajedno gotovo ništa u odnosu na ono što se o tom djelu izgovorilo i napisalo i što se još, srećom, može reći.

Doista, u cjelini njegova dosadašnjega interesa riječ je bila o onom individualnom vijuganju i opusu koji je, uz stilsku koherentnost, iskazivao vrlo njegovanu pikturalnu kulturu, i općenito visoke likovne kriterije čistoće i profinjenosti slike. Osjećaj za nijanse, kolorističko ili svjetlosno senzibliziranje unutar zadanih i zasićenih polja, značilo je istodobno i ovisnost i slobodu izvan čuvanja stilske kore. Elementi njegova jezika i mekoća stila uspjeli su ostvariti morfološki i leksički bogat opus, dinamičan u sebi, a ponešto statičniji za pogled izvana. Sustavan i profinjen, njegovao je načelo serije u kojem je sebi nametnuo okvir ponašanja tipskih pikturalnih predložaka (D. Narran) otvarajući prostrano polje slobode koje može dati samo sustav. Iskazao je interes kojemu je u krvi znatiželja i istraživanje, ali i osjetljiva fibrilacija onih pikturalnih moći unutar okvira i sustava.

Da li je iscrpao neki problem ili je problem iscrpao njega (čemu sam skloniji), ne treba ovdje vještačiti i na stanovit je način svejedno. Pred najnovijim djelima svjedočiti nam je o sposobnosti promjene umjetnika koji nije zaražen doktrinom. Zakrivljena ravnina — a to u doslovnijem smislu znači kutije, rešetke, cijevi, klupka, novi i raznovrsni materijal i postupci — ne označavaju malu nego veliku promjenu polazišta te prostorno ambicioznije i slojevitije djelo. To je iskorak i novi put umjetnika. Bogatstvo materijala, elemenata, postupaka, ljepota sirovosti i čar odvratnosti, otvara brojne (ironijske) konotacije i čitanja. Umjesto slikara imamo umjetnika. Umjesto slike imamo prostorne crteže, instalacije, kolaže, reljefe i svakako — složenije organizme. Umjesto jednoga lica u raznim svjetlosnim i pikturalnim ozračjima, imamo bića metajezičnih i značenjskih ambivalencija bez samozadovoljstva pikturalnoga hedonizma i draži njegovih ranijih djela.

U toj promjeni vidim ne samo promjenu rukopisa nego i nove sadržaje i novu poziciju samoga umjetnika. On očito postavlja novu kobilicu na navoz za novi stvarniji svijet u stvarnijem prostoru. Slika je u krizi, a karakter instalacije ukazuje na kompleksnost i oblika i sadržaja — premda i nadalje s plastičnom jasnoćom, osjećajnošću za boju i materijal, poznavanjem tajni i nijansi jezika — što je zapravo pravi i jedini kontinuitet u odnosu na prethodno djelo. On je krenuo u novu potragu za novim znakovima života u ime složenije slike svijeta, koja ima što likovno i izvanlikovno reći.

Njegove Formule ostvarene raznovrsnim materijalom i tehnikama, posjeduju vitalističke i geometrijske odlike kao i znakove različitih genetika. Kombinirajući postupke i materijale djelima daje tjelesnost koja ponekad ljupkošću materijala (slatkoća akrilnih gelova, plastičnih materijala i sl.) budi, s jedne strane, odvratnost i odbojnost a s druge iskazuje (u kolažima) bogatstvo struktura, osjećaj za kompoziciju i rasporede elemenata, slučajnosti curenja ili bitumenske tvrdoće znakova (ponekada režući podlogu, uključujući je u igru struktura i u sve njezine modifikacije i oscilacije). Sustav je ustuknuo pred spontanizmom, relativizirajući međusobne razlike postupaka. Ironija je skrivena u slatkoći laboratorijskog i epruvetskog mobilijara i inventara, raznobojnih tekućina te kapilarama ispletenih organizama. To je ambulantna, medicinska i transplatacijska plazmatična sugestija neke odbojno lijepe i neželjene (kinholcovske) situacije.

Ako je to promjena nazora, a to će reći i stila s elementima starijega jezika, pitanje je koliko su ga strukturalna pitanja zanimala, a koliko je promjena uvjetovana sadržajima i novim svjetonazorom (ironijom, humorom...). Rezultati koji su dosegnuti čine to pitanje, zajedno s odgovorima, pomalo nevažnima. Zakrivljena ravnina posve je nova pozicija hrabra umjetnika koji je napuklinom u brani prijašnje poetike preplavio ne samo svijet nego i svijest. To je novi put umjetnika koji je mogao lagodno uživati u sigurnosti svojih visokih estetskih i pikturalnih moći. Ali — nije!

Hrabrost je lijepa osobina, ali osamljena, žalosno nedovoljna za umjetničko djelo. A sposobnost da se promijeni sposobnost je najjačih i velikih. Stilska navika, predvidljivost, prepoznavanje i istovjetnost stila možda je i samome umjetniku postala pomalo sumnjivom. Osjećaj sigurnosti za njega je postao nepodnošljiv, premda posve novo nije ništa. Jer i ovdje su zadržani elementi tankoćutnosti, osjetljivosti za materijale i oblikovne i pikturalne nijanse. Samo što konotacije o životu i smrti, muškom i ženskom... nisu puka literarna ovojnica nego sadržaj i ozbiljnost egzistencijalnog pitanja. To je umjetnikova hrabrost, koju je on znao pretočiti u novo djelo i ugraditi je u njegovu narav.

Ive Šimat Banov

Vijenac 165

165 - 29. lipnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak