Odjeci

03.11.2016.

hds.hr, Hrvatsko slovo

Adria-Ensemble Papandopulu za rođendan. Papandopulova djela izvedena u Njemačkoj

U tjedniku Hrvatsko slovo i na mrežnim stranicama Hrvatskoga društva skladatelja objavljen je članak Ane Kirchmayer-Wonnemann – naše ugledne violinistice, članice Matice hrvatske, ambasadorice i popularizatorice hrvatske kulture i glazbe u Njemačkoj – o koncertima na kojima su, među ostalim, predstavljena i djela našega glazbenog velikana Borisa Papandopula čiju 110-tu obljetnicu rođenja slavimo ove godine. Članak prenosimo u integralnom obliku.

______________________________________________________________________________________________

Adria-Ensemble Papandopulu za rođendan

Osnabrück (Njemačka)
Piše: Ana Kirchmayer-Wonnemann

 

Stotinu i desetu obljetnica rođenja, te dvadeset i petu obljetnicu smrti velikoga hrvatskog skladatelja i dirigenta Borisa Papandopula (Honnef na Rajni, 25. II. 1906 – Zagreb, 16. X. 1991) u dva navrata obilježio je i njemački komorni sastav Adria-Ensemble kojem je suosnivač hrvatska violinistica Ana Kirchmayer-Wonnemann. Svi članovi Adria-Ensemblea stalni su članovi Simfonijskog orkestra Osnabrück (Osnabrücker Symphonieorchester) koji djeluje u kazališnoj kući Theater Osnabrück.

Ove je godine spomenuto gradsko kazalište prvi put organiziralo festival komorne glazbe pod nazivom »Wohnton« (u slobodnom prijevodu Ton koji stanuje) na kojem je sudjelovalo osam komornih sastava čiji članovi redom čine i postav osnabrüškoga simfonijskog orkestra. Festival je održan od 16. do 18. rujna 2016., a bio je osmišljen tako da su posjetitelji i slušatelji Festivala tijekom tri dana mogli čuti svih osam ansambala.

Polusatni koncerti koji su odjekivali u dnevnim boravcima starogradskih osnabrüških kuća, vila, dvoraca i ureda, te u crkvi (barokni koncert) i u kazališnome foajeu (jazz standardi), bili su podijeljeni u tri promenadne šetnje: u Crvenu promenadu ‒ Andante grazioso/Cantabile; u Plavu promenadu ‒ Allegro con spirito/Con brio; te u Zelenu promenadu ‒ Presto con fuoco/ Presto assai. Svaka je promenadna ruta nudila četiri polusatna koncerta. Nakon prvoga, posjetiteljima svih promenada zajedničkoga koncerta barokne glazbe u bivšoj evangeličkoj crkvi Bergkirche (koja danas služi za koncertne događaje) ‒ a na kojem se moglo čuti obou i orgulje (Lukas Brandt oboa i Melanie Ortmann orgulje) ‒ publika je po vlastitu izboru odabirala »promenade«.

Zelena promenada prvih je pola sata bila ispunjena ritmom bubnjeva, timpana i udaraljki (Franz Lorenz, Ingo Rademann i Vincent Vogel), a na drugoj postaji u dnevnome boravku dr. Ralfa Waldschmita, intendanta kazališne kuće Osnabrück, smjestio se Adria-Ensemble u sastavu Adrian Wonnemann i Ana Kirchmayer-Wonnemann violine, Mariana Blanc viola, Lavinia Reck violončelo i Matthias Wernecke kontrabas. Uz Andante religioso za gudački kvintet Antonina Dvoraka, Adria-Ensemble izveo je Treći gudački kvartet 'Narodni' (iz 1945) hrvatskog velikana Borisa Papandopula. Ovim je nastupom već treći put na programu ovoga komornog sastava uvršteno djelo hrvatskoga skladatelja koji bi, da je još živ, u veljači ove godine bio proslavio svoj 110 rođendan.


Na slici: članovi komornoga sastava Adria-Ensemble  (violončelistica Lavinia Reck, violistica Mariana Blanc, violinisti Adrian Wonnemann i Ana Kirchmayer-Wonnemann) te pijanist Christopher Wasmuth

Vlastitom moderacijom glazbenici su vodili slušateljstvo kroz polusatne nastupe: posjetitelji Zelene promenade su od violinistice Ane Kirchmayer-Wonnemann mogli čuti nove spoznaje o zemlji koju uglavnom poznaju kao destinaciju za provođenje godišnjih odmora; o hrvatskoj kulturi i hrvatskome folkloru, o Slavoniji (kroz drugi stavak), te o narodnom instrumentu guslama, kojima je Boris Papandopulo posvetio treći stavak svoga hrvatskog narodnog kvarteta. Cijeli Festival bio je popraćen njemačkom NDR televizijom, pa je i na taj način ostala zabilježena glazbena baština Borisa Papandopula.

Na samu Papandopulovu 25. obljetnicu smrti, 16.listopada 2016. u zgradi kazališta Osnabrück, Adria-Ensemble održao je samostalni koncert na kojem se ponovno mogao čuti maestrov »Narodni« kvartet. Ovaj koncert komorne glazbe Adria-Ensemble započeo je jednim ranim djelom šesnaestogodišnjeag studenta Gustava Mahlera (1860‒1911), Stavkom za klavirski kvartet u a-molu, te nakon Papandopulova Trećega gudačkog kvarteta završio koncert ‒ koji je njemačka kritika opisala kao »facettenreich, ungewöhnlich und anspruchsvoll« (bogat nijansama, neobičan i zahtjevan) ‒ još jednim ranim djelom, glamuroznim Klavirskim kvintetom u f-molu op. 34 Johannesa Brahmsa (1833‒1897).

Njemački kritičar nije bio škrt na pohvalama: »...glazbenici su u svakom odsviranom djelu pokazali široko umijeće sviranja; od svjetlucave elegancije do teško dramatičnih pasaža kod Mahlera, preko potpuno drugačijih raspoloženja u Papandopulovu Kvartetu, ispunjenom raznolikošću hrvatskih običaja koje su, pretočene u neobičnu pomiješanost boja i tonova, članovi ansambla slojevito razgradili i pritom pokazali priznanja vrijednu razliku između melankoličnih i virtuoznih pasaža... Uz dinamičnu interpretaciju Brahmsova Klavirskoga kvinteta, veličanstveno odsviranim Finalom glazbenici su završili koncert«.

Među slušateljstvom ovih koncerata Adria-Ensemblea bili su svi vodeći kadrovi kazališne kuće Osnabrück: intendant dr.Ralf Waldschmit, šef dirigent Andreas Hotz, prvi kapelmeister Daniel Inbal i drugi kapelmeister An-Hoon Song. Svi su pokazali oduševljenje i interes za djela Borisa Papandopula.

 



Klikni za povratak

Pregled