Vijenac 161

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

KAZALIŠNI GLOBUS

Strastvena Julija

Pariz Najpoznatija naturalistička drama Augusta Strindberga Gospođica Julija potkraj travnja ponovno je zaživjela na filmskom platnu. Nakon Alfa Sjoberga, koji je tragičnu priču o kobnoj ljubavnoj avanturi snimio 1950, režije se nakon pola stoljeća prihvatio Britanac Mike Figgis (Leaving Las Vegas). Ulogu Julije Figgis je povjerio mladoj Saffron Burrows (In the Name of the Father), slugu Jeana igra Peter Mullan (My Name is Joe), a kao kuharica Kristina, Jeanova zaručnica, pojavljuje se Maria Doyle Kennedy. Film je snimljen dvjema kamerama iz ruke i unatoč slobodnijem scenariju Helen Cooper, autori tvrde da zadržava napetost i atmosferu Strindbergova remek-djela.

Preispitivanje ljubavi

London, West End Da je filmskim zvijezdama osim filmskoga platna i kazalište mjesto izazova i potvrde vlastite vrijednosti, dokazao je i Donald Sutherland (M.A.S.H., JFK, The Dirty Dozen). Kanadska filmska zvijezda u svibnju nakon trideset i šest godina ponovno dolazi u London kako bi s Johnom Rubinsteinom (dobio Tonyja za glavnu ulogu u Children of a Lesser God) pred londonskom publikom odigrao komad francuskoga dramatičara Erica Emmanuela Schmitta Enigmatic Variations postavljen u Torontu. Priča o preispitivanju ljubavi, laži i istine, koja je punila dvorane Toronta i Los Angelesa, na scenu dovodi dobitnika Nobelove nagrade koji osim što tvrdoglavo odbacuje ljubav odbija i novinarske zahtjeve za intervju. No ipak pristaje na jedan (novinar je naravno Rubinstein) i razgovor dvojice muškaraca otkriva mnoge sukobe, ali i činjenice koje ih povezuju. Predstavu je režirao Anthony Page, a premijera na West Endu bit će potkraj svibnja u Savoy Theatreu.

Cardinale na sceni

Pariz Slavna talijanska glumica Claudia Cardinale koja je snimila oko stotinu i dvadeset filmova početkom svibnja prvi put će zaigrati i na kazališnim daskama. Šezdesetogodišnja glumica godinama je odolijevala izazovu igranja pred živom publikom unatoč pozivima redatelja kao što su Visconti i Giorgio Strehler jer, kako sama kaže, nije bila spremna i kazališta se jednostavno bojala. Ipak, talijanski redatelj Maurizio Scaparro uspio je nagovoriti UNESCO-ovu ambasadoricu dobre volje da zaigra u talijanskom djelu nepoznatog autora iz šesnaestog stoljeća La vénitienne (Venecijanka). Premijera je zakazana za 3. svibnja u Théâtre du Rond- Point, a hrabra Claudia igra udovicu koju posve promijeni ljubav prema mladiću (igra ga Stéphane Metzger). Uz Metzgera, njezini su partneri, kojima je talijanska diva oduševljena jer joj jako pomažu, Marcel Maréchal i Catherine Allégret. Za francusku adaptaciju talijanskoga klasika pobrinuo se iskusni prevoditelj Pasolinijevih djela René Ceccaty. No, koliko će trajati Claudijina kazališna karijera, pitanje je, jer se već govori o snimanju istoimenoga filma (pa lijepa glumica može odahnuti).

Svjetski kazališni kongres

Marseille Od 14. do 21. svibnja u provansalskom gradu skupit će se više od četiri stotine kazalištaraca iz šezdesetak zemalja kako bi sudjelovali na 28. Svjetskom kazališnom kongresu u organizaciji francuskog ITI-ja (International Theatre Institut). Glavne su odrednice ovogodišnjega kongresa otvaranje novim kulturama, suradnja s umjetnicima u regiji i posvećivanje posebne pozornosti radu mladih umjetnika. Uza sve aktivnosti koje su normalne za tako veliki kazališni susret (predstave, ulično kazalište, tribine, zajednički izleti), organizatori ističu održavanje dvaju međunarodnih savjetovanja otvorenih za javnost, prvo o kulturnim različitostima i ulozi kazališta u stvaranju kulture mira, a drugo o obrazovanju i uvježbavanju mladih umjetnika. Na prvom savjetovanju, koje će se održati 17. svibnja, među sudionicima bi se trebali naći i Peter Brook, nigerijski nobelovac pisac Wole Soyinka, francuski dramaturg Jean-Claude Carri#re te peruanski pisac Mario Vargas Llosa. Kako bi na djelu dokazali svoje dobre namjere, organizatori su odvojili 5,5 milijuna franaka za pomoć potrebitim izvođačima koji dolaze iz dalekih, siromašnijih zemalja. Među predstave koje organizatori preporučuju marsejskoj publici kao izrazito kvalitetne pripada Petits contes nęgres najpoznatije francuske skupine uličnog teatra Royal de Luxe koja je nastala kao plod višemjesečnoga boravka izvođača u Kamerunu i Burkini Faso, zatim kontroverznu belgijsku predstavu Ruanda 94, premijerno izvedenu na prošlogodišnjem festivalu u Avignonu koja uz glumce, plesače i pjevače na scenu dovodi i autentično svjedočanstvo jedne žrtve. Od plesnih predstava organizatori ističu novo čitanje klasičnoga baleta Giselle u režiji Erica Quillerea, a izvest će ga Marsejska nacionalna baletna kuća u povodu otvaranja kongresa, te dva plesna dueta, muški Annonciation i ženski Centaures koreografa suvremenoga plesa Angelina Preljocaja koji će biti izvedeni u obnovljenom kazalištu Jeu de Paume u obližnjem Aix-en-Provanceu.

Erika Šarić

Vijenac 161

161 - 4. svibnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak