Kao gradski ljudi, već smo se uvelike otrgnuli od zemlje. Ipak, još nas mnoga nit veže uz nekadašnji seoski svijet, koji je sav bio srastao sa zemljom i ona mu je određivala životni ritam. Razni su običaji i izrazi koji odaju tu duboku vezu i nas današnjih sa zemljom, premda nam zemlja više nije prirodni kalendar ni mjerilo imovnoga stanja. No ako i ne imali zemlje kao nekada (ili je ne imali uopće), ostala je svima poznata rečenica: »Zemlja se plaćala suhim zlatom.« Očito je ljudima bila dragocjena.
I u pjesmama nerijetko se uza zemlju vezuje jedna druga, gotovo posvećena riječ — zemlja mati. Nekad su seljaci — vođeni upravo tom predodžbom o zemlji kao o živom biću, i još tomu materi — zabranjivali djeci čupati travu jer je to značilo da trgaju kosu svojoj majci. Odatle uzrečica iz Hrvatskog zagorja koja mi je dala lijepu temu i naslov.
Zemlja — majka — plodnost. Vertikala koja od najstarijih naroda ide do najvišega božanstva. U mitologijama raznih naroda često su u istom liku božica zemlje i božica plodnosti, što nas i opet približava univerzalnoj Velikoj majci. Tako je u starih Grka Demetra bila božica plodnosti i poljodjelstva, a Geja — Zemlja, začetnica svakoga života na zemlji. Demetrina posestrima u rimskoj mitologiji bila je Cerera, božica ratarstva. Sjete li je se poklonici zdrave hrane kad ujutro jedu razne žitarice s mlijekom? Naime, upravo te žitarice — cerealije — kriju u svojemu zrnju, ali i u imenu, starorimsko božanstvo Cereru. U tračko-frigijskom imenu božice zemlje, Kibeli, krije se indoeuropski korijen *ghađem — što je dalo i praslavenski korijen zem-. Od Zemelos, preko grč. Semele do Kibele nije više daleko. Kibela je božica zemlje, ali i plodnosti; zapravo je Velika majka bogova i začetnica svega na svijetu. Njezin su kult prenijeli u Grčku (nastavila ga je Rea na Kreti, koja je božica prirode i mistična svemajka) i u Rim, gdje postaje Magna mater. Biblijska slika da je Bog od praha zemaljskoga stvorio prvoga čovjeka i u nosnice mu udahnuo dah života (Post 2,7) nije nipošto alegorija. I u jezičnom smislu ima to stvaranje čovjeka od zemlje svoje uporište. Naime, indoeuropski korijen ghđem, osim što je dao prasl. zem-, u gotskom odgovara riječi guma, što je opet u lat. dalo homo = čovjek.
Još jedna izvedenica, i ne samo jezična. Kad je Bog stvorio čovjeka, reče: »Nije dobro da čovjek bude sam: načinit ću mu pomoć kao što je on.« (Post 2, 18) »Tada Jahve, Bog, pusti tvrd san na čovjeka te on zaspa, pa mu izvadi jedno rebro, a mjesto zatvori mesom. Od rebra što ga je uzeo čovjeku napravi Jahve, Bog, ženu pa je dovede čovjeku.« (Post 2, 21-22) U hrvatskom se riječ muž i žena razlikuje po korijenu, no npr. u starolitavskom za oboje imamo istu riječ, naravno s razlikom u rodu žmuő = muž, a žmonŕ = žena. Tu se, i lingvistički, vidi istost muškarca i žene — izvedeni su, naime, od istoga korijena koji seže do zajedničkoga prakorijena, a on je i u riječi zemlja. Kad već brodimo po Knjizi Postanka, recimo i to da je Jahve, Bog, zasadio prvim ljudima i vrt da im bude lijepo i ugodno. Vrt je bio na Istoku, u Edenu. Bio je to zemaljski raj. Već u starožidovskoj predodžbi zemaljski je raj nalikovao zelenoj oazi u pustinji ili, još više, istočnjački njegovanom vrtu punom vode i hladovine. Srednjovjekovna ikonografija prikazuje zemaljski raj kao vrt pun stabala, cvijeća i rascvalih grmova, pun životinja koje su pitome i miroljubive. Vrt je nalik na vrtove u plemićkim burgovima.
Mnogi narodi imaju više poslovica vezanih uza zemlju. Tako jedna slovačka poslovica kaže: »Ne tuci zemlju, neće ti dati kruha.« Zemlja kao mati nazire se i u ovim eufemizmima za smrt: pomiriti se sa zemljom, primila ga zemlja u svoje krilo, sastaviti koga sa crnom zemljom, otjerati koga pod zemlju, vuče ga zemlja i sl.
»Pupak zemlje« ili svijeta pak može za nekoga biti središnje, najvažnije mjesto na svijetu, ali i čovjek koji sam sebe smatra središtem svijeta. A mjesto koje se objektivno smatra »pupkom svijeta« — Rapanui — jest Uskrsni otok u Tihom oceanu. Kako vidite, već i samo spominjanje pupka nužno asocira na majku — samo smo s njom bili vezani pupčanom vrpcom — pupkovinom — tom jedinstvenom vezom, prilikom dolaska na svijet. No tom životnom vrpcom neki se ljudi vežu i za neka mjesta. Ako se za koga kaže da mu je npr. »pupak ostao u gostionici«, znači da taj praktički iz nje ne izlazi, da se od nje ne može odlijepiti. Zemlja kao personifikacija majke vidi se i u izreci: »Bez grijeha se ne može zabijati ni kolje u zemlju majku« jer će se ona naljutiti i osvetiti pa neće dati ploda. Personifikacija se lijepo vidi i u narodnoj pjesmi: »...te se gora preodjene listom, a zemljica travom i cvijetom.« Za zemlju se — kao i za ženu/majku — kaže da rađa, da daje ili ne daje ploda (»...i blagoslovljen plod utrobe tvoje«). Zemlja može biti rodna, plodna, ali i nerodna, jalova. Baš kao i — otkako je svijeta i vijeka — mnoga nesretna žena.Nives Opačić
Klikni za povratak