Vijenac 161

Književnost

Margita Mlinarić-Matošović

Tvrdo kuhani SF

Lois McMaster, Braća po oružju. Pustolovine Milesa Vorkosigena, Algoritam, Zagreb 1999.

Tvrdo kuhani SF

Lois McMaster, Braća po oružju. Pustolovine Milesa Vorkosigena, Algoritam, Zagreb 1999.

Kada vas pisac ubaci u radnju romana in medias res, ukoliko je riječ o obećavajućem štivu, bit ćete zbunjeni nemogućnošću shvaćanja tko je kome tko i zašto. Posebno zbunjeni bit ćete ukoliko postoje još neki naslovi iz istog serijala jer će vam se činiti da je upravo nešto što niste imali prilike pročitati ključno za razumijevanje situacije u koju ste kao čitatelj ubačeni. Jedan je od takvih romana i znanstvenofantastični roman američke spisateljice Lois McMaster Braća po oružju koji je u mekom uvezu (tzv. paperback) objavila izdavačka kuća Algoritam. Kao dio serijala Pustolovine Milesa Vorkosigena, Braća po oružju tematizira događaje u trenutku kada junak, barun Miles Vorkosigen alias kapetan Naismith, s denadriskom flotom dolazi na Zemlju nakon tajne vojne operacije na Dragooli IV.

Zemlja u ovom slučaju nije središte velikoga svemirskog carstva budućnosti, nego samo jedna od bitnijih baza za oporavak flota na prolazu u neku novu bitku između dvije svemirske zaraćene sile, Barryara i Cetagande. Njihovi neprestani ratovi opterećeni su krvoprolićima i kratkim primirjima uzrokovanim više vojnotaktičkim patpozicijama obje strane nago stvarnom željom za mirom. Ako vas to podsjeća na osnovu nekadašnjega hladnog rata između Amerikanaca i Sovjeta, nalazite se na pravom putu raspetljavanja stvarnog mjesta Milesa Vorkosigena u ovoj svemirskoj odiseji. Povijest ratova i osobna iskustva imaju veliku ulogu u motivaciji likova. Zbog prošlih ratova Miles fizički više sliči pogreški u genetskom eksperimentu negoli normalnom ljudskom biću. Čudnovata bolest krhkosti kostiju, kržljav rast i velika glava uzrokovane su davnim pokušajem atentata na njegova oca, admirala Arala. Nezamislivo visok stupanj inteligencije, visoka razina moralnosti i humanosti, iznimne sposobnosti u borbi unatoč svim tjelesnim nedostacima i pomalo paranoidan karakter sklon ekscesima čine se dovoljnim razlogom da čitatelj automatski stane na stranu junaka Lois McMaster i očekuje, sve do kraja romana, hoće li ga iznenaditi način na koji mu autorica omogućava da pobijedi u nejednaku nadmetanju s mnogobrojnim neprijateljima.

Autorica uvodi čitatelja u priču vrlo suhim predočavanjem tijeka misli glavnoga junaka, ali daljim pripovijedanjem početna točka gledišta postaje opterećenje te se preklapa s kratkim prepričavanjem autoru poznatih činjenica bitnih za odvijanje radnje ove futurističke napetice iliti akcijskog trilera. Uvodeći sloj unaprijed pripremljene i poznavateljima čitavog serijala bliske prošlosti McMasterova ga koristi kao predah od količine događanja s jedne strane i kao motivaciju postupaka likova s druge. Time postiže dovoljnu motiviranost fanatika s Komarra koji u akcijama usmjerenim protiv Milesa a posredno i protiv njegova oca, ustrajno i ilegalno djeluju dovoljno dugo da stvore Milesova klona kojemu sam Miles daje ime prema običajima nadijevanja imena u njegovoj obitelji. Ukratko, ono što u početku izgleda kao odličan akcijski SF namijenjen poklonicima hi-tech literature (kibernetizacija i oživljavanje mrtvih ratnika, intergalaktički letovi u kratku vremenu, svemirsko tržište novca i opća vrijednost raznih vrsta kreditnih kartica, humano oružje koje ne ubija) pretvara se u filozofski disput o mogućnosti izbora i pitanjima slobode. Naime, koliko je netko slobodan od prošlosti očeva, osnovno je pitanje kojim se Miles bavi sve vrijeme romana. Kako u tome ne bi bio sam, njegov bratić Ivan, tjelesni čuvar i ljubavnica Elli Quinn te zapovjednik sigurnosti berijarske ambasade na Zemlji Galeni mučeni su istim dvojbama. Razina berijarske povijesti uspješno je prepletena tim dvojbama a dodatni začin pripovijedanju čine ljubavne priče, kako one iz prošlosti tako i iz sadašnjosti pripovijedana vremena.

McMasterova bi imala uspjeha i da ne piše SF jer je vještina u isprepletanju raznih razina pripovijedanja u kojem prošlost čini čvrstu poveznicu motivaciji likova i dodatni argument u trenutku kad ekscesno ponašanje čini stvari nevjerojatnima prednost u svakom žanru, pa i u onom koji pretendira biti samo književno djelo a ne i bestseler. Nedvojben je utjecaj Hemingwaya na suh i izravan način pripovijedanja McMasterove, ali i čvrsta usidrenost u žanr science fictiona, gdje se njeni romani mogu svrstati uz bok Clarkovima, Asimovljevima i onima Rogera Zelaznog. U kontekstu pisanja o razlici između ženskog i muškog SF moglo bi se reći da McMasteričin roman boluje od viška muških hormona, što je za ljubitelje tvrdo kuhanog SF-a dovoljna preporuka. Svima onima koji od ženskoga SF-a očekuju veće koketiranje s fantastikom, kakvo nalazimo u romanima Ann McCaffrey, Ursule LeGuin ili Joanne Vinge, možda će broj nagrada (Hugo, Nebula i Locus) biti dovoljan razlog da ih ne odbije prvih dvadesetak strana romana, jer ih poslije očekuju vrlo ugodna iznenađenja.

Margita Mlinarić-Matošović

Vijenac 161

161 - 4. svibnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak