Vijenac 157

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Najnagrađivanija Off-Broadway predstava

KAZALIŠNI GLOBUS

Najnagrađivanija Off-Broadway predstava

New York Drama Margaret Edison Wit, dobitnica Pulitzerove nagrade za 1999. godinu, početkom veljače krenula je iz Bostona na veliku američku turneju. Priča o istaknutoj britanskoj profesorici koja otkriva da za jednostavnu ljudsku dobrotu nije potrebna i nije dovoljna briljantnost uma, u kazališnoj inscenaciji na off-Broadwayu i režiji nedavno preminuloga Dereka Ansona Jonesa zacijelo je jedna od najnagrađivanijih predstava protekle godine. Dobitnica nagrade Obie, koju dodjeljuje »Village Voice« za najbolju glumačku interpretaciju, nagrade Drama Critics Circlea, Lucille Lortel nagrade, Drama Desk nagrade za tekst, predstavu, režiju, dizajn svjetla, nagrade Drama League i nagrade Outer Critics. Naslovnu ulogu u nagrađenoj predstavi tumačila je Kathleen Chalfant, koja je angažirana u verziji te predstave u Los Angelesu, što je imala premijeru potkraj veljače.

Bergmani

Stockholm The Royal Dramatic Theatre of Sweden, koji posjeduje šest kazališnih prostora različite veličine i na čijem se repertoaaru najčešće nalaze djela nordijskih klasika, u ožujku na Velikoj, glavnoj, sceni očekuje premijera Ibsenove Divlje patke u režiji Stefana Larssona. Premijernu izvedbu drame Michaela Frayna Kopenhagen u režiji Asa Melldahla Šveđani su vidjeli 19. veljače na jednoj od manjih, studijskih scena, dok ih je The Ghost Sonata Augusta Strindberga u režiji Ingmara Bergmana premijerno posjetila 12. veljače u Malarsalen.

Biti ili ne biti

Berlin Repertoar Berliner Ensemblea, kazališne kuće koju je osnovao i dugo vodio Bertold Brecht, 19. veljače obogaćen je za još jednu inscenaciju Shakespeareova Hamleta. U ožujku Ensemble priprema premijeru dramskog teksta Franza Xarera Kroetza Die Eingeborenne. U vremenu između dvije premijere Berlinci, kao i posjetitelji Berlina, mogu pogledati Handkeove Publikumsbeschimfung, Kroetzov Das Ende der Paarung, Brecht — akte Georgea Taborija, dvije drame Thomasa Bernharda, Brechtov Uspon i pad Arthura Uija, te Hapšenje Johanna Nepomuka Nestroya Petera Turrinija čija se drama Alpsko rumenilo može pogledati i u Zagrebu. Drama Lust poznate nam spisateljice Elfride Jelinek premijerno je prikazana na repertoaru Berliner Ensemblea 4. ožujka 2000.

Margita Mlinarić

Igra prošlošću

Pariz Manja scena francuske nacionalne kazališne kuće, Theatre du Vieux Colombier, ove je sezone obogatila kazališnu ponudu vrlo neobičnom inicijativom nazvanom Dialogues des hommes illustres. Iako se i inače u tom teatru postavljaju uglavnom djela suvremene francuske i svjetske književnosti, ove sezone na njegovu su se repertoaru našla četiri komada koja još nisu ni tiskana, a kamoli bilo gdje izvedena. No, gledatelji ih ne upoznaju kao gotovu kazališnu predstavu, nego svake druge subote u 17 sati poslijepodne, u duhu salonske tradicije, mogu uživati u njihovim komornim izvedbama. Zanimljivo je da su glavni likovi svih četiriju djela povijesne osobe, suvremenici koji su se susreli jednom ili nijednom. I kao što je to učinio Miro Gavran u Čehov je Tolstoju rekao zbogom ili Tom Stoppard u Travestijama, i ovdje su se autori poigrali prošlošću, drukčije isprepleli likove i osvijetlili njihove odnose na sasvim nov način. Na kazališnim kružocima koji nalikuju čitačim probama Parižanima su se dosad predstavili tekstovi starih majstora (Aristofan, Fontenelle i dr.) okupljeni u prvom predstavljanju pod naslovom Une petite Anthologie, zatim Main droit, main gauche Jeana Pierra de Beaumarchaisa o odnosu Voltairea i autorova prezimenjaka, te Albert et Charlie Oliviera Dutaillisa o, naravno, Chaplinu i Einsteinu. Do kraja sezone u Parizu će se susresti Sade i Mirabeau u komadu Raymonda Jeana Le rencontre de Vincennes te Proust i njegova sluškinja u drami La chambre de li#ge Jeana-Claudea Brisvillea.

Hrabro naprijed

Pariz-Creteil Od 3. do 19. ožujka u Parizu će se po sedmi put održati međunarodni festival kazališta, plesa i novih tehnologija Exit. Umjetnici iz Amerike, Austrije, Belgije, Japana i Iraka okupit će se kako bi srušili stara pravila izvedbenih umjetnosti i gledateljima prikazali predstave, instalacije i performanse koji nastaju negdje između realnog i virtualnog. Između ostalih, Chico Macmurtrie (SAD) izvest će predstavu Amorphic robot works kojoj su glavni glumci krakati automati od gume i metala sa elektronskim mehanizmom, The User (Kanada) dirigira svoju posljednju simfoniju orkestru koji se nalazi na ekranu, a Michael Saup pokušat će pred gledateljima materijalizirati virtualno miješajući informaciju, sliku i elektromagnetizam s tvari u čvrstom, tekućem i plinovitom stanju. I koliko god neki u takvim pokušajima vide totalnu alijenaciju kazališta, autori festivala pozivaju gledatelje da napuste opća mjesta izvedbenih umjetnosti i hrabro krenu putovima koji tek nastaju nudeći im nova uzbuđenja prilagođena hightech vremenu.

Erika Šarić

Vijenac 157

157 - 9. ožujka 2000. | Arhiva

Klikni za povratak