Vijenac 160

Književnost

Olivera Međugorac

Kako pleše Beograd

»Orchestra«, Dancemagazin, časopis za umetničku igru, br. 14/15/1999, Beograd

Kako pleše Beograd

»Orchestra«, Dancemagazin, časopis za umetničku igru, br. 14/15/1999, Beograd

Posljednji broj magazina o plesu, »Orchestra«, ljeto-jesen 1999, beogradski zaljubljenici plesne umjetnosti oblikovali su poput mnogih autora ovog doba — »milenijski«, pokušavajući dati informacije o milenijskim projektima najvećih svjetskih plesnih kompanija, obići sva svjetska plesna natjecanja na prijelazu tisućljeća te sabrati zadatke koje plesači sa sobom nose u novo doba, a to su — novo značenje plesnih pedagoga, nove (zbunjujuće) plesne tehnike, kreiranje mladoga naraštaja koreografa i traganje za novim baletskim zvijezdama, dok njihovi prethodnici, zreli plesači, plešu kao nikad do sada, dokazujući po tko zna koji put nesagledive mogućnosti ljudskog tijela.

Nakon prvih stranica kritika i osvrta posljednjih baletskih premijera na scenama Narodnog pozorišta i Madlenijanuma te osvrta na desetogodišnjicu smrti ruske baletne umjetnice Nine Kirsanove, jedne od najvažnijih baletnih umjetnica Narodnog pozorišta, nailazimo na ekskluzivni intervju sa zagrebačkim koreografom Milkom Šparemblekom, u kojem on čitateljima »Orchestre« govori o svom plesnom školovanju, važnosti klasične tehnike u budućnosti plesa uopće te o problemima s kojima se susreću baleti u gotovo svim kazališnim kućama na ovim prostorima, a to je usmjerenost intendanata na dramu i operu. Intendanti o plesu ne znaju gotovo ništa, a ne mogu ni znati ako ga sustavno ne prate, što oni redovito ne čine.

Nakon predstavljanja Andrewa Greenwooda, pedagoga koji je radio neko vrijeme s ansamblom Narodnog pozorišta, »Orchestra« donosi članak o novom Internacionalnom festivalu plesa u Parizu, Praznik na Jelisejskim poljima, na kojem su sudjelovali American Ballet Theatre, Ballet de la Comunidad de Madrid i Ballet National de Marseille te mnoge druge europske baletne kompanije.

U svjetlu festivala spomenut je naravno i najveći festival suvremenog plesa u Europi, In Puls iz Beča, koji je ove godine imao poseban osvrt i na naše krajeve preko parole »Razmišljajte o miru kao integralnoj dimenziji umjetnosti!« Unutar bečkih plesnih tjedana dogodile su se dvadeset i dvije predstave najpoznatijh svjetskih koreografa, koji su uglavnom ponudili i koreografske radionice. Najveće zanimanje izazvala je radionica Emija Greca i njegova partnera Pietera Scholtena te Wima Wandekybusa.

Rubrika Sa svetskih premijera pozabavila se najnovijom kreacijom Josefa Nagya u Parizu u Theatru de la Ville, Veilleursa — gdje dvanaest plesača i sam autor odjeveni u crno s mnogo fizičke snage plešu na rubu akrobacije čitavu galeriju likova prateći i dalje autorov crni humor i mračni univerzum njegove duše. Slijedi raspored predstava za sezonu 2000. tog istog teatra te izvješće s natjecanja Prix de Lausanne 99.

Zaključno magazin donosi u rubrici Što igra svet impresivnu najavu plesnih i baletnih festivala, gostovanja i projekata u Europi i izvan nje gdje je među ostalima najavljen i nastup kanadske kompanije La la la Human Steps prošlog vikenda u Ljubljani.

Kako je ples ušao i u virtualni svijet Interneta, na čitavoj jednoj stranici plesni magazin »Orchestra« izlistao je najzanimljivije web-stranice koje se bave scenskim pokretom. Info donosi informacije o najnovijim publikacijama plesnog štiva i izložbama u Europi.

I dok zagrebački kulturološki tisak još oklijeva plesnoj umjetnosti darovati koju kolumnu više, te joj često reducira ionako malobrojne retke, beogradski poklonici plesa dva puta godišnje dobiju cijeli magazin, »časopis za umetničku igru — Orchestra« u kojem smo i mi eto našli pregršt zanimljivih vijesti. Lijepo, zar ne?

Olivera Međugorac

Vijenac 160

160 - 20. travnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak