Vijenac 164

Informatika

Povratak u budućnost

Telefoniranje preko Interneta

Povratak u budućnost

Telefoniranje preko Interneta

Telefonija preko Interneta predstavlja još jedan novi način komunikacije koji je nastao u sklopu razvoja Interneta. U suštini radi se o mogućnosti uspostave govorne ili čak i video telefonske veze tako što se vrši pretvorba analognog signala zvuka i slike u digitalni oblik, odnosno pakete po formatu sukladne VoIP (Voice over Internet Protocol) protokolu koji se onda mogu prenositi preko Interneta. Ova na prvi pogled nepotrebna komplikacija ima u odnosu na uobičajeni način telefoniranja jednu ozbiljnu prednost — nisku cijenu razgovora sa inozemstvom. Točnije rečeno cijena ovog načina telefoniranja jednaka je uobičajenoj cijeni korištenja Interneta, koja je u pravilu tek nešto viša od cijene lokalnih telefonskih razgovora.

Odmah svakako valja istaknuti da je pored očekivanih mogućnosti telefoniranja preko Interneta pomoću osobnog računala ili posebnog telefonskog uređaja u koji je ugrađena mogućnost komunikacije preko VoIP protokola — Internetskog telefona, već danas realno moguća komunikacija pomoću običnog telefonskog uređaja preko posebnog poslužitelja na Internetu koji obavlja pretvorbu analognog signala u pakete VoIP protokola. Internet telefonija preko osobnih računala je vjerojatno najduže u uporabi pošto je za to potrebno sasvim obično osobno računalo opremljeno mogućnostima za rad na Internetu, koje je dodatno opremljeno samo sa pretvaračem zvučnog signala (»zvučna kartica«) koji je zbog svoje niske cijene dostupan velikom broju korisnika osobnih računala. Sam proces pretvorbe digitaliziranog govora u pakete VoIP protokola obavlja poseban program. Srećom i programi ove vrste u pravilu imaju vrlo nisku cijenu ili su čak potpuno besplatni kao što je to slučaj sa Microsoftovim programom NetMeeting. Kao što se može očekivati digitalizirani zapis govora se prije slanja u formi VoIP paketa dodatno sažima kako bi se što manje koristili kapaciteti komunikacijskog kanala. Programi za telefoniju preko Interneta u pravilu nude nekoliko opcija za sažimanje, pošto povećanje stupnja sažetosti koji rezultira potrebom za manjim kapacitetom dovodi do gubitka kvalitete signala koji se prenosi. Mogućnosti izbora nekoliko načina sažimanja omogućava korisnicima da se optimalno prilagode realnim uvjetima na mreži. Jednak princip rada primjenjuje se i kod posebnih telefonskih uređaja koji imaju ugrađen modul za komunikaciju preko VoIP protokola. Spomenuti modul je zapravo računalo posebne namjene koje radi na potpuno istom principu kao i osobno računalo. Radi potpunosti valja napomenuti da ovi telefonski uređaji kao i osobno računalo imaju ugrađen modemski modul pomoću kojeg se fizički ostvaruje komunikacija sa Internetom. Na tržištu su već raspoloživi takvi telefonski uređaji. Prije nekoliko dana u Zagrebu je tvrtka CISCO Corp. kao vodeći svjetski proizvođač opreme za sve vrste računalnih komunikacija predstavila takve telefonske uređaje. Tijekom predstavljanja naglašeno je kako se već radi o drugoj generaciji uređaja. Za ovu vrstu uređaja koji su zapravo računala posebne namjene sa korisničkim sučeljem telefona karakteristično je da se programska oprema koja je ugrađena u njih može mijenjati, čime je otvoren prostor za proširenje novih mogućnosti komunikacije koji se mogu pojaviti u budućnosti. Posljednja mogućnost telefoniranja preko Interneta je svakako vrlo zanimljiva za veliki broj korisnika telefona pošto omogućuje telefoniranje preko Interneta pomoću običnog telefona. Za realizaciju ove mogućnosti potrebno je postavljanje posebnog uređaja koji je zapravo također računalo posebne namjene koje omogućava pretvorbu analognog telefonskog signala koji stiže sa običnog telefona u niz VoIP paketa istodobno za više korisnika. Pri tome je na drugoj strani potrebno imati osobno računalo ili Internetski telefon ili još jedan takav poslužitelj koji će uspostaviti obaviti potrebnu pretvorbu iz digitalnog u analogni oblik signala i uspostaviti vezu sa običnim telefonskim uređajem. Radi se o provjerenom rješenju koje je tvrtka STORM Computers iz Zagreba u suradnji s tadašnjim HPT-om demonstrirala na sajmu informatičke opreme INFO još 1998 godine. Uzme li se u obzir činjenica da HT na telefonskim razgovorima sa inozemstvom ostvaruje veliku zaradu ne iznenađuje što je sve ostalo na razini uspješne demonstracije. Valja priznati da se u sličnoj poziciji nalaze i ostale telekomunikacijske tvrtke u drugim zemljama koje bi širim uvođenjem Internet telefonije ostale bez vrlo velike zarade. Razvoj tehnologije vezan uz Internet odvija se velikom brzinom, tako da se tim brzim promjenama telekomunikacijske tvrtke ne uspijevaju prilagoditi. Evidentno je iz svega rečenog da telefonija preko Interneta u ovom trenutku tehnički i tehnološki ne predstavlja gotovo nikakav problem. Međutim, na putu masovne primjene ove tehnologije stoji dugi proces prilagodbe telekomunikacijske infrastrukture, kako u tehnološkom tako i pravnom i ekonomskom smislu. U odnosu na ove probleme ostali problemi koji prate uvođenje svake nove tehnologije u širu primjenu u praksi kao što su oni vezani uz standardizaciju pojedinih dijelova izvedbe gotovo da se mogu zanemariti.

Internet telefonija implicira dramatičnu promjenu u načinu izvedbe telekomunikacijske strukture stoga što njome telefonija postaje tek još jedna usluga raspoloživa na Internetu, čime se u jednom značajnom segmentu cijela infrastruktura znatno pojednostavljuje. Isti princip, samo u znatno manjem obimu vrijedi i za privatnu komunikacijsku infrastrukturu kakva je tipično prisutna u raznim vrstama poslovnih i ostalih vrsta organizacija.

Čini se da su proizvođači na području rješenja vezanih za Internet telefoniju itekako svjesni spomenutog problema pošto je za postojeća rješenja karakteristično da se ona predstavljaju kao prije svega rješenja za primjenu u nekoj poslovnoj organizaciji, gdje su više nego realno izvediva.

Zbog spomenutog problema restrukturiranja i prilagodbe telekomunikacijskog sustava vrlo je teško predvidjeti kada će ova tehnologija ući u masovnu uporabu. Ono što je pak sigurno jest da će u vrlo bliskoj budućnosti ova tehnološka rješenja biti intenzivno korištena za izvedbu privatne komunikacijske infrastrukture za potrebe poslovnih organizacija, pošto su nesumnjive prednosti unifikacije komunikacijske infrastrukture.

Dodatne informacije o telefoniji preko Interneta raspoložive su preko slijedećih hiperveza:

www.cisco.com

www.nokia.com

www.nortel.com

Slaven Batnožić

Vijenac 164

164 - 15. lipnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak