Kasno ljeto. Grane voćaka blago opterećene divljim plodovima. Popodnevno sunce iskosa sjenči platna obješena oko vrata stabala. Znatiželjnici i djeca zaviruju u lebdeće površine i značajno se pogledavaju krećući se od periferije ka središtu.
Na sredini zapuštena vrta skupljene hrpice raznih plodova. Treba ih samo zdrobiti prstima i razmazivati po bjelini obješenih praznih platana. Vrtna bi izložba do sumraka mogla biti otvorena.
Pamučna magma mjesečine buja i lebdi preko krovova, slijeva se u cilindar vrta i ispunjava ga do vrha. Aure trešnjinih cvjetova svijetle kao sanjivi lampioni. Oči u oči s punim mjesecom. Ignoriranje ne pomaže. Grlo je sve stisnutije. Na moru bi se znalo, ali što da se u vrtu učini s ovakvom svjetlosnom melodramom?
Pisanje kao život. Kao da jest i kao da nije. U jednom trenutku u život mu se uvukla poredba, kao trakavica, kao mimetički metilj. Odjednom sve kao da je postajalo nešto drugo, a opet kao isto. Postao je sudionikom parazitskog i istodobno kreativnog oponašanja. Tako izdužen i sklizak ikon mogao se uvući u svaku stvar, u svaku stvarnost. Kao je postao granica, ali i most, spona, membrana između stvarnosti, smislova, svjetova, nečega s nečim i ni sa čime. Magična rječca što se nudila bez ikakve odgovornosti, kao zec iz šešira, kao zrcalo s lažnim odrazom, kvazi original, Deus ex machina. Prezirao ga je, iako je tako često ukazivao na njegovu domišljatost i ludizam. Obožavao ga je, premda mu je, tako ljigav, često izazivao gađenje. I sada, nakon mnogih godina ispisivanja, bojanja, razmazivanja i dekodiranja raznovrsnih genetskih materijala na svjetlosnoj paleti vrta, preostalo mu se zapitati - Ja kao potrošena poredba? Ja kao preparirani parazit? Kao da nije i kao da jest.
Utjelovljen je u prostoru. Tijelom ulovljen. Izloženo tijelo kao izlož(b)eni prostor.
I njega čini izloženim. Odavno otvorena izložba nema stalni postav. Izmjenjuju se instalacije tvarnosti i duhovnosti, organskog i anorganskog, nakita i uporabnih predmeta, performansi ugode i boli, ružnoga i ljepote. Izložba je otvorena do daljnjega. Niti ju je otvorio, niti će je zatvoriti. Kustos Vrijeme zvecka ključevima…
Ostavljam trag – osluškivao je jeku u sebi. Trag na papiru, trag na platnu, trag na zidu, na koži, na kori stabala, na nebu, trag u nekome. Kamo god bi pogledao vidio bi tragove. Osjećao ih je kao ožiljke u prostoru. Prepoznavao ih je i kao znakove, poruke, namjere, potrebe, smisao. Kakvih, čijih tragova ima u njemu? Želi li u sebi tuđe tragove? Je li on trag nekome? Voli li svoje tragove? Ostavlja li tragove ili ih zapravo skriva?
Jutro. Prigušeno crkveno zvono pod pokrivačem. Nedjelja. Miris svježe posteljine. Toplina. Osluškuje u polumraku. Uskoro će začuti majčin korak. Blago će se rastvoriti škure i rasvijetliti onaj osmijeh. Miris kave već je u nosnicama. Onda očekuje nježan poljubac u otkriveni obraz. Očekuje. Ali, odnekud oštar miris svježe naoštrenih olovaka. Sad će poljubac u obraz. Očekuje. Ali, odnekud vonj terpentina. Svježe boje. Gipsa. Obraz nervozno čeka poljubac. Nosnice miris kave. Čeka korake…U hladnom polumraku osluškuje. Uporna tišina. Vrt.
Već prilično dugo nitko nije okopao ni jenu jedinu lijehu, oplijevio ni jednu travku ili korov, nije zalio suhu zemlju, sa strepnjom pogledao u nebo ili nestrpljivo očekivao dozrijevanje plodova. Otvrdlo je srce vrta, išarano mahovinom i žutim lišajem. I kao da više nikakva briga nije ni mogla pomoći.
Je li to bio nemar, nemoć, uobičajen životni oblik ili jednostavno vrijeme umiranja? I treba li umrijeti? Za grudu pigmenta? Za odjek nečije riječi? Za koncepciju nekoga života? Ako treba, neka bude – tepalo mu je i nebu potvrdno treptalo to toplo oko usred hladnog škrtog krša.
Počinju proljetni radovi. Krtice rovare i ostavljaju crne humke, stabla šire korijenje u crljenici i pukotinama stijenja, svijetlozelene sjenice punih kljunova prelijeću s jednog kraja vrta na drugi, iz mozaika suhozidova izlijeću smeđecrveni stršljenovi i dovršavaju gnijezda. S velikim poštovanjem promatrao je ta požrtvovna bića što svojim raznolikim tijelima stvaraju život i donose dobro.
Iz obližnje vrtače burinom je stizao oštar miris paljevine, ali se rasplinjavao u izmaglici sunčanoga jutra, koje kao da nije dalo da se prekine ta idila njegova pogleda.
Dar je u bojama. Svijest. Život je u bojama. Bol. U sebi smo boja. Snaga. Propadanje je u bojama. Zrno. Razdijelimo boje gladnima. Kruh. Nevidljivo je u bojama. Nebo. Svevidljivo je u bojama. Boja. Apsolutna. Relativna. Boja pramajka. Ne boj se boje, bojaru! U boju vrati svoj dar!
Ima kuću kao i H. Bosco. Kuća ima vrt. Vrt je zakopao tjeskobu. Tjeskobi je izraslo tijelo. Tijelom je potekla boja. Boju je skorilo stablo. Stablom je puzao puž.
U puževoj kući tuklo je radosno srce vrta.
Koncepcija vremena nanošena je u slojevima boje. Koncepcija tišine pritajila se usred iščekivanja. Koncepcija trpnje splela se sa žilama stabala. Koncepcija vrta nastala je na oblacima zemlje. Koncepcija kuće okamina je bivšega života.
Nebeske arkade povezane stablima trešanja oslikavao je ornamentima s pticama na vrhovima grana. Naravno, najsvjetliji dio zamislio je ispod kupole vrta, nad bazilikom i amfiteatrom. Kuća u uglu - prvobitni oratorij - upijala je tu svjetlost i neutralizirala svaku oštriju liniju ili jaču boju, nastojeći opravdati svoj rubni položaj. Na stazi nedaleko solara, prije same kosine vrta, protezao se zlatni rez.
Nad vrtom široki oprezni lupinzi lastavica. Pod krovom piskanje. Vapeći kljunovi. Nemirne crne glavice. Zatim streloviti naleti u gnijezdo. Poljupci s hranom. Gnijezdo. Dvorac od blata i slame. Savršenstvo slijepljeno na zidu ispod okapnice. Tko se može mjeriti s tim demijurzima? Koliko god bio domišljat, majstor mimezisa…Samo je stajao i nijemo promatrao. Nije imao ništa za dodati niti za oduzeti.
Mjesečeva svjetlost. Sjene. Dražest odmjerenih pomaka, trojstvo grana, neba i lišća, unutarnja glazba godova. U odsjaju vrt bi mu se činio čilijim, zbog nečega bi postajao mlađi. Ali, znao je da se ponegdje na ožiljcima stabala taložila guba i divljina. Život je i u nesavršenostima kolao i bezglavo bujao kao polip kojega na vrijeme treba odstraniti.
Htio je stvarnost. Pisao je. Bilježnice punio gorljivošću. Platna vremenitošću. Volio je pitanja. Zemlju među prstima. Opravdavao je početak i čekao kraj.
5, 2013.
Klikni za povratak