Vijenac 157

Likovnost

Izložba

Crtež trenutka

Sanja Gašparac u Galeriji Forum

Izložba

Crtež trenutka

Sanja Gašparac u Galeriji Forum

Grad Zagreb i dan danas trese deficit galerijskih prostora. U vrijeme kada kultura treba dobiti više mjesta u državnom proračunu zatvara se Galerija Arterija, jedna od ključnih galerija u okviru hrvatske suvremene umjetnosti.

Druga pak galerija u središtu grada, Galerija Forum, kojom ravna Kulturno-informativni centar, i dalje se izložbama pomalo izdvaja iz opće kulturne oskudice.

Tijekom veljače u toj galeriji radove izlaže mlada i simpatična zagrebačka umjetnica Sanja Gašparac. Izrasla u slikaricu u klasi profesora Zlatka Kauzlarića na Akademiji likovnih umjetnosti, Sanja od početaka gaji tip istraživačke umjetnosti, koja joj daje dosta slobode u izričaju i ne sputava je u različitim vrstama eksperimenata. Godine 1998. Sanja Gašparac dobila je nagradu Akademije za diplomski rad u svojoj klasi. Već se, naime, tijekom studija moglo zapaziti da je umjetnica prepuna ideja o tome kakvo slikarstvo želi.

Na svojoj prvoj samostalnoj izložbi Sanja je izložila trideset i jedan crtež pod zajedničkim naslovom Svjetlost. Riječ je o radovima iz posljednje dvije godine koji su nastali kao izravna reminiscencija svjetlosti na studijskom putovanju u Pariz. Sjetimo se samo kako svjetlost svakodnevno utječe na naše raspoloženje, naš bioritam. Sanja je tim radovima pokušala izraziti emocije koje su na nju ostavile impresije s osvijetljenih vitraja u interijerima pariških crkava i kapelica. Uzevši dva motiva, Notre Dame i Saint Chapelle, kao dva toposa pariške gotike, Sanja se ne libi izraziti fantastične efekte koje proizvodi obojeno staklo kroz koje prolaze zrake sunca. Iscrtavajući običnim olovkama u boji, jednom od tehnika koje zapravo pokazuju iskonsko umijeće iskaza dojmova, Sanja pretače svoj izraz poput pogleda kroz kaleidoskopski objektiv. Takvo pretakanje boja unutar velikih formata čini se poput jedinstvena i razrađena spektra unutar kojeg je svaka varijacija moguća. Visok postotak koncentracije na vizualnu stvarnost ovdje također dolazi do izražaja. I mali pokret oka unutar kompozicije potiče nas na drukčije sagledavanje objektivne stvarnosti.

Na razmeđi crteža koji preferiraju prelijevanje duginih boja po papiru i onih crteža koji se bave geometriziranim oblicima, Sanja postavlja crteže koji su njihova mješavina. Kako inače fizikalno objasniti pojam svjetlosti? U svoje crteže izložene u galeriji ona često ubacuje prizmatične oblike kako bi s uspjehom mogla ući u samu bit svjetlosti, ne bojeći se kontraefekata koji bi eventualno mogli prouzročiti rez između zbilje i onoga što potezom ruke završava na papiru. Dapače, ona te elemente koristi kao sastavni dio eksperimenta kojim se i nadalje želi baviti.

Njezini geometrizirajući crteži, koji poput teksture sačinjavaju izvanredne oblike, a i nadopunjuju crteže nježna kolorita, na prvi pogled od njih i odskaču. No, razgledavajući izložbu, zabavimo se malo optikom, i doći ćemo do gotovo metafizičkih oblika potaknutih iscrtavanjem paralelnih linija ili segmentnih odsječaka koji se lome pod najlogičnijim kutovima. Svjetlost je takva sama po sebi.

Svi ti lomovi i začudni oblici koje nam Sanja nudi gotovo su sploštene trodimenzionalne skulpture koje kao da jedva čekaju izlazak iz slike. Stoga bi bilo vrlo zanimljivo vidjeti realiziranu Sanjinu ideju o postavu izložbe skulptura kojima bi ti crteži bili uzor i izvor.

Trenutak je u njezinim crtežima također bitan. Činjenica jest da se svjetlost, a pogotovo ona obojena, iz trenutka u trenutak mijenja. Vremenska sekvencija za Sanju tada postaje dio nadahnuća. To je itekako vidljivo na njezinim crtežima.

Crtanje trenutaka u kojima se svjetlost razbija na osnovne elemente nije u nas čest slučaj. S pravom se, stoga, Sanja Gašparac može nazvati njezinom stvarateljicom. Stvarateljicom svjetlosti unutar trenutka.

Marko Kružić

Vijenac 157

157 - 9. ožujka 2000. | Arhiva

Klikni za povratak