Vanserijska nadogradnja
Pianofortissimo, KD »Lisinski«, Peđa Mužijević, 15. travnja, D. Scarlatti, F. Liszt, Schumann, Zoltán Kocsis, 20. svibnja, W. A. Mozart, L. van Beethoven, B. Bartok
Pijanisti Peđa Mužijević i Zoltán Kocsis svojim su koncertima završili ovogodišnju sezonu ciklusa Pianofortissimo. Oba su recitala s opravdanjem privukla mnogo publike, a riječ je o dvama različitim pijanističkim i glazbeničkim svjetonazorima.
Peđa Mužijević zagrebački je student koji već petnaestak godina živi i radi u New Yorku. Njegova ostvarenja u Hrvatskoj pratimo samo na osnovi ne baš čestih gostovanja, no svojim nastupima on nastavlja smjerove istraživanja postavljene još u svojim zagrebačkim danima. Mužijević vrlo profilirano i delikatno ulazi u unutarnje strukture pijanističke literature, tražeći interpretativni izraz kojim svoja otkrića prenosi dalje i oblikuje u nove cjeline. Njegov pristup Lisztovoj glazbi u tom je smislu bio samo središte, jezgra ovoga recitala, iz koje i oko koje su nastajali novi slojevi glazbe. Jednostavnost i visoka delikatnost Lisztova jezika, što se uglavnom zaobilazi, bila je okosnica Mužijevićeva čitanja, a to je potvrdio i njegov izbor (En Reve, Valse oubliee, a ne neko od standarada, npr. Sonata ili Mefisto valcer). Izgradivši na taj način vrlo jasnu konstrukciju, umjetnik je mogao vrlo slobodno i bez zadrške iskazati vlastiti senzibilitet i glazbeni interes, kojima se on sve više profilira u pijanista vrlo određene i postojane osobnosti. (Mužijević se, primjerice, prije nekoliko godina bavio opusom Ravela na isto tako predan način). Svako svoje stečeno iskustvo i spoznaje on vrlo promišljeno prenosi i ugrađuje u svako novo glazbeno istraživanje, što se čulo i pri izvedbi Liszta (gdje je to najjasnije), i Scarlattija (sa čijim je sonatama recital počeo), odnosno u Schumannovoj Kreisleriani, kojom je koncert završio. Zahtjevnost klavira i opsežne pijanističke literature do kraja se otvorila upravo u toj posljednjoj točki programa. Mužijević Schumannu pristupa vrlo klasično (što jest jedan od preduvjeta uspješne interpretacije toga možda najvećeg majstora klavira). No, u ostvarivanju Schumannove iznimno složene zvučne i muzičke slike Mužijević do stanovite mjere zanemaruje njegov neobuzdani i nepredvidljivi romantizam. On to donekle supstituira platičnošću i preglednošću glazbene materije i izraza tih raskošnih stavaka, no pravi rad na Schumannovu opusu očigledno tek slijedi.
Zoltán Kocsis pripada posve drukčijem svijetu glazbe. On se podjednako bavi i skladanjem i sviranjem i dirigiranjem (je li to već tradicija najvećih mađarskih umjetnika — Liszt, Bartok), a taj se i takav njegov pristup i rad mogu čuti i pratiti od samog početka njegove međunarodne karijere. Ovo je bio njegov četvrti zagrebački koncert, a ostat će u sjećanju kao jedan od najposebnijih klavirskih recitala, bolje rečeno, glazbenih događaja. Recital je počeo Mozartovom Fantazijom u c-molu, KV 475, nakon koje je Kocsis gotovo bez predaha odsvirao Beethovenovu posljednju klavirsku sonatu, op. 111 u c-molu, dok je drugi dio koncerta u cijelosti bio posvećen opusu Bele Bartoka. Kocsisev kapacitet iskazao se u svoj svojoj veličini i snazi, a on nas je te večeri sigurno i mudro proveo gotovo svim, i najtajnijim, putovima trojice majstora. Najjači dojam ostavio je interpretacijom Bartoka, kojeg nam je predstavio i u detalju (ciklus Za djecu) i cjelini (Sonata). Nije samo riječ o presjeku Bartokova opusa (čuli smo još Allegro barbaro, Mađarske seljačke plesove, Rumunjske plesove). U svim tim djelima mogli smo pratiti ne samo folklorni element ili izraz nego ponajprije Bartokovu spoznaju zvuka i glazbe te, dakako, njegov skladateljski obujam. Pri tome Kocsis ni u jednom trenutku nije prestao biti pijanistom, nego je svoje umijeće izvedbe samo progresivno asocijativno nadograđivao. (To se vidjelo i u izvedbi Beethovenove sonate, koja je povremeno postajala kvartetom ili izravnim linkom za glazbu 20. stoljeća.) Posebno je bila uočljiva povezanost Beethovena i Bartoka, koju je Kocsis gradio na usporednom čitanju struktura i formi, dok se interpretacijski nije oslanjao ni na jedan mogući model. I na taj je način ostvario glazbenu cjelinu rijetke kvalitete i doista, izvanserijsku u svakom smislu.
Dodi Komanov
Klikni za povratak