Vijenac 164

Kazalište

Festival International de Teatru de la Sibiu

Transilvanijska alternativa

Darko Lukić, Jose Monleon, Katerina Papaikovou, Pedro Alvarez-Ossorio, Jean Luc Palies, Argonauti, redatelj Pedro Alvarez-Ossorio, Festival International de Teatru de la Sibiu, Rumunjska, 26. lipnja-4. srpnja 2000.

Transilvanijska alternativa

Darko Lukić, Jose Monleon, Katerina Papaikovou, Pedro Alvarez-Ossorio, Jean Luc Palies, Argonauti, redatelj Pedro Alvarez-Ossorio, Festival International de Teatru de la Sibiu, Rumunjska, 26. lipnja-4. srpnja 2000.

Središnji događaj na međunarodnom kazališnom festivalu u Sibiuu bila je praizvedba koprodukcije IITM-a Argonauti 2000 koju su napisali autori iz Grčke, Španjolske, Francuske i Hrvatske, a izveo ju je internacionalni ansambl iz Portugala, Turske, Španjolske, Francuske, Rumunjske i Hrvatske. Ovogodišnji festival u Sibiuu održan je o temi Alternative te je ova koprodukcija trebala pokazati alternativno u kazalištu. Antičku priču o avanturama Jazona i njegovih argonauta autori su osmislili kao pouku o sličnostima i različitostima naroda s područja Europe koje spaja Mediteran, a osvajanje i krađu zlatnog runa kao metaforu težnje za vlašću što naposljetku vodi do ratova. Legenda o argonautima omogućava mnogo interpretacija, a ova ponuđena je tek jedan od aspekata priče o Jazonu i Medeji, osvajaču i pokorenom u povijesnim mijenama krvava završetka.

Praizvedena u crkvi iz 14. stoljeća koju su na poziv Sigismunda Luksemburškog sagradili francuski redovnici na obronku pokraj Sibiua, predstava Argonauti dobila je još jedan povijesni okvir. Transilvanija je, naime, dio Rumunjske u kojem su povijesne mijene i mnogobrojni osvajači odigrali važan utjecaj na današnje stanovništvo i religije. Na ovom prostoru zajedno žive pravoslavni i katolički Rumunji, njemačka i mađarska manjina. Mnogobrojni ratovi i osvajanja uvjetovali su toleranciju, ali i dozu nepovjerljivosti prema strancima te potrebu obrane od novog i drukčijeg. Tako je i predivna romanička crkva na obronku koji je lako braniti od osvajača bila utočište lokalnom stanovništvu. Opasana debelim zidinama, poslužila je i kao utočište suvremenim Argonautima koji su put po Sredozemlju započeli na kopnu — u Rumunjskoj.

Radnja predstave strukturirana je oko nekoliko točaka. Prva je okupljanje argonauta. Prolazeći između stupova broda crkve (publika je smještena leđima prema oltaru) argonauti ulaze tražeći mjesto sastanka, prepoznaju se i predstavljaju jedni drugima, a komunikacija se uspostavlja zajedničkim riječima u jeziku onog drugog. Prepoznavanje sličnosti vodi formiranju ansambla koji svoj zadatak poznaje prije ulaska u prostor predstave. Sljedeća je točka izbor vođe, što postaje uzrokom prvih sukoba među argonautima. Koncepcija broja tri vodi predstavu u ponavljanje jer tri Jazona, uz manje varijante, prolaze posljednju točku prepoznavanja na gotovo identičan način. Katarktički luk predstave kreće se od zločina preko njegova opravdavanja nužnošću do kajanja i odustajanja od nametnute uloge u korist zajedništva i pomirenja. Spoj koreografije (Catherina Vanelli) i jednostavne scenografije (Mihail Constantin Ranin) s dojmljivim prostorom kulminaciju doseže u pokušaju kreiranja morske zvijeri od tijela izvođača na otvorenom portalu crkve, gdje su dramatičnosti pripomogle i vremenske okolnosti. Vjetar što je dopunio izbor glazbe Mirjane Kolumbić pružio je publici vrlo zanimljiv scenski doživljaj u kojem je nejednaka kvaliteta glumačkih interpretacija u potpunosti zasjenjena odličnim spojem namjere autora s raznolikošću melosa Mediterana i otvaranjem priče o argonautima prema zajedničkom povijesnom nasljeđu i pacifističkoj poruci. Redatelj Alvarez-Ossorio zapravo nije dovoljno iskoristio prostor crkve u zemlji u kojoj je kazalište ujedno i sveto mjesto i Argo, mitski brod, koji sudionike u zajedničkom doživljaju predstave odmiče od stvarnosti i nudi drukčiju viziju svijeta. Pokušavajući razigrati priču u prostoru redatelj se izgubio u želji da scenske slike budu što snažnije te nije uspio sasvim uskladiti raznorodnost dramaturških rukopisa, što je rezultiralo razvučenošću i prenaglašenom slikovitošću pojedinih scena. Prostor crkve pomogao je izvođačima da se uspješno nose sa zahtjevima redatelja sve do kraja predstave, što je internacionalna publika nagradila pljeskom.

Lidija Zozoli

Vijenac 164

164 - 15. lipnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak