Vijenac 159

Tribina

Tribina

Žar i močvara kulture

Financiranje kulture u gradu Zagrebu, KIC, 29. ožujka 2000.

Tribina

Žar i močvara kulture

Financiranje kulture u gradu Zagrebu, KIC, 29. ožujka 2000.

Josip Kregar, povjerenik Vlade za Zagreb, inicijator je tribine o problemu o kojemu se gotovo deset godina šutjelo. Pitanje financiranja kulture, prvi se put moglo javno uputiti Mladenu Čuturi — pročelniku Ureda za kulturu grada Zagreba. KIC je bio prepun, a rasprava je trajala gotovo dva i pol sata.

Voditeljica, Andrea Zlatar, otvorila je tribinu predstavivši pozvane kao korisnike proračuna, nezadovoljne korisnike i one koji nisu uspjeli realizirati bilo koji projekt u suradnji s Gradom.

Mladen Čutura započeo je tumačenjem načina financiranja kulturnih projekata. Godišnji natječaj za projekte objavljuje se u »Večernjem listu« ili »Vjesniku«. Molbe primaju komisije (komisije se dijele prema djelatnostima: časopisi, glazba, kazalište itd.) čije je članove Čutura ocijenio kao profesionalne i stručne osobe. Glavni problem Ureda, prema Čuturi, jest financiranje tzv. hladnog pogona za koji se izdvaja 65 posto novca, dok se za projekte izdvaja tek 35 posto. Na pitanje iz publike tko su članovi komisija i tko ih imenuje, jer njihova imena kulturnjacima nisu poznata, Čutura je naveo neka imena i objasnio da ih imenuje Gradsko poglavarstvo.

Povela se rasprava o utjecaju komisija pri dodjeli novca. Relja Bašić, kao član komisije za kazališnu djelatnost, tvrdio je da su komisije bile samo savjetodavne, dok je Čutura rekao upravo suprotno.

Davor Žagar, pomoćnik pročelnika Ureda za kulturu grada Zagreba, pokušao je naslijeđenim obvezama opravdati nedostatak sredstava za kulturu. Ustanove koje su osnovane četrdesetih i pedesetih godina, prema Žagaru, troše sredstva kojih nikad nije bilo dovoljno.

Vitomira Lončar iz Male scene priznala je da ne razumije kriterije gradskog ureda za kulturu, prema kojima polufiktivno kazalište Žar ptica dobiva dva milijuna kuna i ima status gradskog javnog kazališta, dok Mala scena, čije se brojne nagrade mogu provjeriti na Internetu, dobiva neusporedivo manje sredstava i ima tek status slobodne grupe. Prilično je bio neumjestan odgovor Mladena Čuture u kojem joj savjetuje da se kandidira na skorom natječaju za izbor ravnatelja kazališta Žar ptica.

Sergej Pristaš i Marin Blažeković iz »Frakcije« postavili su pitanje strategije Ureda za kulturu jer, kako kažu, u komisijama ne postoje ljudi koji bi bili kompetentni za čitav segment suvremenoga kazališta. Tjedan suvremenog plesa, Eurokaz, Attack!, alternativne skupine itd. potpuno su nepoznata područja članovima komisija. Čuturin odgovor, kako je nemoguće pokriti sve segmente kulture, ni ovaj put nije bio osobito nadahnut.

Atmosferu je dobro opisao Vjeran Zuppa, nazvavši je nabrijanom. Razlog nabrijanosti sudionika nepostojanje je javnoga dijaloga proteklih deset godina, neodgovaranje na ključna pitanja. Kultura, zbog prirode posla, kaže Zuppa, ne može u stečaj, a proračun nije davao nikakve osnove za podjelu novca. Prema Zuppi Poglavarstvo nije imalo nikakve odgovornosti osim političke. Rješenje nekompetentnosti, koja krasi Čuturu i Žagara, Zuppa vidi u formiranju kulturnih vijeća čije bi članove imenovala struka.

Za riječ se javio i Hrvoje Hitrec, ustanovivši da je Gradska skupština raspuštena te da jedan čovjek vodi sve. Kregara je Hitrec optužio da provodi metodu linča, na što mu je odgovoreno da je ovo otvorena rasprava kakvih nije bilo posljednjih deset godina. Hitrec je poentirao da je dobro da ovakvih skupova nije bilo te da je pitanje Skupštine hoće li raspravljati o problemima kulture, a ne javnih tribina. Dapače, Hitrec tvrdi da su tribine poput te protivne načelima demokracije. Razloge za loše stanje u kulturi Hitrec vidi u veličini grada Zagreba, naime, grad Zagreb je velik grad, pa i ima probleme velegrada. Te probleme, tvrdi Hitrec, grad odlično savladava, a novca nikad dosta.

Nenad Puhovski iz Faktuma otvorio je pitanje financiranja filmova. Puhovski tvrdi da nije problem u novcu, jer tri milijuna kuna što se izdvajaju za film i video idu onima koji novca već imaju, a proračunski novac im služi samo za podebljavanje. Faktum proizvodi godišnje 27 filmova s vrlo malo novca.

Na problem nepostojanja urbanističke strategije upozorio je Krešimir Balović, savjetnik u Ministarstvu kulture za zaštitu kulturne baštine. Urbanističke intervencije Slavka Dakića Balović je nazvao zločinom nad zagrebačkim urbanizmom, a Lončarićev zavod parastručnom ustanovom.

Ocjene o političkoj podobnosti kao jedinom kriteriju pri zapošljavanju u gradskom Uredu za kulturu Čutura je komentirao kako je on jedini član HDZ-a u Uredu.

Za riječ se javio Boris Maruna koji je pozdravio Zuppinu Bilježnicu i ustvrdio kako je potrebno da se osnuju tijela koja će funkcionirati iz kulture, a ne nad njom.

Urša Raukar upozorila je na tvornicu Jedinstvo koja bi trebala biti mjesto suvremene kulture, na što je Čutura pozitivno reagirao ustvrdivši da je tvornica Jedinstvo prioritet Ureda. Pohvalio se posjetom od četiri tisuće ljudi na otvorenju Močvare, na što mu je replicirao Marko Vuković iz Attacka!. Iako su Attack! i Močvara ušli u prostor, nije jasno tko odlučuje o dodjeli prostora (spomenute su skupine Jedinstvo skvorirale — bespravno nastanile) niti koja je strategija Ureda. Trenutno pitanje dozvole još nije riješeno, pa se nalaze u nelegalnoj situaciji.

Za raspravu su se javljali mnogi kulturni djelatnici (Krešimir Dolenčić, Marica Vidušić, Marija Bezjak, Sead Alić i dr.), a nije nedostajalo ni povišenih tonova. Kregar je kulturnjacima zahvalio na odazivu i pozvao ih na češće javne rasprave.

Katarina Peović

Vijenac 159

159 - 6. travnja 2000. | Arhiva

Klikni za povratak