Vijenac 160

Kazalište

Premijera u HNK u Osijeku

Fascinacija hedonizmom

Milan Begović, Male komedije — Erotski san jedne lady, režija Nina Kleflin, premijera: HNK Osijek, 8. travnja 2000.

Kazališna premijera

Fascinacija hedonizmom

Milan Begović, Male komedije — Erotski san jedne lady, režija Nina Kleflin, premijera: HNK Osijek, 8. travnja 2000.

Da i komedije mogu biti izrazito erotične, da smijeh — iako jasan znak prijateljstva — ne mora ubiti strast između ljubavnika, potvrdilo je uprizorenje Malih komedija Milana Begovića, premijerno izvedenih u osječkom Hrvatskom narodnom kazalištu 8. travnja ove godine. Režiju potpisuje Nina Kleflin, uz pomoćnicu Kseniju Zec.

Iako su Begovićeve drame stalno mjesto osječkoga kazališta još od 1918, tijekom svih godina izvođenja više je pozornosti posvećeno djelima nastalim u doba kada je Begović već uživao autorsku potvrdu i uspon na pozornice u inozemstvu (Pustolov pred vratima, Bez trećeg), dok se pod naslovom Male komedije kriju jednočinke nastale u prvim godinama 20. stoljeća, a ukoričene 1921, iz kojih je dramaturg predstave Davor Špišić izdvojio četiri i isprepleo ih u obliku sna, nedvosmisleno ga najavivši već u podnaslovu kao Erotski san jedne lady. U Špišićevu su izboru tako mjesto našle Menuet, Biskupova sinovca, Pred ispitom zrelosti i Cvjetna cesta — vremenom i mjestom radnje, likovima i sadržajno vrlo različita djela, no sva jednakoga tematskog usmjerenja prema erotici i hedonizmu, puna fascinacije tjelesnim i nagonskim u ljudima, što Špišić upotpunjuje i stihovima iz Knjige Boccadoro. Dakle, mlada i dražesna Mandetta (Nela Kočić) vraća se u svoju vilu, oblači i uvlači u svilu dragog joj budoara, a vjerni sluga Carlos (Krešimir Mikić) pomaže joj utonuti u san... Mirnu ljetnu noć prekidaju tri erotska sna — ona sanja sebe u različitim situacijama: u prvom je snu (Biskupova sinovca) pozornost usmjerena na biskupa (Davor Panić) sklona hedonizmu, koji se blagonaklono odnosi prema svojoj štićenici čak i za njezine svadbene noći, budući da je prisiljena udati se za ostarjeloga markiza (Augustin Halas), no ona ipak bježi s mladim pažom Gastonom (Vjekoslav Janković)..., u drugom snu (Pred ispitom zrelosti) kao služavka promatra ophođenje dvojice maturanata Zlatka (Nenad Cvetko) i Alfreda (Slaven Špišić) prema opernoj divi (Anita Shmidt), koja je za jednoga tek objekt žudnje, a za drugoga žena stvorena za užitak..., dok u trećem snu (Cvjetna cesta) biva sučeljena sa svojom tetom Dragicom (Lidija Florijan) u momačkoj sobi obiteljskoga prijatelja, doktora Lovrenčića (Saša Anočić) — ona kao znatiželjna školarka željna ustupiti djevičanstvo, a Dragica kao njegova bivša ljubavnica... Osim erotskoga sna kao okvira i nositeljice središnjega lika, konstanta je Malih komedija sluga u čijoj je kosi iz sna u san sve više sijedih vlasi i kretnje su mu sve sporije, ali ne postaje imun na lascivnosti kojima je okružen.

Cjelovitosti predstave pridonose dobro uklopljeni elementi scenografije, kostimografije i glazbene podloge. U posljednjih nekoliko godina intenzivna suradnja osječkoga HNK s Igorom Valerijem i ovaj se put pokazala kao pravi izbor budući da stalna izmjena glazbenih elemenata (menueta, opere, swinga), scenske prilagodbe koje potpisuje Zlatko Kauzlarić Atač te domišljata kostimografija Irene Sušac, vjerno prikazuju vremensku mijenu, ali i nepogrešivo dočaravaju erotičan naboj likova i prostora u kojemu se oni kreću.

Pohvala nikako ne smije mimoići glumačku ekipu, sastavljenu uglavnom od mladih članova ansambla, među kojima je svakako najveće iznenađenje Nela Kočiš, glumica koja se uspjela izdići iz dosad marginalizirane pozicije te pokazala kako je spremna spretno nositi zahtjevnu glavnu ulogu. Mladu je osječku postavu, uz već dokazane darovite glumce — Krešimira Mikića, koji je i u Malim komedijama pokazao širok raspon glumačkih sposobnosti samom pojavom i kretnjama privlačeći pozornost na sebe u svakom trenutku predstave; zatim komici sklone Vjekoslava Jankovića i Sašu Anočića — osvježio i zagrebački gost, izvrsni Nenad Cvetko. Valja istaknuti i uspjele uloge Anite Schmidt, zatim Davora Panića, Lidije Florijan, Ane Stanojević, Augustina Halasa i Đ orđa Bosanca.

Iako u prvom dijelu izvedbe nešto sporijega tempa, ovako isprepletene Begovićeve jednočinke tvore zabavnu predstavu na granici lascivnosti koja bi, sudeći prema uspjehu koji je postigla erotična komedije Kidaj od svoje žene (a koja je upravo ovih dana izvedena stoti put), mogla dugo ostati na osječkim kazališnim daskama.

Kristina Peternai

Vijenac 160

160 - 20. travnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak