Kolo 1, 2014.

Književna scena

Dorta Jagić

Bijeg je borba

Nema ništa lijepo oko pustinje osim njezina imena. I te zvučne riječi koje su ljudi pridružili njihovu ledu i pijesku previše su lijepe: Taklamakan, Namib, Thar, Atacama, Kizilkum, Tengger, Kalihari, Mojave, Dašt-e Kavir, Sonora. Svaka bi se trebala zvati Gobi, to je prava i strašna riječ za pustaru. E, u mene se navukao taj Gobi. I nije važno koje je vrste, svaka je pustinja svom svojom punom i zasljepljujućom prazninom jako vidljiva na suncu. Ne možeš je sakriti, jer iz nje strši usijana smrt. Vidi se da ne možeš napisati pjesmu o ljubavi, da ne možeš disati i gledati u ptice. Svaki onaj koji se našao pa se još i izgubio u vlastitoj pustinji to bolno zna. I s najviših se prozora i balkona vidi da koračaš krajnje apstrahiran i pojednostavljen, ti, stup srama. U ispražnjenom tijelu hodaš gradom koji – uvijek istim putanjama – prohodavaš godinama, kao da si njegov ropski elektron. Pusta si, pa unatoč košulji, hodaš gola i oguljena od žile svakog bršljana zagrljaja.

Ponekad privlačiš pažnju kod preosjetljivih ljudi tom nemoguće sterilnom kožom, opranom od mirisa ručka, soli, tla i mora, od brodskoga ulja. Počešljana i namirisana, na prvom raskršću stavljaš smokvin list osmijeha, spremnosti na ritmično rukovanje i male razgovore. Trudiš se postojati, no kao da ti ništa ne ide od ruke, tramvaj ti zatvara vrata pred nosom, mobitelu je iscurila baterija, i sjena tvoje kose na asfaltu je uporno sijeda. Ruke su ti u džepovima mlitave kao životinjice u dupljama za zimski san. Ljubav, ljubav je otišla, ostavila je praznu staklenku srca. No svima je vidljivo da je ljubav otišla i iz cijele tvoje siluete. Leđa, tvoja su labuđa leđa odjednom duboko crna i pusta, kao da ih je izjeo samotni pustinjski crv. S novim i golemim viškom slobodnoga vremena samo prividno slobodno promatraš zgrade i prolaznike, no tvoje oči vrludaju prazno po unutarnjem krajoliku. A on je beskrajno pust kao Gobi, nekom silom preko noći ostao bez raslinja, bez rečenica i bez dragih ljudi. Bez onog golemog Stabla života. Gdje god pogled seže, samo ta strašna praznina, žeđ i glad za fatamorganama, za oblicima i podražajima, za luna-parkom.

Ivan Krstitelj, Glas iz pustinje nije poznavao ovu pustinju, ova pustinja je bez glasa. Šupljina je tvoje ludilo. Bez promišljanja pođeš napuniti pusto zjalo raslinjem slika, nadjevom novih holivudskih filmova, u kinu šutiš, a najradije bi to napušteno pašče u tebi tu pred svima vrištalo, zavijalo od te skupocjene laži, od iritacije spektaklom i pekućom sjenom stranca koji sjedi do tebe. Nema mnogo pomoći ni u kockarnici, pustinje grizu dušu sitno i kiselo kao mravi, oštro je briju kao pustinjski vjetar. Pustinje su kao u pijesak izmljeveni zubi hijene. No čak ni oni ne mogu zagristi i pojesti ono kurje oko kornjače, gmazovsku tromost koja dokazuje nepostojanje kretanja. U tebi sve stoji na mjestu kao veliko, dobro zakovano i široko razapeto sivo platno ma koliko se trčkaranja pločnicima odvijalo svake minute, svakoga sata, koliko kilomatraže od trgova do parkova, od tržnica do kafića i natrag. I zato treba smjesta pobjeći iz pustinje, još dok je vrijeme, dok te ne samelje u prah na svoju sliku, ne pojede kao zla vila vjenčani stručak tulipana. Valja istupiti iz kruga tih fatamorganičkih trikova, privida. Bijeg je zapravo borba! Bijeg je u ovom slučaju hrabrost. Nikako kukavičluk, bljuvanje vlastite kičme.

Klaićev riječnik ovako definira »eskapizam« – engl. (escape) »bijeg od života«, »traženje smirenja«, »spašavanje od odgovornosti«, bijeg iz stvarnosti, »odlazak do nekih imaginarnih podneblja, zvjezdanog neba i sunčanih otoka«, oslobađanje iz zbilje svakodnevlja i bijeg »put daleke začarane zemlje«... Upravo si pogodila bit, o strijelo definicije! Trebala mi je, treba mi i trebat će mi promjena smirenja u kretanju. I otići ću daleko, s ove obale golublje kosti na obalu galebova krila. U mogućnosti bijega naziru se signali šarenih bljeskova dijaloga i nove ljubavi.

Putovanje je divljenje slobodi. Takva je sloboda eliksir bezbrižnosti. Ne bi bio loš bijeg u najsiromašniju zemlju na svijetu, u Mozambik, s divnim plažama, gdje nikoga ne napadaju pustinjski jarci s rogovima svojih nepodmirljivih obaveza, fiskalnih i birokratskih zahtjeva s pečatima. Sveta li je ekstaza grljenja i cmakanja sa siročićima u kršćanskim misijama! Ili zavezanih očiju poći na neke nepoznate obale na dalekom jugu, k rijetkim nekontaktiranim plemenima koja te mogu skuhati s tropskim celerom u loncu. To se zove umrijeti sa stilom! A ako se u putničkom bunilu ne iskrcaš na obalama nekih još neucrtanih mora, onda se svakako valja baciti u divlje rijeke za ekstremne survivor podvige čije vode nagrizaju endorfinom svaki robotizirani mozak. Osim mističnim zanosima, nutranja se pustinja može detonirati, zakopati, pošumiti ili rastočiti i na Alpama, Italiji, u Ekvadoru, Kostariki, na Cabo Verdeu, u Čadu. A u slučaju da ne skinem svoju staru kožu sa slovima pjesme i ne otkrijem neki vojni, sportski ili znanstveni talenat u sebi, od zore do mraka samo ću šetati, zuriti i predvečer pisati izmišljotine. Bilo bi divno živjeti bez lažno kliznih vrata banke, ambulante, pošte, općine i da – oslobođena svih okvira – mogu bilježiti atmosfere i oštre zaplete kao Agatha Christie pod slamnatim šeširom na brodu koji plovi Nilom. Ili još bolje, ona čudna i fascinantna novinarka Nellie Bly na svom odvažnom putu oko svijeta. I ona je samo bježala od svoje pustinjske kože, iako je izvana izgledalo kao da se radi o strašno drskom i pionirskom projektu za jedno zakopčano 19. stoljeće.

Kad je nečija ljubav u tebi, sretan si i na suhom dnu vulkana. Sretan si u ustima talibana, u pljuvački muhe. U čaši tekućeg dušika. Čim se sjetim da sam cijelu prošlu godinu živjela s dušom bića u euforiji jer je na nekoj vrsti blažene samrti, stegne mi se jednjak. Stegne mi se sva crna odjeća. Stegne mi se cipela i kovčeg. Prsne mi šalica za kavu. Bubne mi bubnjić u uhu. Na prstima se stvori tetovaža: Putniče, bila sam nasmrt sretna. Zbog te velike ljubavi bila sam nasmrt živo biće čija se koža para od lave života. I dok sam slušala rekvijeme smijala sam se dok su mi se u svjetlucavom eteru stopala izdizala iz razgaženih zemaljskih cipela – kroz stablo križa – prema nebeskim sandalama. Ljudi oko mene najčešće su govorili o radu, o projektima. Šapuće im duša iz džepa: radim dakle jesam. Rad, rad i samo rad tjera nam glad i svaki jad. Rad kao iskupljenje kad si nevoljen i kad ne voliš. Ljubav ne traži rad, ne primjećuje ga, on je u ljubavi samorazumljiv kao zrak i opojan je kao dokolica. Pitali su me, što to radiš kad si tako sretna? Ne radim ništa posebno, pišem komentare, pjesme i crtice, ponekad glasno pjevam i molim po cesti, ispijam kave s prijateljicama, šećem psa, odlazim u besmislene kupovine. I volim. Je li ljubav rad? I što sad?

No danas je moj dio ormara u nekad voljenom stanu prazan, nema ni odjeće ni kostura da noću poispadaju. Sve je drukčije. Živim sama i nastanjujem neki drugi ormar, navikavam se na njegovu nezanimljivost i mrak. Od jutra radim i obavljam opće koristan rad previše svjesna rada na tom radu kao i mnogi drugi radnici, a moj usamljeni jezik postaje učinkoviti lingvistički aparatić, stroj za maglu. Mala livada s frazeološkim kvržicama umjeto okusnih pupoljaka. Pozdravi me i reći ću ti što radim. Evo me kako gazim po pustinji kao izgladnjeli čovjek-dingo, tijelo mi je golo i previše vidljivo u svojoj neiscrpnoj jalovosti. Oni sretniji prijatelji gledaju me sa sažaljenjem u moje tijelo kao u negorući grm. Prilaze s upaljačima i šibicama, misle na Mojsija, ali ništa. I tako sve dok jednoga dana ne poželim dovoljno očajno lijek bijega. To je sumanuti nagon pustiti tijelo iz zatvora, neka trči tako golo i lako u toj borbi bijega dok opet ne dobije sjajeće pokrivalo. Neku novu ljubav. U bijegu – koji je zapravo strašna borba na život i smrt – preko kože će se navući premaz zlaćanog meda i mlijeka koji teku cvjetnim dolinama stotinama obećanih zemlja. U bijegu prema dalekim obalama i tvoj će umorni jezik pokriti, tu malu livadu, naneseni vjetrovima nejasne nostalgije, nezasitni pupoljci rijetke vrste riječi ljubav. Napisat ćeš, kao da ti je prvi put, ljubavnu pjesmu.

Kolo 1, 2014.

1, 2014.

Klikni za povratak