Kolo 4, 2019.

Glazba , Naslovnica

Zdenka Weber

Sjajna suradnja s Kraljevinom Švedskom

(Osvrt na 49. Varaždinske barokne večeri)

Nastavljajući praksu organiziranja festivala barokne glazbe u Varaždinu u suradnji s odabranom državom-partnerom na ovogodišnjim su 49. Varaždinskim baroknim večerima (VBV), od 20. rujna do 1. listopada 2019., nastupili brojni solisti i ansambli iz Kraljevine Švedske. Zahvaljujući zbilja odličnim pripremama u kojima su prvenstveno surađivali Diana Helena Madunić, švedska veleposlanica u Republici Hrvatskoj, programski direktor festivala Dabor Bobić i ravnatelj Koncertnog ureda u Varaždinu Raymond Rojnik ostvareno je čak 30 koncerata u Varaždinu i u nizu gradova Varaždinske i obližnjih županija.

U Varaždinu su se pod zajedničkim nazivnikom Total baroque nudili iznimno zanimljivi programi, počevši od Međunarodne izložbe cvijeća u Starom gradu, Međunarodne izložbe kustoskog projekta Keramički laboratorij, različitih glazbenih show-programa, promenadnih koncerata, poduke iz švedskog jezika, čembalističkog seminara kojeg je u varaždinskoj Glazbenoj školi vodio mladi čembalist Franjo Bilić, izložbe radova Stephana Lupina, pa sve do vrlo bogate gastro ponude i gala večere s predstavljanjem švedskih i hrvatskih specijaliteta uz vrhunska vina i barokno pivo, a bili su prikazani i prikazivani i filmovi legendarnog švedskog redatelja Ingmara Bergmana.

Osim svih tih delicija za duh i tijelo održan je Znanstveni skup pod nazivom »Uloga Varaždinskih baroknih večeri u istraživanju, očuvanju i promociji hrvatske baštine baroka u 49 festivalskih godina«, u kojem su sudjelovali Eduard Vargović, Ana Kaniški, Franc Križnar gost iz Slovenije, Raymond Rojnik i Vladimir Gotal, varaždinski izdavač nosača zvuka. Nakon svečane dodjele festivalskih nagrada, čime tradicionalno završava službeni dio festivala i promocije novog nosača zvuka sa snimkama s prošlih festivala na kojima je sudjelovao varaždinski Mješoviti zbor Chorus angelicus s dirigentom Anđelkom Igrecom, a u povodu 20. obljetnice njihova djelovanja, što je bilo održano u Gradskoj vijećnici, na večernjem svečanom koncertu u katedrali javnosti su se predstavili polaznici Glazbene škole koji su uz pratnju Varaždinskoga komornog orkestra izvodili djela baroknoga repertoara.

Taj je svečani koncert svake godine posebna poslastica jer pokazuje i dokazuje sada već gotovo dva stoljeća dugu tradiciju vrsne glazbene pedagogije u Varaždinu, a to svakako osigurava ne samo glazbeni podmladak koji se odlučuje za glazbu kao profesiju već i trajno zanimanje za koncerte u gradu koji očito njeguje i publiku. Jer, a to valja posebno naglasiti, upravo su VBV jedini hrvatski nacionalni festival koji se, već time što se događa izvan ljetne sezone dopusta i lociran je u kontinentalnoj regiji, može pohvaliti doista uvijek brojnom publikom na svim koncertima, a to je lokalno stanovništvo koje već sada gotovo pola stoljeća prati, voli i uživa u izvedbama baroknoga glazbenog repertoara.


Nagrade uvijek najboljima

Kako VBV tradicionalno dodjeljuju dvije nagrade, i to Nagradu »Ivan Lukačić« za muzikološki rad i najviši izvodilački domet ansambla i Nagradu »Jurica Murai« za najbolju interpretaciju, festival je vrlo pozorno pratio Festivalski žiri koji je bio međunarodni: uz hrvatske članove dr. sc. Zdenku Weber, predsjednicu, Varaždinku, koja je kao muzikologinja i diplomatkinja radni vijek proboravila u Zagrebu, pijanisticu i znanstvenicu dr. sc. Tamaru Jurkić Sviben, docenticu na Pedagoškom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, te profesore varaždinske Glazbene škole Natašu Maričić, Dadu Ruža i Predraga Šanteka, bio je pridružen i gost iz Slovenije, muzikolog Tomaž Gržeta. Žiri je ocijenjivao samo koncerte održane u Varaždinu, budući da su se isti programi ponavljali još i u Knegincu Gornjem, Vinici, Loboru, Križevcima, Varaždinskim Toplicama, Krapini, Sv. Jurju na Bregu, Belecu, Ludbregu i Prelogu, i to u isto vrijeme kada i koncerti u Varaždinu.

Prema jednoglasnim odlukama Festivalskog žirija Nagrada »Ivan Lukačić« pripala je Ansamblu Responsorium za koncert Hrvatska glazbena baština, održan u crkvi sv. Florijana u Varaždinu 26. rujna. Nastupio je u sastavu: Roman Melisch, cantus, Andrès Montilla-Acurero, altus, Lior Leibovici, quintus, Marco Saccardin, tenor, Darko Solter, bassus, Sarah Dubus, cornetto, Silvio Richter, violina, Adàm Jakab, alt trombon, Tin Cuglj, tenor trombon, James Wigfull, bas trombon, Augustin Mršić, viola da gamba i Mario Penzar, orgulje. Izveo je Ansambl Responsorium psalme, mise i druge pjesme Tomasa Cechinija sabrane u zbirci čiji je izvorni naslov Psalmi, missa et alia cantica, op. 14. Riječ je o skladatelju talijanskog podrijetla rođenog u Veroni oko 1580. godine, ali koji je dolaskom u Dalmaciju i djelujući u prvo vrijeme kao maestro di cappella stolne crkve u Splitu (od 1603. do 1607. i još od 1613. do 1614.), a potom do smrti kao glazbeni ravnatelj, orguljaš i učitelj pjevanja u stolnoj crkvi u Hvaru (1614.–1644.), ušao u povjesnicu hrvatske glazbe kao jedan od osobito zaslužnih glazbenika. Autor najmanje 27 samostalnih opusa tiskanih u Veneciji ostavio je Cecchini vrijedna svjedočanstva osobnog skladateljskog dara kao i izuzetno dobrog poznavanja skladateljske prakse vremena u kojemu je živio, a djelujući u hrvatskoj sredini neminovno je utjecao na njezin glazbeno-kulturni razvoj. Preminuo je u Hvaru 31. kolovoza 1644. godine.

Činjenica je da su i ove, kao i svih prijašnjih godina, na VBV-u nastupili doista vrsni solisti i komorni sastavi, što uvijek članovimma žirija postavlja nemale dileme kome dodijeliti nagrade, nađeno je »solomonsko rješenje« koje uvijek može zadovoljiti, te je Nagrada »Jurica Murai« dodijeljena s jednakim pravom, dakle ex aequo, švedskoj mezzosopranistici Mariji Forsström koja je nastupila s ansamblom La Serenissima na koncertu »Ludilo i predanost« održanom u Palači Sermage u Varaždinu 22. rujna i Baroknom ansamblu Oslo Circles za koncert naslovljen »Lamento – rane talijanske Marijine lamentacije«, održan u Dvorcu Trakošćan, 28. rujna. Na programu ansambla La Serenissima bili su zastupljeni skladatelji Giovanni Felice Sances, Claudio Monteverdi, Henry Purcell, Barbara Strozzi, Johannes Kapsberger, Girolamo Frescobaldi, Stefano Landi, Domenico Mazzocchi, Bernardo Pasquini i Giulio Caccini, a Maria Forsström istakla se kao pjevačica čiji je glas siguran, prodoran, pokretan u koloraturama i osobito izražajan u odnosu na tehničke finese i dinamičke nijanse.

Odabirom pjesama čiji su pjesnički sadržaji dramatični, jer najčešće je bilo govora o prezrenoj i prevarenoj ljubavi te intenzivnoj tuzi uzrokovanoj ljubavnim jadima, dakle o afektima koje su barokni skladatelji znali vrlo adekvatno izraziti glazbenim sredstvima, kromatskim pomacima i dojmljivim melodijskim i harmonijskim kombinacijama, predstavila se mezzosopranistica Maria Forsström kao umjetnica sposobna svojim glasom udahnuti glazbi neophodnu tragiku a glumom oživjeti tipično baroknu patetiku u ekspresiji. Po tome su njezine izvedbe i cjelokupni scenski nastup izrazito stilski vjerna svjedočanstva kako je moguće glazbenu produkciju baroknog razdoblja interpretirati danas, a da ona kod suvremenog slušatelja može pobuditi i izazvati suosjećanje i istinske doživljaje koji su bili temeljne intencije autora teksta i glazbe u davno prošlim vremenima ‒ zaključili su članovi Festivalskog žirija.

Kada je pak riječ o norveškom komornom sastavu koji pod nazivom Barokni ansambl Oslo Circles djeluje od 2015. godine, a umjetnički ga vodi njemačka violinistica Astrid Kirscher i nastupa sa suradnicima Mariom Ines Zanovello, violina, Gunnarom Haugeom, violončelo, Jadranom Duncumbom, arhilutnja/teorba i Francescom Moiom, pozitiv, te s vokalnom solisticom mezzosopranissticom Mariannom Beate Kielland, žiri je bio oduševljen njihovim sjajnim izvedbama skladbi Salomona Rossija, Claudia Monteverdija, Tarquinia Merula, Girolama Frescobaldija, Alessandra Piccinija, Giovannija Felicea Sancesa, Benedetta Ferrarija, Marca Uccellinija i Pietra Marc’Antonia Cestija, baroknih majstora koji su predstavnici nadasve razvijene i djelima prebogate talijanske tradicije, a koja je usmjeravala cjelokupnu europsku baroknu glazbenu produkciju od kraja 16. do polovice 18. stoljeća.

Barokni ansambl Oslo Circles krenuo je putem sadržajnog osmišljavanja svojeg programa pa je uz instrumentalne točke uključio i vokalne bisere nastale na tekstove koji su inspirirani Marijinim tužaljkama. Žiri je nagradio jednako profinjene interpretacije mezzosopranistice Marianne Beate Kielland kao i sve odlično uvježbane članove Baroknog ansambla Oslo Circles. Tako su na 49. Baroknim večerima, koje su prvi put predstavile suradnju s jednom skandinavskom državom, nagrađena upravo dva ansambla koja svjedoče visoku razinu izvođačke prakse i na nama dalekom Sjeveru Europe.


Vrsne izvedbe bogatih koncertnih programa

Doista, u okviru 15 koncerata održanih u predivnim varaždinskim baroknim crkvama, u Starom gradu i u obnovljenoj Velikoj koncertnoj dvorani HNK te u Dvorcu Trakošćan nastupali su vrsni stručnjaci za autentično barokno interpretiranje i to ne samo iz Švedske već dakako i iz Hrvatske, a gostovali su i Zbor i solisti iz Južne Koreje.

Činjenica da u Hrvatskoj već 49 godina postoji za baroknu glazbu specilizirani festival potakla je usavršavanje za stilski autentično izvođenje bogatog repertoara iz razdoblja glazbenog baroka osobito mlađe glazbenike u Hrvatskoj. Sada već gotovo pola stoljeća tih usavršavanja, bilo pjevača bilo instrumentalista, pokazuje odlične rezultate, a u velikoj su mjeri pokrenuta i istraživanja hrvatske glazbene baštine baroknog razdoblja, što također daje iznimno vrijedne rezultate. Tako su se i ove godine na repertoarima uglednih virtuoza našla djela ne samo velikana poput J. S. Bacha, G. F. Händela ili pak Antonia Vivaldija i Henrya Purcella već i ostvarenja nebrojenih manjih majstora različitog nacionalnog podrijetla, sve do krajnje zanimljivh novosti iz ostavštine naroda Južne Amerike koje su predstavili članovi švedskog ansambla Villancico iz Stockholma.

Za one koji prate događanja na sceni interpretiranja barokne glazbe bit će zanimljivo saznati da su 49. Barokne večeri svečano otvorili Zbor i orkestar Göteborg Baroque s dirigentom Magnusom Kjellsonom, a u Varaždinu su gostovali još i proslavljeni ansambli Romeo & Julia Kören pod vodstvom Benoit Malmberga, Royal Swedish Chamber Orchestra s dirigentom Matsom Liljeforsom, te odlični trio La Serenissima iz Malmöa i vrsni švedski orguljaš Hans Fagius, a duo Hazeliu Hedin oduševio je pjevanjem i sviranjem švedske tradicijske glazbe na izvornim instrumentima poput citre i nyckelharpe. Od afirmiranih hrvatskih solista i ansambala publici su nezaboravne glazbene doživljaje pružili violinistica Laura Vadjon, Hrvatski barokni ansambl, Camerata Garestin s odličnom sopranisticom Ivanom Lazar i basom Berislavom Puškarićem, čembalist Franjo Bilić, Projekt Lazarus, Ansambl Responsorium, Ansambl Antiphonus i Zagrebački solisti koji su svi vrlo dojmljivo izvodili uspjela djela hrvatske i svjetske barokne baštine.

Činjenica da je veleposlanica Diana Helena Madunić, koja je hrvatskog podrijela i odlično govori hrvatski jezik, na svečanom otvorenju naglasila veliko zadovoljstvo da je upravo Kraljevina Švedska bila država-partner 49. Baroknih večeri. A prigodom dodjele festivalskih nagrada srdačno se zahvalila na organizaciji festivala, jer je prema njezinim riječima to zbilja bila prilika za još bolje povezivanje Republike Hrvatske i Kraljevine Švedske i ne samo na jačanju kulturnih već i svih drugih veza. Nakon svih dosadašnjih suradnji s državama-partnerima, time se pokazalo kao odlična mogućnost za obogaćivanje jednako u sadržajnom pogledu svih koncertnih programa kao i u dovođenju u Hrvatsku ponajboljih međunarodnih solista i ansambla specijaliziranih za baroknu glazbu, da su upravo Varaždinske barokne večeri festival koji ostvaruje bitnu kulturološku funkciju i odličnu afirmaciju hrvatske glazbene kulture ne samo kada je riječ o baroknoj glazbi već i u odnosu na itekako važno povezivanje hrvatskih s inozemnim institucijama, jačajući time i poziciju Hrvatske na međunarodnoj kulturnoj sceni općenito. Kako će iduće godine biti održane jubilarne 50. Barokne večeri, možemo se nadati da će suradnja s institucijama EU omogućiti dolazak glazbenika iz njezinih država članica kao i predstavljanje najkvalitetnijeg repertoara glazbe iz razdoblja baroka.

Kolo 4, 2019.

4, 2019.

Klikni za povratak