I muzeji i anti-muzeji, slično fotografijama, kradu iz utrobe ribe kaosa onu dragocjenu i skrivenu leđnu kost reda. Onaj prah koji se neće brzo vratiti prahu, tvar koja se neće raspasti, struliti i skriti. Lukavo i spretno poput mačka kolekcionari i kustosi izvlače crvenu nit iz sivog i zamumuljenog klupka svijeta. To je vrsta borbe prsa u prsa sa sjenama, s prolaznim, sa skrivenim. Muzeji su svojevrsni odred za složeni red, služba za spašavanje, konzervaciju i zaštitu svake temeljne geometrije u vodi vremena. Iz kaotičnih i silovitih brzaca vremena strši previše slomljenih kostiju, ostalo je mnogo krvi i modrica; odatle mnogi muzeji ovoga grubog svijeta tematiziraju nasilje. Naprimjer, valjda je jedan od najčešćih muzeja na svijetu – Muzej rata. Od toga nije daleko ni Muzej policije i Muzej vatrenog oružja.
Iz nekog razloga, ljudi vole posjećivati muzeje povezane s patnjom. Potaknuti hormonom tanatosa mnogi turisti u centrima velegradova hrle u one mračne muzejčiće nakrcane oronulim i istrtim spravama za mučenje. I uzdišu, krše ruke, grizu donju usnu. Svi će se složiti da je ponekad i ljudska ljubav sprava za mučenje, pa je na zagrebačkom Gornjem gradu neumitnom logikom i inercijom ljudskoga iskustva otvoren Muzej prekinutih veza. (Usput, ovaj mi se muzej čini odveć sterilan, izostaje mu aura loma od groma srca.)
Nadalje, u Americi postoji Muzej tragedija u američkoj povijesti i njeguje zvjezdanu auru noire glamura, a u Beogradu odnedavna postoji potresan Muzej nasilja, koji svojim izlošcima egzorcira nasilje nad drukčijima i slabijima. U rimskom zoološkom vrtu ove se godine otvorio Muzej zločina nad okolišem, čija je svrha podizanje svijesti o ilegalnoj trgovini florom i faunom, te svim izumirućim vrstama svijeta. Među njegovim će se eksponatima naći trista čuda, sirova i obrađena slonovača, nakit, suveniri, školjke, oklopi kornjača, razna krzna, koralji. Možda su najčudniji eksponat lijekovi tradicionalne kineske medicine koji su napravljeni od organa životinja zaštićenih Konvencijom o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje faune i flore. Nabrojani inventar aktivističkoga rimskog muzeja podsjeća me na sve one egzotične predmete koji su se mogli naći u slavnom Wunderkammeru, ili Kabinetu čuda.
Wunderkammer je bio šarmantna preteča svih današnjih muzeja, a pojavio se u bogatoj Europi 16. stoljeća. Osim čuda flore i faune, tu su bili bez reda poslagani dijelovi i nacrti neobičnih strojeva, skeleti mogućih i nemogućih bića, skupocjeno ukrašeno pokućstvo, bodeži, medaljoni i rijetke knjige, tajne zemljopisne karte, rijedak porculan, perje, slike i skulpture. Neodoljivo to podsjeća na Schulzove Dućane cimetne boje, u kojima si mogao naći »kalafonij iz Malabra, kineske preslikače, jaja egzotičnih kukaca, papiga tukana, indigo, nirnberške mehanizme, korijen mandragore, homunkuluse u teglama, rijetke i osobite knjige i mikroskope«. Aristokratski Wunderkammer bio je mini mundus, trodimenzionalna pozornica svijeta i povijesti, i predstavljao je patronovu kontrolu nad svijetom kroz njegovu mikorskopsku reprodukciju, što je danas svakako internet. Univerzalni muzej, internet je taj wunderkammer, sveprisutna plošna cornucopia beskrajnih sličica svijeta od koje te u svakoj sekundi dijeli samo klik mišem. Ipak, kako bi internet mogao zamijeniti ljudsku potrebu za kretanjem, za opiljivim, protežnim?
Raduje me da danas naše tijelo, ne samo naše oko, može ući kroz vrata najčudnijih muzeja na svijetu, kakvi prije nisu bili zamislivi. Oni se bave malim i nekanonskim povijestima te neukroćenim pripovijestima, u kojima su eksponati izloženi na sasvim osobit način, a teme su sve bizarnije i ponekad šarmantno suvišne. No kako komu; za razliku od većine žena, muškarci će prezrivo izviti obrvu i zapitati se komu normalnome treba amsterdamski Muzej ručnih torbica s više od 4 000 eksponata, od srednjega vijeka do danas. No, sve su to itekako potrebni muzeji nabujale mašte, opsesija, sitneži i rubnoga. Primjerice, u Turskoj je otvoren Muzej kose s više od 16 000 izložaka; u Parizu Muzej kanalizacijskog sustava koji dosljedno smrdi; na Islandu falološki muzej; u Indiji Muzej povijest zahodskih školjki; u Wisconsinu Muzej cirkuskog svijeta; u Francuskoj Muzej slatkiša, u Teksasu Muzej bodljikave žice, u Washingtonu Muzej povijesti banane, u Rimu Muzej duša u čistilištu, u Ulmu Muzej kulture kruha, u Berlinu Muzej slova, u Hondurasu Muzej leptira i kukaca; u Sommervilleu se može (nažalost, ne samo tamo) posjetiti Muzej loše umjetnosti; u Philadelphiji poludjeti u Muzeju tjelesnih abnormalnosti sa čak 200 000 izložaka; u Japanu povraćati u Muzeju ljudskih i životinjskih parazita; u Hollywoodu skončati u Muzeju smrti; u Minnesoti vidjeti Muzej upitnih medicinskih instrumenata; u Italiji Muzej kulture uživanja sladoleda; u Sankt Petersburgu Muzej Freudovih snova; u Berlinu Muzej zabranjene umjetnosti.
Upravo je takvim malim muzejima nobelovac Orhan Pamuk posvetio posljednja poglavlja, a ne neki način i cijeli svoj roman Muzej nevinosti, pripovijest o neuzvraćenoj ljubavi i nevinosti stvari. Prošloga je ljeta ovaj turski pisac u Istanbulu otvorio, tj, utjelovio Muzej nevinosti, na čijim je eksponatima predano radio 13 godina usporedo s pisanjem romana. Muzej je prostorna ekspanzija i opredmećeni negativ njegova romana, pa se u njemu mogu naći – osim starih fotografija, ambalaža, pisama, računa, šalica za kavu, tanjura i zbirkâ soljenki, ključeva i igračaka iz Istambula sedamsedetih godina prošloga stoljeća – čak 4213 opušaka koje je popušila junakinja Fusun, i kako sam kaže, više nego ih izloženih ima Muzej duhana u Parizu. Nekom drukčijom poezijom od ove opsesivne proze odiše Muzej nečuvenih stvari u Berlinu, u kojem se, između ostalih rariteta, može naći Benjaminova pisaća mašina, kamen na kojem je sjedio Petrarka, spomenik kujici Lajki, voštani zečevi Josepha Beuysa, krzno posljednjeg patuljastog jelena iz zen samostana Myken Vhu, i dr.
Kao pjesnikinja i ljubiteljica svega oko poezije, nedavno sam se zapitala – odakle toliki manjak Muzeja poezije na svijetu? Pri tome ne mislim na muzejske web stranice i na pljesnjive, samotne rodne kuće pojedinih pjesnika, a pogotovo ne mislim na »muzeološke« tekstove o poeziji, recimo uvodni tekst i antologija Muzej modernoga pjesništva H.M. Enzenbergera. Ovdje onako dječje maštam o klasičnom konceptu golemog muzeja na tri kata kao elitnog i posvećenog prostora. Recimo, pravi pravcati Muzej svjetske poezije kroz stoljeća, koji bi – osim pjesama i pisama – izlagao svojevrsne relikvije, dičio se s jastučićem za igle recimo Cvetajeve, Leopardijevim ubrusom, srebrnom pljoskom E.A. Poea, Whitmanovim nožem, Ujevićevim šeširom, Dragojevićevim starim tenisicama za trčanje Maksimirom i tako dalje. No, kad bi napokon bio otvoren, bi li u ovakvo prozaično doba opstao više od nekoliko mjeseci, godina?
Nažalost, jedan od neobičnijih i grandioznijih Muzeja poezije, izgrađen u Kyotu, zatvoren je prije dvije godine nakon samo šest godina rada. Možda zato što je bio posvećen samo tradicionalnoj japanskoj poeziji, točnije klasičnoj antologiji Ogura Hyakunin Isshu, koja je sadržavala pjesme više od stotinu autora. Njegovo zatvaranje zapravo nas čudi, jer se radilo se o zapanjujućem vizualnom čudu visoke tehnologije; naime, kako to biva u Japanu, iza njegove gradnje stajao je ekscentrični milijarder, vlasnik Nintenda. A gdje su drugi entuzijasti? I kako bismo mi gledali na muzej hrvatske poezije koji bi otvorio neki korporacijski div? Čini se da se, osim Japana, samo Amerika značajnije pozabavila poezijom u muzeju, pa samo u glavnom gradu Amerike postoji živahni American Poetry Museum i Museum of Russian Poetry posvećen Cvetajevoj, Pasternaku, Ahmatovoj, Gumilevu, Mandelstamu. Vjerojatno bi bilo zanimljivo prošetati se interaktivnim muzejom pjesništva neobičnog naziva Rural Oklahoma Museum of Poetry...
I to je, koliko je meni poznato, sve. Tako su mnogi »muzeji poezije« ostali spljošteni, zarobljeni u nekom nemuzejskom tekstu, izgrađeni i otvoreni posjetiteljima samo u rečenicama i poetičnim naslovima kojima su njihovi autori nakitili svoje proze i romane. Sjetimo se naslova poznatih romana »Muzej tišine«, »Muzej straha«, »Muzej nevinosti«, »Muzej zaboravljenih tajni«, »Muzej bezuvjetne predaje«, »Muzej zaboravljenih sjećanja«, pa i spomenute slavne antologije »Muzej moderne poezije« i nešto novije »Iz muzeja šumova«. Zapravo, osim čeznutog monumentalnog Muzeja svjetske poezije, možda bi bio dovoljan za početak još jedan rubni, neko mjestašce na uglu koje bi spadalo u ovu skupinu »muzeja cimetne boje«: naime, muzej slavnih muzejskih naslova i njihovih naslovnica.
2, 2014.
Klikni za povratak