Vijenac 157

Glazba

Glazba

Neumoljiva ljepota prolaznosti

Glazba u filmu Vrtlog života

Glazba

Neumoljiva ljepota prolaznosti

Glazba u filmu Vrtlog života

Kada skladateljev život i rad postanu dijelom obiteljske tradicije koja je usmjerena na jednu određenu glazbenu vrstu, tada je samo pitanje vremena kada će njegovo ime prodrijeti u javnost (bilo hvaljeno ili kritizirano). Takav je slučaj s Thomasom Newmanom, čije mu obiteljske veze (on je sin legendarnog Alfreda Newmana, autora najavne glazbe za studio »20th Century Fox«, nećak slavnog filmskoga skladatelja Lionela Newmana i bratić pjevača, autora pjesama i filmskog skladatelja Randyja Newmana) svakako nisu odmogle u ostvarenju karijere filmskoga skladatelja...

Međutim, film American Beauty, koji je kod nas preveden kao Vrtlog života, nije skladateljski prvenac Thomasa Newmana. U nizu filmskih partitura posebno se ističu one za filmove Male žene i Iskupljenje u Shawshanku, koje definiraju njegov skladateljski stil kao lirsku konstantu, punu homogena ili heterogena kolorita i instrumentalne gustoće. Jednako kao što je bio slučaj u tim ostvarenjima, nježnost, lirika te neka vrst glazbene nostalgije, poput zaštitnoga znaka obilježavaju film Vrtlog života. Ono što je na glazbenom planu filma Vrtlog života novo i različito (za stvaralaštvo Thomasa Newmana) jest uporaba sintetskih zvukova, gdje zvučni efekti uz pomoć nekih akustičnih instrumenata (udaraljke, glasovir, gitara) postaju glavnim elementima melodičnosti i zvučnog kolorita. Jer — melodika je doista prisutna na svakom koraku, premda skrivena iza zvukova ne-melodičnih instrumenata i iza potrebe da se stvori zvučna kulisa koja će naginjati statičnom oslikavanju događaja.

Druga je stvar što je Newmanove popratne glazbe u filmu relativno malo. U nastojanju da stvori dojam realnog, stvarnog zbivanja, koji će tipičnu američku obitelj dodatno prikazati kao takvu premda ona to obično nije, redatelj Sam Mendes odlučio je zvučni dio filma »popuniti« nizom prizornih pjesama (među kojima je i obrada pjesme Because Eliota Smitha koju su izvorno pjevali Beatlesi). U tom kontekstu glazba Thomasa Newmana postaje dijelom onih rijetkih prizora koji ili nisu stvarni (Lesterova erotska maštanja o adolescentici Angeli) ili imaju funkciju povezivanja kadrova (scene u kojima se ne govori ili scene koje prikazuju niz događaja: npr. Carolyn se bezuspješno trudi prodati kuću).

Općenitost partiture bez pojedinačnih tema (tipa provodnih motiva za svaki pojedini lik) daje filmu nadzemaljsku dimenziju (glavni je lik već na početku filma mrtav!) i osjećaj da se skladatelj (i redatelj) obraća svima (pa svi ćemo umrijeti jednog dana!). Iz toga proizlazi da s glazbene strane sadržaj filma i nije tako važan: daleko je važnija ljepota života koji tako neumoljivo i beznadno prolazi.

Film Vrtlog života nominiran je za Oscara u osam kategorija, a u kategoriji najbolje originalne partiture nominiran je i filmski skladatelj Thomas Newman. Trebamo li biti iznenađeni?

Irena Paulus

Vijenac 157

157 - 9. ožujka 2000. | Arhiva

Klikni za povratak