Vijenac 162

Arhitektura

Arhitektura muzeja

Elegancija i perfekcionizam

Britanac Peter Cook, osnivač grupe Archigram, arhitektonskih Beatlesa, i Colin Fournier suvereni su pobjednici međunarodnoga natječaja za umjetnički paviljon 21. stoljeća

Arhitektura muzeja

Elegancija i perfekcionizam

Britanac Peter Cook, osnivač grupe Archigram, arhitektonskih Beatlesa, i Colin Fournier suvereni su pobjednici međunarodnoga natječaja za umjetnički paviljon 21. stoljeća — Spektakularna kuća umjetnosti u Grazu od teflonske opne

U Grazu je do 30. travnja trajala izložba natječajnih radova za Kunsthaus — umjetnički paviljon za 21. stoljeće. Na natječaj su pristigla 102 rada, a žiriranje je trajalo dva dana, 6. i 7. travnja. Izložba je otvorena dan kasnije u Eisernes Hausu, zgradi koja će biti kreativno obnovljena te postati sastavnim dijelom novoga kompleksa. Devetoročlanom je žiriju, u kojemu su većinu imali strani stručnjaci, predsjedavao pedesettrogodišnji Volker Giencke, međunarodno priznat austrijski arhitekt s uredima u Grazu i Innsbrucku. Treba spomenuti i direktora prošlogodišnjega Venecijanskog bijenala Haralda Szeemanna te arhitekta Kjetila T. Thorsena iz Osla. Nakon dva eliminacijska kruga dodijeljena je jedna nagrada i osam otkupa. Suvereni su pobjednici (druge i treće nagrade zbog razlike u kvaliteti nema) arhitekti Peter Cook i Colin Fournier iz Londona, dok je u pratećoj skupini i Sarajlija Mladen Jadrić, koji je vrlo zapaženi rad ostvario u zajedici s Manfredom Bertholdom. Šezdesetčetverogodišnji Peter Cook sjajna je zvijezda svjetske arhitektonske pozornice još od ranih šezdesetih godina, kada je osnovao grupu Archigram, svojevrsne arhitektonske Beatlese. Oni su putem istoimenoga časopisa, predavanja, akcija te natječaja gromoglasno proširili ideju novoga pristupa arhitekturi, ne samo kao oblikovanju nego i svjetonazoru, suprotstavivši se beskompromisno do tada nedodirljivim modernističkim ikonama. Svojim su budućnosnim radikalizmom demokratično otvorenih struktura teško dolazili do realizacija kojih je i dan-danas relativno malo. Cookova nas i Fournierova spektakularna zamisao može podsjetiti na rane radove članova grupe poput Centra grijeha Michaela Webba iz 1962. ili pak sekvencije Palače zabave karizmatičnoga Cedrica Pricea. No, riječ je o svježoj, inovativnoj i tehnologijski potpuno dorađenoj arhitekturi, koja je daleko od frustrirane samoreciklaže neostvarenih mladenačkih snova — suverenom i suvremenom odgovoru na zahtjeve programa i konteksta. Zadaća je bila dovršavanje gradskoga bloka u definiranoj baroknoj strukturi uz most na Muri koji povezuje glavni gradski trg sa zapadnim dijelom grada. Cook kaže da ga je raspis, kojim je izražena reputacija Graza kao centra otvorenoga prema eksperimentalnome dizajnu, potaknuo da razvije shemu koja s pomoću inovativnog materijala iznalazi novu morfologiju insertiranu u postojeću strukturu u obliku ponešto strane arhitektonske tvorevine. Alien nije sramežljiv u izražavanju svoje jedinstvenosti, posebnosti i neponovljivosti. I upravo je to bio vodeći princip u formiranju stajališta žirija, koji je pred sobom imao dvije skupine radova vrlo visokoga prosjeka kvalitete. Prva se izražavala u izražajnoj skulpturalnoj formi, dok je druga, hermetičnija, bila vođena idejom apstraktnoga geometrijskog minimalizma. Za razliku od ostalih radova prve skupine, koji su pretežito amorfni, Cookova je i Fournierova zamisao, naslovljena Skin and Pin, višeslojno organička. Nad smirenim se geometriziranim prizemljem koje autori tretiraju kao potrbušje razvija titravo kompaktna, ali istodobno tekuća i neuhvatljiva forma kukuljičaste opne koja obavija funkcionalne galerijske platforme. Rad je jedan od rijetkih koji ne uzdiže kuću na stupovlje, aktivirajući tako razizemlje kao živi događajni prostor, fizički zatvoren, no istodobno transparentan, dostupan i primamljiv. Tu se uz ulazni Informacijski i komunikacijski kompleks s foajeom nalaze Dvorana zbivanja, Studijska galerija s prijemom eksponata te komercijalni sadržaji. U dvije su podzemne etaže parkirališta, radionice, tehnički servisi i spremišta. Dugački elevator blaga nagiba (Pin) posjetitelje postupno uvodi u gornje razine obavijene visokotehnološkom translucentnom dvoslojnom membranom s nadsvjetlima (Skin), u čijim se klokanskim tobolcima naleze prateći sadržaji koji dopunjuju dvije fleksibilne izložbene platforme oslobođene fiksnih zidova i stupova. Štapićasti panoramski restoran na vrhu čini vizualnu sponu staroga i novoga dijela kompleksa. Prosječna je tlocrtna površina karakteristične etaže 1700 m2, a sveukupna oko 7500. Koliko je međunarodni žiri, koji nije štedio epiteta svojemu favoritu opisujući ga elegantnim i perfekcionističkim, bio beskompromisno nepristran, govori i činjenica da su nenagrađenima ostale i neke od svjetskih megazvjezda — od Austrijanaca Klausa Kade, Hansa Holleina i tandema Coop Himelblau, do Amerikanca Toma Maynea, Japanke Itsuko Hasegawa te Britanke Zahe Hadid, čiji se rad ističe ekstravagantnom simbiozom geometriziranoga konstruktivizma i skulpturalne organike. Izabrani će projekt biti razrađen do kraja godine, a realiziran do početka 2003. I dok o nevelikome Kunsthausu u malome Grazu (238000 stanovnika) skrbi planetarna strukovna elita, u tzv. hrvatskoj metropoli udrugovni tandem Fabijanić-Šmit obmanjuje javnost i ucjenjuje ministra kulture neistinitim tvrdnjama o nemogućnosti raspisivanja novoga, međunarodnog natječaja za dvostruko veći nacionalni Muzej suvremene umjetnosti, nudeći nam i dalje — u ime i za račun svojih posrnulih mentora — ksenofobičnu izolaciju i balkansku samodostatnost. Nova će gradska vlast stoga trebati dobro razmisliti o načinu na koji će ubuduće provoditi arhitektonske natječaje u Zagrebu — putem usko interesne strukovne grupacije ili u suradnji sa zakonski reguliranom Komorom arhitekata i inženjera u graditeljstvu.

Krešimir Rogina

Vijenac 162

162 - 18. svibnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak