Vijenac 163

Glazba

Ivica Župan

Svestrano i pedantno pretresanje

Hrvatska je konačno dobila prvi domaći CD vodič

Svestrano i pedantno pretresanje

Hrvatska je konačno dobila prvi domaći CD vodič, kakav se, otkako je CD format zagospodario tržištem nosača zvuka i otkad je na smetlište povijesti bacio vinilnu gramofonsku ploču, u inozemstvu može kupiti u svakoj boljoj knjižari i prodavaonici CD-a. Naša se inačica takve tiskovine zove Enciklopedijski CD vodič — Esencijalni albumi rocka 1954-2000, a objavila ga je zagrebačka Mozaik knjiga. Zlatko Gall, poznati splitski glazbeni kritičar, koji rock-glazbu profesionalno prati dvadesetak godina, pišući o njoj redovito, tako rekuć iz dana u dan, najprije u »Slobodnoj Dalmaciji« i »Nedjeljnoj Dalmaciji«, a danas u »Feral Tribuneu«, te kao urednik radijskih glazbenih emisija, ponovno je preslušao tisuće CD-a, stvorio presjek najvažnijih autora i izvođača rock-glazbe koji su obilježili to polustoljetno razdoblje, a »čiji je glazbeni iskaz utjecao na kurente rocka (ili — popularne glazbe) od 1954. do danas«, a ambicija mu je bila »podcrtati upravo one albume iz njihove diskografije koji su ili pojedinačni zgodici, referentni komadi u diskografijama ili pak katalizatori za pojavu novih glazbenih žanrova, stilova, mutiranih stilskih odsječaka, revolucionarnih studijskih tehnologija, inovativne produkcije...«.

Knjiga nije namijenjena obožavateljima jer oni, kako s pravom ističe autor, ionako kupuju sva izdanja svojih ljubimaca, nego za tzv. široku publiku, za one koji se prigodom nabavljanja CD-a orijentiraju upravo u ovakvim inozemnim izdanjima jer nemaju vremena pratiti zbivanja na svjetskoj rock-pozornici, surfati po Internetu ni motivacije baviti se vlastitim istraživanjima tržišta CD-a.

U skladu s tim ambicijama Gall je svestrano i pedantno pretresao razdoblje koje istražuje, izdvojio imena koja su ga svojim prinosima obilježila, stvorio reprezentativnu rock-diskoteku na CD formatu i ispisao enciklopedijske tekstove o više od tisuću najvažnijih autora i izvođača svjetske rock-scene, i to u vrlo demokratičnom stilskom rasponu od tradicionalnoga rocka, countryja, bluesa, preko rythm and bluesa, soula i jazza, pa sve do heavy metala, world musica, new agea, najnovije elektronske glazbe... U tim tekstovima na iznimno atraktivan i protočan način, emocionalno neskriveno obojeno, dijelom govori o izvođačevoj karijeri, a dijelom analizira, ocjenjuje i preporučuje naslove.

Kako je knjiga ipak morala imati onoliko stranica koliko je to izdavač dopustio, i Gall se odlučio za selektivan pristup — naravno stvorivši potrebnu širinu u pokrivanju svih aspekata i žanrova rock-glazbe — ne tajeći da je, poput svojih bjelosvjetskih prethodnika u tom poslu, građi pristupio subjektivno, ne skrivajući da su mu neki autori više, a neki manje značili. On je, kako priznaje, »sukladno svojoj kritičarskoj poetici i osobnim — jer kritika je uvijek subjektivna — prosudbama naprosto očitovao i izvođače i njihovu diskografiju«. U skladu s vlastitim ukusom uspijeva objasniti koji su autori i izvođači (i zašto!) referentni u određenoj kategoriji i koji su albumi — studijski albumi, oni snimljeni uživo, kompilacije i boksovi — unutar njihove diskografije uistinu esencijalni za žanr i vrijeme u kojem su nastali.

Kao što se moglo i očekivati, zacijelo neće biti čitatelja Gallova vodiča koji neće imati prigovora njegovu izboru. Primjerice, nije uvršten, osim kao član The Animalsa i New Animalsa, Eric Burdon, možda najveći pjevač engleskoga rythm and bluesa šezdesetih, iako mu je i samostalna karijera bila uzorna. Isto se može reći i za jednako uspješna Burdonova engleskog kolegu Stevieja Winwooda, koji je obrađen pod natuknicom The Spencer Davis Group i Traffic, ali njegova sjajna kasnija karijera u AOR-u ostaje nespomenuta. Nedostaju i neki važni pioniri prvoga vala engleskoga blues booma poput Chrisa Farlowea, sastavi iz drugog vala blues booma poput Chicken Schak... Zato je opširno obrađen, neproporcijalno svojoj ulozi u glazbi današnjice, Dr. John (Mac Rebennack), važan i zanimljiv autor, ali koji u nas nikad nije bio popularan, u našoj sredini nikad nije licencno objavljena ni jedna ploča i za nj uistinu znaju samo »prosvjećeniji« fanovi.

Gall čitatelje vodiča upozorava i na iznimno važnu činjenicu — datum objavljivanja reizdanja nekog albuma. Na tržištu se, naime, danas nalazi već peti ili čak šesti »naraštaj« CD-a, a Gall autoritativno — kako bi njegov čitatelj za novac uložen u kupnju CD-a dobio najviše — skreće pozornost na najbolja reizdanja, kako zbog kakvoće remasterizirana zapisa (precizno navodi radi li se o običnoj preslici starih izvornih snimaka na novi format ili o pomnije i kvalitetnije digitalno remasteriziranim izdanjima), tako i zbog bonus-skladbi koje izdanja nude, što je slušateljima iznimno važno jer tako dobivaju alternativne snimke uvrštenih skladbi, često vrlo različitih od onih uvrštenih na albume.

Kad je već tako daleko otišao, izdavač bi trebao motivirati Galla da proširi i produbi postojeći opseg vodiča i napiše prvu domaću enciklopediju rock-glazbe!

Ivica Župan

Vijenac 163

163 - 1. lipnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak