Iako je zamisao o osnivanju gitarskoga trija, koji su 1983. godine namjeravali utemeljiti profesor gitare na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu Darko Petrinjak i njegovi tadanji studenti István Römer i Goran Listeš, morala biti otkazana zbog operacije Römerova prsta na ruci, trio je pod nazivom Zagrebački gitarski trio osnovan već iduće godine i prvi put javno nastupio u Hrvatskom glazbenom zavodu u Zagrebu, 10. svibnja 1984. Program tog prvog nastupa bio je opsežan i obuhvaćao je sljedeće skladbe: Trio sonatu za kontrabas i dvije gitare G. F. Händela; Bachovu Ciacconu koju je solistički izveo Goran Listeš; Vivaldijevu Sonatu za kontrabas i continuo sa solistom na kontrabasu Darkom Petrinjakom; praizvedbu Male suite br. 4 Johna W. Duartea, koju je skladatelj napisao godinu dana ranije upravo za prvi koncert Zagrebačkoga gitarskog trija; Pet bagatela Williama Waltona sa solistom Istvánom Römerom; Ravelovu Pavanu za preminulu infantkinju i de Fallin Španjolski ples iz opere Kratak život.
Već je taj prvi koncert u glavnim crtama najavio programsku usmjerenost novoga komornog ansambla u kojemu su se okupila trojica vrsnih solista, a od kojih se Darko Petrinjak predstavio i kao kontrabasist i kao gitarist. Dakle, bile su na programu skladbe u obradama za tri gitare, solistička djela, ali i izvorna djelâ za gitarski trio, prvenstveno engleskog skladatelja Johna W. Duartea, kojega je sa zagrebačkim gitaristima povezivalo dugogodišnje prijateljstvo. Publika je s velikim simpatijama pozdravila nastup prvoga gitarskog trija u Hrvatskoj, a za njegove je članove to bio početak umjetničke i prijateljske suradnje koja traje eto već puna tri desetljeća. Zagrebački gitarski trio pojavio se tako 1984. godine kao znatno obogaćenje u zagrebačkom i širem hrvatskom glazbenom životu, a već je 25. lipnja iste godine slijedio nastup na Večerima na Griču sa sopranisticom Mirom Vlahović i tenorom Josipom Novoselom. Dakako, tako vrsni gitaristi imali su i međunarodne aspiracije i već 9. veljače 1986. godine predstavili su se londonskoj publici u poznatoj koncertnoj dvorani Wigmor Hall.
Imala sam zadovoljstvo biti u Londonu na tom prvom inozemnom nastupu Zagrebačkoga gitarskog trija i o koncertu sam izvijestila u Večernjem listu 18. veljače 1986. godine. U ovoj prigodi citirat ću ključna zapažanja o tom koncertu:
»Uzbuđenje pred nastup povećao je zadovoljavajući broj zainteresirane publike pred kojom su glazbenici izveli opsežan program djela u kombinaciji za dvije gitare i kontrabas ili za tri gitare. Skladbe Händela, Vivaldija i osobito praizvedba Trio sonate za dvije gitare i kontrabas Borisa Papandopula, u prvom dijelu koncerta, u stalnom usponu intenziteta zainteresiranosti uvjeravale su slušatelje da se radi o profesionalno i umjetnički spremnim glazbenicima koji su taj izlazak pred svjetsku javnost shvatili i pripremili vrlo ozbiljno. U drugom dijelu izvedena su djela za tri gitare Gragnanija, Duartea (britanska praizvedba Male suite suvremenog engleskog skladatelja koji je bio nazočan na koncertu), Ravela i Dvořáka. Temperatura u dvorani sve je više rasla, što je potvrđivao i sve dugotrajniji i glasniji pljesak. Dodaci, stavci Bacha, Čajkovskog i de Falle, nakon upornog odobravanja zadovoljne publike, i dalje su otkrivali mnogostranost mogućnosti glazbenika, čija vrlo uigrana i tehnički sigurna interpretativno dojmljiva prezentacija govori o pouzdanim pretpostavkama po kojima su takvi nastupi u svjetskoj areni pravi put za afirmaciju.«
Završna misao u navedenom osvrtu, kako će za »Darka Petrinjaka, Istvána Römera i Gorana Listeša ovaj nastup zacijelo ostati vrijedno iskustvo i doživljaj koji su podijelili s brojnim slušateljima i ostaje nada da će tim koncertom zainteresirati organizatore kako bi nastup u Londonu imao i svoje reprize u budućnosti« – itekako se kao želja ispunila. Slijedila su brojna gostovanja i Zagrebački gitarski trio nastupio je do sada u Njemačkoj, Francuskoj, Portugalu, Italiji, Sloveniji, Irskoj, Slovačkoj, Izraelu te vrlo često u Velikoj Britaniji. Inozemna je glazbena kritika svaki od tih nastupa popratila uvijek hvalospjevima u kojima se isticalo muzikalnost, tehničku usavršenost i nadasve precizno i uigrano muziciranje triju »magičnih hrvatskih gitara« (Il Golfo, Napulj, 28. kolovoza 1992.). Jednako su tako, navedimo samo još jedan od odličnih osvrta, bile hvaljene »izuzetne kvalitete glazbenika, odlična tehnika i savršeno zajedničko sviranje« (Guitarrendo, travanj 1998., Portugal).
Tako su se Zagrebačkom gitarskom triju otvorila vrata svjetskih koncertnih dvorana, kao i dakako hrvatskih (i tada još na širem planu jugoslavenskih). Njihovo je muziciranje ubrzo postalo znakom iznimne pedagogije i dometa »zagrebačke gitarske škole«, na čijem je početku od 1982. godine na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji bio upravo Darko Petrinjak. Posebno se stalno isticao vrlo zanimljiv repertoar Zagrebačkog gitarskog trija, bilo da na repertoaru imaju renesansna ili barokna djela, izvornu glazbu za tri gitare iz 19. stoljeća, romantične skladbe u obradama ili bogat izbor ostvarenja skladatelja 20. stoljeća. A muzicirali su kao trio gitara ili pak u formaciji za kontrabas i dvije gitare, što je svakako posebnost njihovih izvođačkih mogućnosti.
Svakako, kada je riječ o repertoaru Zagrebačkoga gitarskog trija, neophodno je istaći poticaje koje su kao trio gitara pružali inozemnim skladateljima poput Nikite Koshkina, Johna W. Duartea, ili pak Michaela Blakea Watkinsa, ali je dakako najbrojniji popis hrvatskih skladatelja koje je inspiriralo muziciranje i visoki tehnički dometi sjajnog gitarskog trija. Vrlo je bogat popis skladbi koje su Marko Ruždjak, Željko Brkanović, Adalbert Marković, Miroslav Miletić, Frano Parać, Sanja Drakulić, Olja Jelaska, Antun Tomislav Šaban i Nikša Njirić posvetili upravo ovom triju. Osim njihovih praizvedbi, Zagrebački gitarski trio praizvodio je i skladbe svojega člana Gorana Listeša, a izvodio je i djela Frana Matušića i Ive Josipovića te brojnih drugih hrvatskih skladatelja.
Uopće, zauzimanje za hrvatsko glazbeno stvaralaštvo jedna je od bitnih značajki glazbene misije koju tijekom 30-godišnjeg djelovanja Zagrebački gitarski trio zastupa i potvrđuje. Tako je i njihov nosač zvuka High Spirits (Cantus d.o.o., 2007.) posvećen isključivo djelima hrvatskih skladatelja i sadrži Hommage à Sorkočević Nikše Njirića, Consort trio Miroslava Miletića, Trio sonatu Adalberta Markovića, Sonatu a tre Željka Brkanovića, Fantaziju br. 3 Gorana Listeša, Fablier Stanka Horvata i High Spirits Sanje Drakulić. Osim tog nosača zvuka, i nešto stariji CD Zagrebačkog gitarskog trija iz 2001. godine (BeST MUSIC), nazvan The River of Time po skladbi britanskog skladatelja Michaela Blakea Watkinsa koja je triju posvećena, sadrži uz skladbe Stephena Dodgsona, Alfonsa Montesa i Michaela Blakea Watkinsa i ostvarenja hrvatskih autora: Notturno Marka Ruždjaka, Ostinato ostentato Antuna Tomislava Šabana, A tre Ive Josipovića, Passacagliu Anđelka Klobučara i Tri sonetne bagatele Rubena Radice (skladane za tri gitare, flautu, vibrafon, marimbu i glasovir te recitatora, pri čemu je svakako posebno dirljivo čuti glas uglednog preminulog glumca Zlatka Crnkovića).
Valja pridodati da je diskografija Zagrebačkog gitarskog trija i bogatija. Tu su još stariji nosači zvuka iz 1985. godine, sa skladbama Händela, Ravela i de Falle i iz 1989. godine s djelima Bacha, Klobučara, Papandopula i Dvořáka (Jugoton), zatim April is the cruelles month iz 1995. godine s djelima Duartea, Ruždjaka, Wagner-Régenyja, Detonija, Paraća, Foretića, Ambrosiusa, Koškina i Matušića (Hrvatsko društvo skladatelja-Orfej HRT), potom CD iz 1997. godine posvećen isključivo ostvarenjima Johna W. Duartea (Dinaton), te onaj iz 2004. pod nazivom Rajski otok, sa skladbama Matušića, Bellinattija, Listeša, Almeide, Gnatallija, Rizza, Rouxa i drugih (Tonika-Croatia Records).
Sve spomenuto pokazuje vrlo angažirana nastojanja da se repertoar »ovjekovječi« i da se hrvatska diskografija obogati snimkama skladbi koje je Zagrebački gitarski trio uglavnom praizvodio, jer su njemu bila i posvećena, te na taj način ustalio izvedbene standarde koji svim budućim interpretima mogu poslužiti kao nezaobilazan uzor. Doista, kada se sluša nosače zvuka Zagrebačkoga gitarskog trija dobiva se uvid u njihovu odličnu uigranost, u zajedničko poimanje glazbe što osvaja posebnom ujednačenošću interpretacija, kao i u njihove sjajne tehničke mogućnosti, sposobnosti izvođenja i najzahtjevnijih virtuoznih pasaža i sklopova i, ono što zacijelo nije nimalo manje važno, u njihovu evidentnu radost muziciranja, a što se potvrđuje kontinuiranim zajedništvom u nepromijenjenom sastavu već, eto, puna tri desetljaća.
To je svakako impozantna brojka u istom sastavu provedenih godina. Iako broj njihovih koncerata ne prelazi nešto više od 200 javnih nastupa, svi su izlasci pred javnost bili praćeni sjajnim kritikama, bilo da je Zagrebački gitarski trio nastupao u domovini ili u inozemstvu. Svoju pak visoku profesionalnu razinu članovi Zagrebačkoga gitarskog trija osiguravaju i činjenicom da su sva trojica i vrlo cijenjeni solisti i gitarski pedagozi, a to se potvrđuje i u njihovoj ozbiljnosti pristupa svakome glazbenom djelu, o bilo kojem stilskom usmjerenju da je riječ, kao i u osnovi njihove trajno nepomućene spremnosti da zajedničkim trudom i tehničkim vrlinama ozvuče glazbu koju stavljaju na program.
Upravo zbog svih navedenih značajki i odlikâ Zagrebačkoga gitarskog trija, u prigodi njegove 30. obljetnice djelovanja nužno i pojedinačno predstaviti svakog člana. Evo njihovih kratkih profesionalnih biografija:
Darko Petrinjak (Zagreb, 1954.) diplomirao je kontrabas u razredu Josipa Novosela na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te gitaru i lutnju na Kraljevskoj muzičkoj akademiji u Londonu. Solističke gitarske recitale održao je diljem domovine i u mnogim europskim državama. Snimio je 20-ak nosača zvuka kao solist na gitari, duete s violinom, violončelom, flautom i glasom te s gudačkim kvartetom. Osobito je bila zapažena njegova suradnja s Dunjom Vejzović, s kojom je snimio dvostruki LP sa španjolskim repertoarom (Granados, de Falla), te s renesansnom glazbom za lutnju. Član je žirija na međunarodnim gitarskim natjecanjima i vodi majstorske tečajeve na festivalima i na muzičkim akademijama. Ugledni hrvatski skladatelji (Papandopulo, Šulek, Bjelinski, Miletić, Njirić, Klobučar, Ruždjak, Juranić, Parać i dr.) za njega su skladali djela za gitaru, među kojima su i četiri koncerta za gitaru i orkestar.
Petrinjak je urednik dvadesetak notnih izdanja za gitaru, među kojima se ističe prvo cjelokupno izdanje popijevaka za glas i gitaru Varaždinca Ivana Padovca, hrvatskog gitarskog virtuoza i skladatelja iz 19. stoljeća; Padovcu je posvetio i CD s prvim suvremenim snimkama njegovih concertina za gitaru i gudački kvartet. Osim toga, predavao je gitaru na Školi za glazbu u Birminghamu (1978.-1981.), a od 1982. godine vodi razred za gitaru na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu i od 1997. godine u zvanju je redovnog profesora. Kraljevska muzička akademija u Londonu imenovala ga je 1990. za pridruženog člana (Associate of the Royal Academy of Music), a 1997. godine odlikovan je redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića.
István Römer (Zagreb, 1962.) studirao je gitaru u razredu Marge Bäuml-Klasinc na Visokoj školi za glazbu i dramske umjetnosti u Grazu (diplomirao 1984.) i na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, u klasi Darka Petrinjaka (diplomirao 1983.). Njegova je karijera započela osvajanjem niza nagrada na međunarodnim natjecanjima, od kojih valja izdvojiti prve nagrade osvojene sredinom 1980-ih u Mettmannu (Njemačka) i na Segovijinom natjecanju u Palma de Mallorci, te nešto kasnije u Viňi del Mar u Čileu. U svome popisu bilježi više stotina koncerata u Europi, Južnoj Americi i Aziji. Dva su njegova koncerta u Zagrebu (2001. i 2005.) bila uključena u izbor najboljih koncerata u Hrvatskoj tih godina, i to u listovima Vijenac (2001.) i Vjesnik (2005.). Römerova sklonost glazbi J. S. Bacha doživjela je vrhunac jedinstvenim pothvatom – integralnim izvedbama svih šest Sonata i partita za violinu solo u obradbi za gitaru koje je izradio violončelist Valter Dešpalj.
Osim solističkih recitala i nastupa uz ugledne hrvatske i inozemne orkestre, Römer vlo često djeluje i kao komorni glazbenik te je održao brojne koncerte u duetu s Valterom Dešpaljem i klarinetistom Milkom Pravdićem. Objavio je tri solistička albuma i CD u duetu s Valterom Dešpaljem. Redoviti je profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a održava majstorske tečajeve na raznim festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu.
Goran Listeš (Split, 1961.) završio je studij na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u razredu Darka Petrinjaka i na Visokoj školi za glazbu i dramske umjetnosti u Grazu, u razredu Marge Bäuml-Klasinc. Pobjednik je međunarodnih natjecanja Jeunesses Musicales (Beograd, 1985.), Fernando Sor (Rim, 1989.) i Mauro Giuliani (Bari, 1989.). Na natjecanju Printemps de la Guitare u belgijskom Walcourtu 1990. osvojio je prvu nagradu – Zlatnu medalju kraljice Fabiole, nagradu Belgijske skladateljske unije kao najbolji interpret skladbe belgijskog autora, te posebnu Nagradu novinara. Gostovao je u prestižnim dvoranama kao što su Wigmore Hall u Londonu, Radio France Auditorium u Parizu, Sala Čajkovski u Moskvi te u Belgiji, Italiji, Španjolskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Poljskoj, Austriji, na Kubi i dr.
Osim na solističkim koncertima, Listeš je nastupao i s mnogim orkestrima (Zagrebačka filharmonija, Češka filharmonija, Madridski orkestar, Belgijski komorni orkestar I Fiamminghi i dr.). Kao komorni glazbenik nastupao je s Katiom Ricciarelli, Tonkom Ninićem, Orestom Shourgotom, a djeluje i u nekoliko drugih gitarskih sastava, npr. u duetu s talijanskim gitaristom Agostinom Valenteom i u Talijanskom gitarskom kvartetu. Snimao je za tvrtke Croatia Records, Orfej, Plein Jeu Editions i Niccolò. Uspješno se bavi i skladanjem. Talijanska izdavačka kuća Guitar Editions objavila je njegovo notno izdanje i CD s vlastitim skladbama za jednu i dvije gitare. Redoviti je profesor gitare na Umjetničkoj akademiji u Splitu i gost-profesor na Konzervatoriju u Monopoliju (Italija), a majstorske tečajeve održava u Austriji, Italiji i Hrvatskoj.
Tijekom 2014. godine bit će još prigoda i koncerata kojima će Zagrebački gitarski trio obilježiti 30. obljetnicu svoga postojanja i plodnoga djelovanja – tri slavna protekla desetljeća u kojima su kao vrsni glazbenici i trajno bliski prijatelji oduševljavali ljubitelje gitare, u Hrvatskoj i u inozemstvu. Kako su sva trojica još u punom naponu snage, treba vjerovati da će njihova suradnja i uspjesi biti nastavljeni i u idućim desetljećima. To im svakako od srca i želimo i iskreno čestitamo na svemu što su do sada ostvarili!
2, 2014.
Klikni za povratak