Vijenac 158

Margine

Između dva kuka

Štakor u obiteljskom životu

Jean-Marc Reiser, Život beštija, Šareni dućan, Koprivnica, 2000.

Između dva kuka

Štakor u obiteljskom životu

Jean-Marc Reiser, Život beštija, Šareni dućan, Koprivnica, 2000.

»Štakor aktivno sudjeluje u obiteljskom životu: gricka uši krštenom djetetu. Jede ostatke obroka na pričesti kad su svi pijani. Grize djedove nožne prste dok se djeca bore za nasljedstvo«, poučava nas u jednoj od svojih animalnih stripovskih epizoda Jean-Marc Reiser, jedan od najpoznatijih, ali i najžešćih predstavnika europskoga undergrounda stripa.

Citat je izvađen iz njegove nove, druge po redu zbirke stripa u izdanju koprivničkoga Šarenog dućana, a kroz te male pseudoobrazovne slikovnice i karikature, te (ne)tekstualne stripovske epizode imat ćete se prilike uvjeriti kako je najžešće tabue (nekrofilija, zoofilija, xyfilija...) i nezamislive odvratnosti moguće oživotvoriti u obliku prekrasnih i, većim dijelom veličanstveno duhovitih, strip-vinjeta.

Reisera su mnogi upoznali na stranicama »Poleta«, kada je potkraj sedamdesetih njegova posljednja stranica bila jedan od jačih aduta toga glasila SSOH-a. A mladež SSOH-a, gutajući ludosti Života na friškom zraku (ujedno i naziv prve Reiserove zbirke, prošle godine objavljene u nas), dosta je dugo mislila kako iza njih zapravo stoji zagrebački slikar Nikola Reiser, koji jednom tjedno pojede štogod ljutih droga te se otisne u bespuća ocrtane boleštine.

Istina je ipak posve drukčija: Jean-Marc Reiser velikan je francuske karikature i stripa koji je, počevši napadati establišment s ekipom prolupalih hippy suboraca u glasovitom, brutalno satiričkom magazinu »Hara Kiri«, ocrtao neke od najdomljivijih radova u povijesti tzv. estetike ružnoće. Prešavši poslije na stranice »Ellea« i »Le Mondea«, Reiserov stil postaje mnogo utjecajniji (sam humor ostavio je dubok trag na umu domaćega genijalca underground poetike, Dubravka Matakovića), da bi do prerane smrti 1983. potpisao omanju tonu strip-tabli i dokazao da papir trpi zaista sve. Život beštija je, dakle, samo još jedan dokaz u prilog toj tvrdnji.

U ovoj životinjama posvećenoj stripovskoj avanturi, štakori se zabavljaju grickajući muda ljudskim sustanarima, dok žene uživaju u seksu s kapitalcima spomenute vrste. Ptičje noge poslužit će za cvjetni aranžman, a kraljevi se zaljubljuju u krave, dok dobro razrađeni plan&program Kad bi krave proizvodile med postaje jedan od najurnebesnijih, ali i najapsurdnijih Reiserovih tripova.

Misija tog buntovnika jasna je od samog početka: uvrijediti, izazvati i kreveljiti se u lice svakom živom biću, posebice onima ogrezlim u licemjerno moraliziranje, ali i zabaviti svakoga sa smislom za humor. Sada, sedamnaest godina nakon autorove smrti, Šareni dućan planira objaviti sve naslove ludoga strip anarhiste, pa tako zadaće spomenute misije realizirati i na ovim prostorima.

Velimir Grgić

Vijenac 158

158 - 24. ožujka 2000. | Arhiva

Klikni za povratak